Helft consumenten wist app om veiligheid
Veiligheid en privacy staan hoog op de agenda anno 2016. Consumenten maken zich zorgen. Niet alleen op de desktop, maar ook op de mobiele apparaten. In sommige gevallen soms zo erg dat ze een app liever wissen of simpelweg niet meer gebruiken.
Dat concludeert eMarketer op basis van onderzoek door MEF, AVG Technologies en On Device Research.
Liever naar de concurrent
Maar liefst meer dan de helft van alle ondervraagde mobiele mediagebruikers wereldwijd heeft weleens een app verwijderd vanwege veiligheidsissues. En meer dan een derde van hen zegt bovendien weleens gestopt te zijn met het gebruik van een app om dezelfde reden.
Andere ondernomen acties zijn het achterlaten van een negatieve beoordeling of waarschuwen van vrienden (21 procent). Ook het downloaden van een app van concurrenten (15 procent) komt regelmatig voor. In totaal zegt maar liefst 85 procent weleens een van alle genoemde acties te hebben ondernomen.
Een flink percentage dat aangeeft dat consumenten zich inderdaad veel zorgen maken. Slechts 15 procent van de ondervraagde mediagebruikers zegt nog nooit iets te hebben ondernomen vanwege veiligheidsissues.
Vragen naar gevoelige info
Bij het downloaden van apps worden consumenten vaak om persoonlijke informatie gevraagd. E-mailadressen (92 procent), naam (91 procent), geslacht (71 procent) en leeftijd (64 procent). Maar ook gevoeligere gegevens als telefoonnummer (59 procent) en adres (45 procent) komen regelmatig voor, aldus onderzoek van Moblico en mCordis.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond