Industry Wire

Geplaatst door Fletcher Hotels

24-jarige social media-deskundige begint met Facebook cursusweekeinden

GROTE BELANGSTELLING VOOR FACEBOOK-WEEKEINDE VOOR SENIOREN
In navolging op het succes van soortgelijke cursussen in New York, start de 24-jarige social media-specialist Laura Arends in het weekeinde van 30 november met haar eerste Facebook-cursus speciaal voor senioren. De belangstelling is groot, circa veertig senioren hebben zich al ingeschreven.
Liken en porren
In de tweedaagse cursus van Laura Arends, leren de senioren o.a. hoe ze een profiel kunnen aanmaken, zichzelf kunnen beschrijven, foto’s kunnen toevoegen en vrienden kunnen maken. Ook de Facebook-begrippen als ‘liken’, ‘porren’ en ‘delen’ komen aan de orde. In 87 bibliotheken in New York zijn dergelijke Facebook-cursussen voor senioren een groot succes.
E-mail overgenomen door Facebook
Het Facebook-arrangement wordt mogelijk gemaakt door de landelijke hotelketen Fletcher Hotels. Laura Arends: “Tijdens mijn sollicitatie bij Fletcher kwam ik met het idee voor de Facebook-cursus voor senioren en dat viel in goede aarde. Fletcher Hotels heeft onder haar vaste gasten veel senioren en de 60 hotels van Fletcher liggen mooi verspreid over het hele land. Bij kinderen en kleinkinderen is de ‘traditionele’ e-mail als communicatiemiddel hoe langer hoe meer overgenomen door Facebook. Met Facebook kunnen senioren de aansluiting met hun kinderen en kleinkinderen behouden.”
ANBO positief
De belangenorganisatie voor senioren, de ANBO, is positief over het initiatief. Directeur Liane den Haan: “Alles wat de participatie van senioren kan bevorderen, is een goed idee. De wereld verandert in hoog tempo en digitalisering is niet iets dat je kunt ontkennen; het is onomkeerbaar. We moeten zorgen dat senioren niet buiten de boot vallen.” Senioren lopen hun achterstand overigens razendsnel in, zegt prof. dr. Eugène Loos, die de ANBO-leerstoel ‘Oude en nieuwe media in en vergrijzende maatschappij’ bekleedt aan de Universiteit van Amsterdam. Uit cijfers van het CBS bleek dat in 2011 nog slechts 35 procent van de groep 65 tot 75-jarigen nooit gebruik had gemaakt van internet, tegen maar liefst 65 procent in 2005.
7.1 miljoen gebruikers
Nederland telt inmiddels ruim 7.1 miljoen Facebook-gebruikers. Alleen al het laatste jaar is het aantal gebruikers in Nederland met 42 procent gestegen. Nederland neemt daarmee de 28e plek in van landen met het meeste aantal gebruikers, in absolute zin.
Drie dagen
Het Facebook-arrangement beslaat in totaal drie dagen, waarin twee cursus dagdelen zijn inbegrepen en, uiteraard, met alle ruimte voor vrije tijdsbesteding. Voorlopig zijn er zes cursusweekeinden gepland. Meer informatie is te vinden op www.fletcher.nl/facebook

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht