Industry Wire

Geplaatst door Business strateeg Merel Pyhala

Op 25 september aanstaande verschijnt PowerLaunch, een handleiding voor het strategisch lanceren van online programma’s

Met haar boek PowerLaunch biedt business strateeg Merel Pyhala een no-nonsense formule voor ondernemers die hun online aanbod succesvol willen verkopen. In een markt vol vage marketingbeloftes onderscheidt zij zich met praktische en bewezen strategieën.

Meer klanten, minder stress

Een cursus, een coachingtraject, een programma of een workshop: hoe verkoop je dat online? “Veel ondernemers denken niet na over strategie,” zegt Merel Pyhala. “Of over PR. Er wordt bijvoorbeeld gedacht dat Social Media bij uitstek hét kanaal is om het programma te lanceren. Of men gaat adverteren. Maar deze verkoopkanalen werken niet, het levert te weinig leads op. Het doel van een online programma is doorgaans meer klanten, minder stress en meer cash. Dat is haalbaar, maar met de juiste aanpak.”

Lanceren kun je leren

Zomaar je programma online knallen en hopen dat het verkoopt: het is een no go en zonde van de tijd. Het naar buiten brengen van je aanbod kun je beter gedurende een periode doen, met veel bombarie. Pyhala: “Iedereen moet weten dat jij dat bepaalde product verkoopt. Door er een masterclass aan te verbinden, een workshop of een challenge trek je mensen naar je site.”

In PowerLaunch worden tientallen aanbevelingen gedaan, maar er zijn vijf kernaanbevelingen die voor iedere ondernemer relevant zijn. Bouw je aanbod op vanuit je klant bijvoorbeeld. Maak niet wat jij leuk vindt, maar wat je klant nodig heeft. Gebruik klantinterviews en mini-marktonderzoek om een aanbod te creëren dat spot-on is. Gebruik ook geen vage containerbegrippen zoals ‘in je kracht zetten’, maar formuleer in heldere zinnen die zowel de pijn als het gewenste resultaat benoemen. Pyhala beschrijft daarnaast onder andere in haar boek dat psychologische triggers zoals schaarste, urgentie en sociale bewijskracht een goede manier zijn om mensen aan je te binden zonder te pushen. In een tijd waarin het consumentenvertrouwen laag is, moet je acties ondernemen om het vertrouwen te winnen. De dagen van passieve, geautomatiseerde funnels die vanzelf klanten opleveren, zijn voorbij. Bedrijven zetten massaal AI in, maar juist daarom is menselijkheid in je lancering belangrijker dan ooit. “Bouw ook je e-maillijst op tijd op,” zegt ze. “Begin daar niet pas mee tijdens je lancering. En gebruik de PostLaunch- fase om te evalueren en te leren. Te veel mensen sturen nog op gevoel. Alleen met de juiste cijfers kun je stevige vervolgstappen zetten.”

Merel Pyhala

Merel Pyhala studeerde communicatie en werkte jarenlang als accountmanager voor merken als Disney, Douwe Egberts en Heineken. Tevens was ze communicatiestrateeg bij internationale organisatie YWAM in Amerika en Zuid Frankrijk.
In 2015 startte ze twee bedrijven: een videoproductie- en fotografiebedrijf en een evenementenbedrijf. Dat laatste groeide in 2017 uit tot een landelijke speler, waarna Merel haar aandeel verkocht.
Sinds 2019 richt ze zich op business strategie en helpt ze fulltime ondernemers bij het bouwen en verkopen van online programma’s. Niet alleen kent ze de ins & outs van online ondernemen met de benodigde tools en funnels, ze heeft de strategie van succesvol online lanceren getest, verfijnd en met succes in de praktijk gebracht.

_____________________________________

Neem voor meer informatie, interviewaanvragen of een recensie-exemplaar contact op met Merel Pyhala
(tel 06-12 18 12 65/mail: merel@scalablecoach.nl) of Nathalie de Graaf (tel: 06-23 42 1766/mail: info@nathaliedegraaf.nl)

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht