Industry Wire

Geplaatst door Reclamefolder.nl

Angst voor omzetdaling in Amsterdam door ja-ja-sticker ongegrond

Amsterdam – De angst van retailers dat de komst van de ja-ja-sticker voor minder omzet gaat zorgen, blijkt ongegrond. Bijna driekwart van de consumenten die op dit moment geen papieren folder ontvangt, zegt open te staan voor aanbiedingen en deze op websites van winkels, in online folders en in huis-aan-huisbladen te vinden. Dat blijkt uit onderzoek* van onderzoeksbureau TeamVier en Reclamefolder.nl.

Consument weet aanbieding te vinden

Ook lezers van papieren folders halen aanbiedingen voor dagelijkse boodschappen van websites, apps en uit online folders. Het gedrag van lezers van papieren folders verschilt daarmee niet zoveel van het gedrag van online folder-lezers. Beide groepen zoeken bijvoorbeeld bewust naar aanbiedingen voordat ze een supermarkt bezoeken om iets te kopen. “Mensen gaan dus ook met de komst van ja-ja-stickers hoe dan ook op zoek naar aanbiedingen”, aldus Joost Rueck, directeur van Reclamefolder.nl.

Angst omzetverlies niet gebaseerd op feiten

Winkeliers zijn met de komst van de sticker bang omzet mis te lopen omdat ze minder mensen kunnen bereiken. Rueck: “Die angst is begrijpelijk, maar het onderzoek laat zien dat het verlies aan mensen die een papieren folder lezen grotendeels zou kunnen worden opgevangen door online mogelijkheden. Er zullen voorlopig nog papieren folders worden gelezen, maar met de ja-ja-sticker alleen door mensen die dit echt willen en echt iets met de folders doen. De verspilling aan papier, die gaat er uit. Dat levert voor de retailer een kostenvoordeel op.”

Positief tegenover ja-ja-sticker
De ja-ja-sticker wordt in Amsterdam ingevoerd omdat veel reclamefolders ongelezen worden weggegooid. Meer dan de helft (55 procent) van de Amsterdammers staat positief tegenover de komst van de ja-ja-sticker. Een derde staat er neutraal tegenover. Slechts 13 procent staat hier negatief tegenover.

Inzetten op online

Rueck: “Steeds meer gemeenten willen een dergelijke sticker invoeren om de hoeveelheid papier terug te dringen. Dit gecombineerd met de hoge adaptatie van online onder met name jonge consumenten maakt dat winkeliers er goed aan doen meer in te zetten op alternatieven zoals online folders. Wat betreft effectiviteit doen deze in ieder geval niet onder voor papieren aanbiedingen.”
—-
Over Reclamefolder.nl

Reclamefolder.nl is het grootste online folderplatform van Nederland en met ruim 2,3 miljoen appdownloads de tweede e-commerce-app van Nederland. Als online mediaexploitant richt Reclamefolder.nl zich met dit unieke bereik op retailers en merken. Zij kunnen hun folder online op de platformen van Reclamefolder.nl publiceren en promoten. De primaire doelgroep is de jonge, vrouwelijke consument, hoger welstandig tussen de 25-40 jaar.

Over TeamVier

Team Vier is een marktonderzoeksbureau uit Amsterdam dat is gespecialiseerd in onderzoek naar merk- en communicatie, klanttevredenheid, bezorgkwaliteit en customer journeys. Team Vier bestaat sinds 1983 en heeft 17 medewerkers.

*1) Online onderzoek onder n=500 Amsterdamse boodschappers van 20-49 jaar. 

*2) Boodschappers in Amsterdam tussen 20-49 jaar.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht