-

Dit zijn de mobiele trends voor 2016

De ‘mobiele revolutie’ raast in 2016 onverminderd door. Het afgelopen jaar zagen we al de nodige ‘mobiele mijlpalen’.

Zo registreert Google sinds ongeveer een jaar meer mobiele zoekopdrachten dan desktop zoekopdrachten.

Google zag deze ontwikkeling natuurlijk al een tijdje aankomen, en daarom kwamen ze eerst met het ‘Voor mobiel’ label en daarna, op 21 april 2015, met een aanpassing van hun mobiele zoekresultaten.

“We are no longer in a mobile first world, we are in a mobile only world.” – Larry Page, Google, 2014

Deze laatste update kreeg al snel de bijnaam ‘Mobilegeddon’, omdat veel mensen ervan uit gingen dat het een slachting zou aanrichten onder de niet-mobiele websites. Dat leek in eerste instantie wel mee te vallen. Maar inmiddels zet deze ontwikkeling goed door.

Sociale media zijn tegenwoordig overwegend mobiel. Zo komt 78 procent van de omzet van Facebook van mobiele advertenties. En 86 procent van de tijd die mensen doorbrengen op Twitter is op mobiele apparaten.

Uit onderzoek van Gfk in juni 2016 blijkt dat het percentage Nederlanders met een smartphone in een jaar is gegroeid van 76 naar 80 procent. Jongeren zonder smartphone bestaan bijna niet meer: Maar liefst 96 procent van de jongeren heeft er tenminste één.

Het succes van de smartphone is niet verwonderlijk. Want voor de meesten van ons is onze smartphone als een zwitsers zakmes.

De smartphone is tegenwoordig onze eerste bron voor nieuws, weer en vermaak. Ook onderhouden we ons contact met de buitenwereld via e-mail en sociale media hoofdzakelijk via de smartphone.

Daarnaast meten we onze gezondheid en onze sportprestaties, vinden we de weg, leggen we ons leven vast met foto’s en video’s. We lezen boeken en tijdschriften. Spelen spelletjes. En nog veel meer. Allemaal op dat ene, kleine apparaatje. En, o ja, soms bellen we er ook nog mee.

Cards Withings

Voor we naar de belangrijkste nieuwe mobiele trends voor 2016 gaan, neem ik je eerst nog mee naar de mobiele trends zoals wij die voorzagen voor 2015. Welke waren dat? En zijn ze ook uitgekomen?

  1. Second screen wordt first screen. Deze trend zet hard door. Zeker onder jongeren. Video on demand diensten, zoals Netflix, bekijkt bijna de helft (49%) van de Nederlanders via een mobiel apparaat. (Bron: Gfk)
  2. Mobiele ervaring belangrijk voor SEO. Met de ‘Mobilegeddon’ update van 21 april 2015 maakte Google deze trend meer dan waar. Verwacht voor 2016 wordt dat de mobiele ervaring nog zwaarder gaat weten voor SEO.
  3. Mobiel web komt op stoom dankzij m-commerce. Volledig uitgekomen. Volgens dit onderzoek dat PayPal liet uitvoeren door Ipsos dankt Nederland zelfs de complete e-commerce groei aan mobiel. Als het om online shoppen gaat, hebben klanten een voorkeur voor responsive websites ten opzichte van native apps.
  4. We gaan met onze telefoon betalen. Uitgekomen. Het afgelopen jaar zagen we de introductie van Apple Pay en tal van smartphones met NFC chips. Volgens cijfers van Betaalvereniging Nederland neemt contactloos betalen in Nederland snel toe. Grafiek contactloos pinnen
  5. Smartphone wordt persoonlijk assistent. Het groeiende gebruik van Siri, Google Now en Cortana maakt dit wel duidelijk.
  6. Responsive web en native app als team. Responsive is de standaard in 2016. Aanvullend bieden veel bedrijven ook apps aan hun gebruikers.
  7. Snel, sneller, snelst. Google stimuleert een sneller web, maar bedrijven blijven nog behoorlijk achter. Wij hopen op verbetering in 2016.
  8. Steeds meer mensen ‘mobile only’. Dit zet sterk door, maar speelt in Nederland een minder grote rol. Al is het gebruik van veel jongeren in feite ‘almost mobile only’.
  9. Smartphones goedkoper. Gedeeltelijk uitgekomen. Dat wil zeggen: Apple en Samsung houden hun prijsniveau redelijk vast, maar de andere merken stunten met lage prijzen in de hoop marktaandeel te kopen. Tot nu toe met weinig succes.
  10. Groei video-consumptie smartphones versnelt. Deze trend zet hard door. Ook in 2016.
  11. Bril is uit, horloge en kleding zijn in. Van Google Glass hebben we het afgelopen jaar niet veel meer gehoord. Connected kleding blijft nog wat toekomstmuziek. Maar op het gebied van smartwatches zien we veel ontwikkelingen. Al loopt de Apple Watch minder goed dan verwacht.
  12. Onze spullen gaan steeds meer online. Internet of Things heeft afgelopen jaar grote sprongen gemaakt. Vooral op het gebied van wonen en automobiliteit.
  13. Klantenservice moet beter en sneller. Veel bedrijven zetten in op betere klantenservice via mobiel. Daarbij speelt webcare via social media een grote rol.
  14. Whatsapp share button. Zet aardig door.
  15. Enorme groei mobiel adverteren. Deze trend zet in 2016 keihard door. Volgens dit onderzoek zelfs van 6% van alle advertentieuitgaven nu naar 15,6% over drie jaar.

Dit zijn de belangrijkste mobiele trends die wij voorzien voor het jaar 2016:

1) Mobiel zoeken steeds slimmer

Zo’n 82 procent van de tijd die mensen op hun smartphone doorbrengen, besteden ze binnen ‘native apps’. Tegelijkertijd zien we dat meer dan de helft van alle Google zoekopdrachten van smartphones afkomstig zijn. Maar de inhoud van native apps was tot voor kort niet te vinden via Google search.

Inmiddels heeft Google ‘app indexing’ geïntroduceerd. Daarmee kun je nu dus ook informatie vinden die in apps opgesloten zit.

Groot nadeel hiervan is dat je om die informatie te kunnen zien, wel eerst de bijbehorende app moet installeren, als je die nog niet hebt. En daar haken de meeste mensen af.

Daarom experimenteert Google nu met ‘App streaming’. Dat wil zeggen dat ze de ervaring van de native app volledig nabootsen binnen de browser. Zie de animatie hieronder voor een impressie:

Goolge app streaming

Afbeelding: Google

In de zoekresultaten staat het woord ‘streaming’ achter een resultaat uit een app die hiervoor geschikt is gemaakt.

Vooralsnog werkt App streaming nog uitsluitend bij zoekopdrachten in Amerikaans Engels en met een beperkte selectie Android apps die ervoor geschikt zijn gemaakt. Deze apps zijn:

  • Hotel Tonight
  • Weather Channel
  • Chimani
  • Gormey
  • My Horoscope
  • Visual Anatomy Free
  • Useful Knots
  • Daily Horoscope
  • New York Subway

Meer informatie over app indexing en app streaming vind je in dit artikel van Searchengineland.

2) Gesproken zoekopdrachten

In ons eerdere artikel uit deze serie SEO Trends 2016 behandelen we een belangrijke trend voor zowel SEO als mobiel: gesproken zoekopdrachten (trend nummer 4).

3) Adverteren op mobiel wordt groter dan op desktop

Volgens recente cijfers van eMarketer wordt adverteren op mobiel in 2016 groter dan desktop. Niet minder dan 51 procent van alle digitale marketing zal volgens dit onderzoek in 2016 mobiel zijn.

Dit is niet zo verwonderlijk, aangezien er op dit moment nog een grote discrepantie bestaat tussen de hoeveelheid marketingbudget die naar mobiel adverteren gaat en de hoeveelheid tijd die consumenten besteden op hun smartphones en tablets.

In 2016 zullen we daarom een flinke inhaalslag zien. Voorziet jouw marketingbudget al hierin? En zo ja, is je website er klaar voor?

4) Mobiele zoekers worden vaker klanten

Nu de nieuwigheid er echt vanaf is, gebruiken consumenten hun smartphones steeds vaker voor online aankopen. Volgens dit onderzoek van iAcquire en Surveymonkey leidt 70 procent van alle mobiele zoekopdrachten binnen een uur tot een actie op een website.

Mobile behaviour infographic

Als je wilt dat die actie op jouw website gebeurt, zorg er dan wel voor dat die responsive is, want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 40 procent van de mensen een zoekresultaat dat niet mobielvriendelijk is, zullen overslaan.

Mobiele zoekers worden steeds vaker klanten. Hun zoekopdrachten zijn namelijk doorgaans doelgericht en urgent. Minder dringende zaken kunnen per slot van rekening wel wachten tot ze weer achter een computer zitten.

 5) Mobiel betalen gaat mainstream

Portemonnee vol kaarten en bonnen
Hier willen we toch allemaal wel van af?

De komende jaren wordt het gemeengoed om te betalen met je smartphone. Het afgelopen jaar zagen we daarvan de eerste duidelijke tekenen met de komst van Apple Pay en steeds meer smartphones met een NFC chip voor contactloos betalen.

Deze ontwikkeling zal in 2016 waarschijnlijk goed op stoom komen. Slimme retailers spelen hierop in door apps te onwikkelen waarin ze hun loyaliteitsprogramma combineren met gemakkelijke betaalmogelijkheden.

Het ligt voor de hand dat consumenten graag af willen van al die losse betaalpassen, creditcards, loyalty cards en aankoopbonnetjes die ze nu in hun portemonnee proppen. Een slimme retailer zorgt ervoor dat hij zo snel mogelijk aan deze wens voldoet.

6) Intelligente interactie

Slimme algoritmen gaan ervoor zorgen dat innovatieve retailers en dienstverleners hun mobiele gebruikers steeds persoonlijker op hun wenken kunnen bedienen. Dat zal deze bedrijven een groot concurrentievoordeel opleveren ten opzichte van hun minder vooruitstrevende collega’s.

Zulke algoritmen kunnen bijvoorbeeld de beste tijden en locaties bepalen om push notificaties, e-mails en berichtjes te sturen op momenten dat ze het meest relevant zijn voor de ontvanger.

Bedrijven die erin slagen om hun klanten individueel precies datgene te bieden waaraan ze op een bepaald moment en/of op een bepaalde plaats behoefte hebben, zullen daarvan de vruchten plukken.

7) 24/7 Bereikbaarheid wordt normaal

Open 24 hours
bernie_moto_photo / Shutterstock.com

Hoe sterk we ons er ook tegen verzetten, het wordt steeds normaler om 24/7 bereikbaar te zijn. Voor je familie. Voor je vrienden. Voor je werk. De 24-uurs economie vaart wel bij de enorme proliferatie van smartphones.

Dit kun je een kwalijke ontwikkeling vinden. En in veel opzichten is dat ook zo. Maar het proces lijkt onomkeerbaar. En als individu moeten we ermee leren omgaan. Keuzes maken. Nee durven zeggen.

In 2016 zullen veel mensen deze realiteit onder ogen gaan zien en zich aanpassen. Voor marketeers zal het moeilijker worden om door de barrières heen te komen die mensen zullen opwerpen om zichzelf te beschermen.

Het beste wapen in deze strijd is om ervoor te zorgen dat jouw communicatie voor de ontvanger altijd waardevol is en op het juiste moment en in de juiste context wordt afgeleverd.

8) B2B omarmt mobiel adverteren

Na een wat afwachtende houding ten opzichte van mobile marketing, zien we in 2016 een sterke toename van mobiel adverteren door B2B bedrijven.

Volgens onderzoek van Regalix is maar liefst 64% van alle B2B marketers van plan om hun mobile marketing budget de komende 12 maanden te vergroten.

9) Video advertenties

Facebook video ads

De consumptie van video content op smartphones groeit al een paar jaar hard. En de verwachting is dat dit ook van 2015 naar 2016 weer zal groeien met ruim tien procent.

Adverteerders die de afgelopen tijd hebben geëxperimenteerd met video-advertenties, zagen indrukwekkende resultaten.

In navolging van Yahoo en Bing is Google van plan om auto-play video advertenties te tonen in de zoekresultaten. En eerder dit jaar introduceerde Twitter ook al auto-play video’s, GIF’s en Vines in de timeline. En afgelopen zomer kwam Facebook met auto-play video advertenties voor haar Audience Network.

Als je in 2016 nog wilt opvallen tussen al het content geweld, kun je er haast niet omheen om video in te zetten.

10) Quantified self niet meer alleen voor ‘pioniers’

quantified self

Quantified self pionier Chris Dancy meet zo’n beetje alles wat er aan hem te meten is.

Sinds anderhalf jaar houd ik met m’n Iphone bij hoeveel stappen ik elke dag zet. Ik streef naar een minimum van 10.000 per dag. Daarnaast weeg ik me elke dag. Dit zijn de eerste kleine stapjes naar een ‘quantified self’.

Nieuwe technologie stelt ons in staat om de enorme hoeveelheid data die ons lichaam als het ware ‘uitstraalt’, uit te lezen en er analyses op los te laten. Dankzij de komst van kleine sensoren in combinatie met mobiele technologie en cloud computing is dit fenomeen in een stroomversnelling gekomen.

In 2016 zal quantified self dankzij de grootscheepse verspreiding van wearables en sensors niet langer alleen zijn weggelegd voor ‘pioniers’. We gaan het principe van quantified self massaal omarmen. De Ted Talk hieronder maakt duidelijk waarom:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De grote vraag is nu: “wat gaan de bedrijven die al die hardware, software en apps maken straks met die enorme stroom data doen?” Wat betekent dit voor mijn privacy?

Als marketeer kun je alvast beginnen na te denken over de kansen en bedreigingen die deze trend voor jouw organisatie betekenen.

Verkoop je fast food? Wat betekent het dan wanneer consumenten zich straks veel meer bewust zijn van de gezondheidsrisico’s van jouw product? Verkoop je sportkleding? Welke kansen biedt het integreren van sensors voor jouw merk?

11) Micro-interacties

Iedere dag heb je honderden kleine interacties met je verschillende apparaten. Elke keer als je de wekker op je smartphone uitzet, een notificatie ziet op het scherm van je telefoon, je een nummer overslaat in Spotify, of op de rem trapt, omdat een app je waarschuwt voor een flitser.

micro interactions

Afbeelding: Uxpin

Al die momentjes zijn zogenaamde ‘micro-interacties’. Een micro-interactie is een enkele, taakgerichte interactie met een apparaat. Goede micro-interacties gaan als vanzelf. Je hebt amper door dat het gebeurt.

Micro-interacties helpen bij drie specifieke functies:

  • Het communiceren van een status of feedback.
  • Het weergeven van de uitkomst van een actie.
  • Het ondersteunen van een actie op een scherm.

Gebruiksvriendelijke, intuïtieve micro-interacties zijn essentieel voor een goede, onbewuste, mobiele gebruikerservaring. Een gebruikerservaring die ervoor zorgt dat mensen een app of website graag willen blijven gebruiken.

Nu de meeste ontwerpers de grote lijnen van mobiel design aardig onder de knie hebben, verwachten wij dat ze in 2016 meer aandacht gaan besteden aan details. En daarmee aan het optimaliseren van de talloze micro-interacties.

Goede ontwerpers stellen daarbij de mens centraal volgens de principes van ‘human centered design’.

Nu is dan ook een goed moment om je bestaande mobiele applicaties eens grondig te evalueren. Hoe mensvriendelijk zijn ze eigenlijk? Wat kun je er voor 2016 aan verbeteren?

12) Cards 2.0

Een ontwerptrend die al een aantal jaren opgang maakt, is die van de ‘cards’. We schreven er al eerder over.

Toch zien we cards als een belangrijke trend voor 2016 op het gebied van mobile design. Cards zijn namelijk aardig doorontwikkeld. Zeker ook dankzij de massale overstap naar responsive web design. Cards lenen zich namelijk bijzonder goed voor responsive design. Daarom spreken we nu dan ook van ‘cards 2.0’.

We zien het gebruik van talrijke card varianten in zowel responsive websites als native apps. Soms zijn de cards een subtiel detail dat in een aparte laag over een achtergrond ligt, zoals bij Google maps.

Google maps

Soms zijn de cards bijna beeldvullend en bevatten ze veel informatie, zoals de stream van Soundcloud:

cards soundcloud

Een van deze ontwikkelingen is ‘gelaagde cards’ volgens het Material Design principe. Daarvan gaan we in 2016 veel voorbeelden zien. Vooral voor mobiele websites en apps die veel content bevatten.

Door cards in lagen op elkaar te ‘stapelen’ en de gebruiker deze opzij te laten ‘swipen’ kun je een grote hoeveelheid content overzichtelijker presenteren op een klein schermpje dan in een lange scroll.

Cards zullen de komende jaren een belangrijke rol blijven spelen in mobile design.

Cards zullen dan ook de komende jaren een belangrijke rol blijven spelen in mobile design. Als je van plan bent een nieuwe website of app te ontwikkelen, loont het zeker de moeite om je te verdiepen in de mogelijkheden van een ontwerp gebaseerd op cards. Vooral als het je lukt om je eigen draai eraan mee te geven.

Afbeelding bovenaan: printalot / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond