-

SEO-onderzoek: de best scorende Nederlandse websites

Op basis van organische zoekresultaten heeft iProspect de best scorende Nederlandse websites in kaart gebracht. Het onderzoek, dat voorheen bekend was onder de naam Top 100 online vindbaarheid, is nu voor de achtste keer uitgevoerd. Het onderzoek geeft inzicht in de SEO performance van vijftien verschillende branches. De winnaars: Zalando en Wikipedia.

Het onderzoek geeft de SEO performance (geschat verkeer dat via SEO binnenkomt) van Nederlandse websites weer. Per website is gekeken naar de SEO vindbaarheid op basis op van een aantal branchespecifieke zoektermen. Per branche gaat het om tussen de 1000 en 5000 zoekwoorden. Voor alle vijftien branches opgeteld gaat het om meer dan 56.000 zoekwoorden.

Voor iedere website die voorkomt in de top 50 van elke branche is het totaal geschatte verkeer berekend op basis van de positie in Google, het maandelijkse zoekvolume in Nederland en de gemiddelde CTR. Dit absolute getal is uitgedrukt in een percentage van het totale geschatte verkeer.

Vijftien branches
De onderzochte branches zijn: convenience food, doe-het-zelf, elektronica, energie, fashion, financiële dienstverlening, kaarten en geschenken, opticiens en audiciens, persoonlijke verzorging, sport, telecom, hotel, touroperators, vakantieparken, vliegtickets.

Voor iedere branche is de zoekvraag geanalyseerd en op basis hiervan is een lijst met relevante zoektermen samengesteld. Van elke zoekterm zijn de eerste 50 zoekresultaten gemeten. Van elke website die in deze zoekresultaten voorkomt, wordt het geschatte verkeer vastgesteld.

De vijf branches met het hoogste zoekvolume zijn fashion, telecom, financiële dienstverlening, elektronica en touroperators. Het zoekwoord vliegtickets heeft het hoogste zoekvolume.

Winnaars
Welke websites scoren het best in de vijftien branches?

  • Zalando
    In de branches Fashion en Sport heeft Zalando een nummer 1-notering. Met een aandeel van 12,8 procent van het totale SEO-verkeer is Zalando de overtuigende winnaar in de branche Fashion. De nummer twee in de branche Fashion heeft 4,4 procent aandeel in het totale SEO-verkeer.
  • Wikipedia
    Online encyclopedie Wikipedia komt voor in negen branches. De encyclopedie staat drie keer in de top 5 en in de branche financiële dienstverlening een nummer 1-notering.
  • Bol.com
    De webwinkel Bol.com is terug te vinden in de top 10 van de branches doe-het-zelf, electronica, persoonlijke verzorging en sport.
  • Maps.google.nl
    In de branches hotels, touroperators, vakantieparken en vliegtickets komt maps.google.nl voor.
  • Vergelijkingssites
    In de top 10 van diverse branches komen vergelijkingssites veelvuldig voor. Kieskeurig rankt in vier verschillende branches en Beslist.nl is aanwezig in zeven branches. In de branche reizen is Zoover.nl de best ‘rankende’ vergelijker.

Resultaten per branche
Voor de vijftien verschillende branches staat hieronder een overzicht met de best presterende ondernemingen.

  • Convenience food
    Met 27,5 procent is Thuisbezorgd.nl de absolute winnaar. Justeat.nl staat met 11,5 procent op de tweede plaats. Etenbestellen.nl (2,3 procent) en Facebook staan op een respectievelijke derde en vierde plaats. De bedrijvenpagina’s van Facebook hebben een positieve invloed op de vindbaarheid. Aanbieder Gefelicitaart.nl staat met 1,9 procent op de vijfde plaats.
  • Doe-het-zelf
    Marktplaats.nl staat met 5,8 procent op de eerste plaats. Een groot aantal inactieve advertenties op Marktplaats hebben gezorgd voor een nummer 1-positie. Praxis.nl, Gamma.nl en Karwei.nl staan respectievelijk op een tweede, derde en vierde plaats. Met 2,2 procent staat vergelijker Beslist.nl op de vijfde plaats.
  • Elektronica
    Met een percentage van 10,9 procent is Kieskeurig.nl in deze branche de winnaar. Bol.com (5,8 procent), Beslist.nl (4,6 procent), Marktplaats (3,3 procent) en de Consumentenbond (3,2 procent) staan op de respectievelijke tweede, derde, vierde en vijfde plaats. Op nummer zes staat retailer BCC.
  • Energie
    Energieleveranciers.nl staat met 6,0 procent op de eerste plaats. De Consumentenbond.nl (3,9 procent), Gaslicht.com (2,8 procent) en EasySwitch.nl (2,7 procent) staan op de tweede, derde en vierde plaats. Nuon.nl staat met 2,7 procent op de vijfde plaats.
  • Fashion
    Webwinkel Zalando staat met een percentage van 12,8 procent op de eerste plaats. Fashionchick.nl (4,4 procent) staat op de tweede plaats. Op de derde, vierde en vijfde plaats staan respectievelijk Beslist.nl (3,6 procent), de Bijenkorf (2,7 procent) en Wehkamp.nl (2,4 procent).
  • Financiële dienstverlening
    Wikipedia staat met 4,7 procent op de eerste plaats en hieruit blijkt dat de consument een duidelijke informatiebehoefte heeft als het gaat om financiële zaken. De Belastingdienst.nl (4 procent), vergelijker Independer.nl (3 procent) en ING (2,9 procent) staan de op de tweede, derde en vierde plek. Op de vijfde plek staat de Rijksoverheid met 2,8 procent.
  • Hotels
    Vergelijker Hotelspecials.nl staat met 9,7 procent op de eerste plaats. Google staat met 8,6 procent op de tweede plaats en Weekendjeweg.nl is met een percentage van 6,0 procent goed voor de derde plaats. Booking.com (3,6 procent) en Expedia (3,6 procent) staan op de vierde en vijfde plek. Reisorganisatie Kras.nl staat op de negende plaats en is de enige echte aanbieder van reizen die in de top 10 staat.
  • Kaarten en geschenken
    Met 6 procent staat het relatief onbekende Kaartje2go op de eerste plaats. Greetznl (4,6 procent) staat op de tweede plek, gevolgd door respectievelijk Hallmark (4,6 procent), Kaartenhuis (3,5 procent) en Cadeau.nl (3,2 procent).
  • Opticiens en audiciens
    RayBan staat op 4,9 procent op de eerste plaats. Pearle (4,2 procent), Zonnebrillen.com (4,1 procent) en EyeWish (3,7 procent) en Hans Anders (3,5 procent). Aanbieder zonnebrillen.com is de enige aanbieder in de top vijf die alleen op internet actief is.
  • Persoonlijke verzorging
    Retailer Douglas staat met 4,5 procent op de eerste plaats. Wikipedia (3,6 procent), Bol.com (2,6 procent) en Beslist.nl (2,6 procent) staan op de respectievelijke tweede, derde en vierde plek. ICI Paris XL staat met 2 procent op de tweede plaats.
  • Sport
    Online kledingwinkel Zalando staat met 6,7 procent op de eerste plaats. Vergelijker Beslist.nl heeft de tweede plaats met 5,9 procent. Marktplaats (3,6 procent), Bever (2,5 procent) en Plutosport (2,1 procent) staan de op de derde, vierde en vijfde plaats.
  • Telecom
    Samsung (6,6 procent) is de absolute winnaar. Opvallend is dat rivaal Apple op positie 16 staat. Kieskeurig (4,4 procent) en Tweakers (4,0 procent) staan op de tweede en derde plek. Online encyclopedie Wikepedia staat op de vierde plek met 2,9 procent. Technoblog iCulture staat met 2,7 procent op de vijfde plek.
  • Touroperators
    Reisaanbieder Neckermann (6,4 procent) staat op de eerste plaats. Dankzij goede (user generated) content staat Zoover (6 procent) op de tweede plaats. Arke (5,4 procent), Sunweb (5 procent) en D-Reizen (3,5 procent) staan op de derde, vierde en vijfde plaats.
  • Vakantieparken
    Landal Greenparks is met 6,3 procent de duidelijke winnaar in de branche vakantieparken. Roompot (4,6 procent), zoekmachine Google (4,1 procent) , Bungalowparkoverzicht (3,9 procent) en Zoover (3,8 procent) staan respectievelijk op de tweede, derde, vierde en vijfde plek.
  • Vliegtickets
    Cheaptickets.nl is met een aandeel van 8,6 procent de absolute winnaar. De overige rangorde in de top 5 is: Vliegtickets.nl (5,6 procent), Schipholtickets.nl (4,5 procent), Google (3,8 procent) en Tix.nl (3,6 procent).

*) Klik hier om het hele onderzoek te bekijken

Deel dit bericht

8 Reacties

Mike van Hoenselaar (@MikevHoenselaar)

Is er een helder overzicht welke zoekwoorden specifiek gebruikt zijn?
Voor onze klanten wil ik graag meer informatie kunnen geven waarom ze wel of niet in die lijst staan :).

Judith Nissen (iProspect)

Hoi Mike,
Dank voor je reactie. Specifieke zoekwoordenlijsten geven wij helaas niet vrij. Wel kan ik je doorwijzen naar het eBook (te vinden op http://seobenchmark.iprospect.nl). Hier staat vanaf pagina 11 voor iedere specifieke branche beschreven wat de aanpak is geweest voor het definiëren ervan. Hopelijk geeft dit meer inzicht.

Jan-Willem Bobbink

Dit zijn altijd erg leuke onderzoeken, maar om het enigzins geloofwaardigheid mee te geven zou ik graag zien:

– Wat zijn de gebruikte zoekwoorden?
– Welke CTR verdeling is gebruikt?
– Is er verschil gemaakt tussen branded / non-branded keywords? Verschil tussen queries met orienterende of commerciele intentie?
– Wat is de reden om niet zoals Searchmetrics of SEMRush te werken met de waarde van een keyword gebaseerd op competitiveness, klikprijzen, seasonality etcetera?
– Wanneer is deze benchmark gemaakt? Zeker gezien de vele updates in Google, is een moment opname in de basis niet heel erg relevant. DAn is het handiger om 30 dagen lang, elke dag de rankings te pakken en daarvan het gemiddelde te nemen.

Al met al een goed initatief, maar wat mij betreft verdiend het wat meer inzicht en uitleg over de gemaakte keuzes.

Sjoerd

Geen idee, maar zijn de winnaars hiervan Iprospect klanten of juist niet? 🙂

Judith Nissen (iProspect)

Hoi Jan-Willem,
We zijn al initiatieven voor aankomende editie aan het ontwikkelen die in lijn liggen met jouw suggesties. Aanvullend:
– Deze benchmark is voor nu inderdaad een momentopname, die we periodiek zullen updaten om tot vernieuwde inzichten en resultaten te komen.
-In elke branche zijn zowel branded (op product niveau, gewogen per branche)/non-branded termen als oriënterende/conversie zoekwoorden meegenomen.

PF

Ik mis een aantal sites. Blijkbaar lag de voorkeur voornamelijk bij webshops.

PF

Heeft de laatste update enige invloed gehad op de huidige ranking?

Th

Hilarisch dat vergelijkingssites zo hoog scoren. Ze verpesten de zoekresultaten voornamelijk, met niet relevante links.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond