-

Krijgen we nep-reviews onder de duim?

Met gesloten winkels en het vermijden van fysiek contact is het belang van reviews in het aankoopproces verder gegroeid. En de zorgen om nep-reviews ook. Maar van verschillende kanten wordt actie ondernomen.

Ruim tachtig procent van de Nederlandse consumenten neemt beoordelingen van eerdere klanten mee in de overweging om een aankoop wel of niet te doen, zo bleek eind 2019 uit een enquête onder duizenden Nederlanders door onderzoeksbureau YouGov. Omdat deze klantbeoordelingen zo'n krachtig marketingmiddel kunnen zijn, is er jammer genoeg altijd een kleine minderheid die daar misbruik van probeert te maken. Nepbeoordelingen en misbruik van reviews ondermijnen het vertrouwen van consumenten in online winkels en reviewplatformen. Vals spelen om aan de top te komen is echter een kortzichtige strategie. Consumenten en media zijn meer en meer beducht op 'fake news' tussen de klantenbeoordelingen.

Je wilt magazine content lezen. Log in of meld je aan voor Emerce Premium!

  • Krijg toegang tot Premium content
  • Gratis tickets voor E-commerce Live! en Digital Marketing Live!
  • Ontvang de print-specials EGUIDE en Emerce 100