Industry Wire

Geplaatst door A Beautiful Story

Orange is the new black: geen korting, maar donaties om geweld tegen vrouwen te stoppen

Waar consumenten volgende week massaal op zoek gaan naar de beste Black Friday-deals, kiest A Beautiful Story voor een radicaal andere aanpak. Onder het motto ‘Orange is the new black’ krijgen klanten van het sieradenmerk van 25 november tot en met 1 december geen korting. In plaats daarvan gaat 15 procent van ieder verkocht sieraad rechtstreeks als donatie naar het Trust Fund to End Violence against Women van UN Women.

Elke acht dagen sterft in Nederland een vrouw door geweld
De keuze voor oranje is geen toeval. Sinds 2024 zet A Beautiful Story zich in voor Orange the World, de wereldwijde campagne van UN Women tegen geweld tegen vrouwen. Speciaal daarvoor ontwierp het merk de Orange the World armband, met carneool edelsteen voor moed, creativiteit en verandering. De armband groeide uit tot een krachtig teken van solidariteit. Bekende Nederlanders als Claudia de Breij, Daphne Deckers en Nienke ’s Gravemade droegen hem vorig jaar en deelden foto’s met het stopteken tegen geweld. Hun posts gingen viral en droegen bij aan een aanzienlijke inzameling voor het fonds.

Impact verdubbelen
“We zagen hoe één simpele foto met het stopteken en de hashtag #medestander een golf van bewustwording creëerde,” vertelt Cathelijne Lania, oprichter van A Beautiful Story. “De boodschap van Orange the World raakt ons tot in de kern. Al 19  jaar zeggen wij dat vrouwen overal ter wereld dezelfde kansen verdienen als mannen. Financieel, maar ook in onafhankelijkheid en veiligheid. Dit jaar willen we onze impact verdubbelen door Orange Friday toe te voegen aan onze bestaande Black Friday-campagne. De afgelopen maanden lieten pijnlijk zien dat geweld tegen vrouwen nog steeds een dagelijkse realiteit is. Elke acht dagen sterft een vrouw door geweld in Nederland.”

Een betere en veiligere toekomst voor de makers
Naast steun aan Orange the World draagt de campagne ook bij aan de toekomst van vrouwen in Nepal, die de armbanden met de hand maken. Voor hen heeft de armband nog een andere betekenis, zegt Lania: “Een leefbaar loon waarmee ze een betere toekomst kunnen opbouwen. Veel van deze vrouwen hebben zelf met geweld of uitbuiting te maken gehad. Door hen economische onafhankelijkheid te bieden, beschermen we hen tegen nieuwe vormen van misbruik. Elke armband die hier wordt gedragen als statement tegen geweld, biedt daar een vrouw zekerheid.”

Sta op, word medestander
Met Orange Friday laat A Beautiful Story zien dat impact begint bij de keuzes die we maken, als merk én als consument. Geen snelle korting, maar een klein gebaar met een groot effect. Voor vrouwen wereldwijd die recht hebben op veiligheid, waardigheid en kansen. “We kunnen geweld niet in één week stoppen,” zegt Lania. “Maar we kunnen er wel voor kiezen om samen bewustwording te creëren en in actie te komen. Met elk sieraad, elke donatie, elke medestander die meedoet, komen we een stap dichterbij.”

De Orange Friday-campagne loopt van 25 november tot en met 1 december. Meer informatie over de actie en de Orange the World-armband is te vinden via abeautifulstory.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht