Nederlander shopt liefst via tablet

Wat betreft m-commerce behoort Nederland (28,5 procent) in Europa tot de top vier als het gaat om de traffic via de mobiele device. En moet het de UK (31,1 procent), Duitsland (29,7 procent) en Spanje (29,1 procent) voor zich dulden.

Europese landen die lager scoren? Italië (27,8 procent), Frankrijk (22,1 procent) en Polen (8,3 procent). Dat blijkt uit het onderzoek Mobile Commerce in Europe 2015 van Twenga.

plaatje Twenga

Smartphone of tablet?

Opvallend is dat Nederlanders aangaande m-commerce een voorkeur hebben voor de tablet in plaats van de smartphone (59 procent versus 41 procent). In de meeste andere Europese landen is de smartphone goed voor het gros van de mobiele traffic.

Ook in Frankrijk (46 procent) en Duitsland (44 procent) is de tablet populair en shopt bijna de helft van alle m-commerce klanten via dat device. Spanjaarden zijn het minst dol op hun tablets. Daar is de verdeling 25 procent versus 75 procent, in het voordeel van de smartphone.

plaatje Twenga1

’s Avonds shoppen

Het drukste m-commerce tijdstip is tussen acht en negen uur ’s avonds. Op de tablet en smartphone tenminste. Shoppen via de desktop doen de meeste Europeanen het liefst tussen 9 uur ’s ochtends en zes uur ’s avonds. Juist, tijdens werktijd.

De top drie meest online gekochte productcategorieën varieert sterk per land. En per device. In ons land wordt via de desktop vooral geshopt voor computers. Via de tablet schaffen we met name kinder- en babykleding en –artikelen aan. En via de smartphone gaan we vooral voor de videogames.

plaatje Twenga3

De infographic van het Mobile Commerce in Europe 2015-onderzoek van Twenga is hier aan te vragen.

*) Een grafiek van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine (#146)

1 Reactie

Jammer dat bij het eerste plaatje de Nederlandse vlag verkeerd om staat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug