Industry Wire

2days wil revolutie in uitgaanswereld

2days is een nieuwe app die gebruikers een inspirerend overzicht geeft van de 15 tot 25 beste evenementen die per dag in Amsterdam te bezoeken zijn. De gratis app, beschikbaar voor iPhone en Android, richt zich voornamelijk op de twee dagen voor aanvang van het evenement. Het aanbod varieert van concerten, theater en cabaret tot clubavonden en festivals. Bijzonder aan 2days is dat het de eerste app in Nederland is waarbij gebruikers direct vanuit de app kaarten kunnen bestellen zonder doorverwezen te worden naar verschillende ticketingwebsites. Bovendien is al het aanbod zorgvuldig geselecteerd door een gespecialiseerde redactie.

Eén app voor alle spontane plannen
2days is opgericht door Arjen Dekker (29) en Jego Besseling (28) die zelf een makkelijke gids misten om op de hoogte te blijven van alles wat er te doen is in hun woonplaats Amsterdam. ‘Er zijn elke dag honderden dingen te doen in de stad. Met zo veel aanbod is het moeilijk om snel te spotten wat echt leuk voor jou is en om last-minute een actueel overzicht te krijgen van de events waarvoor nog kaarten beschikbaar zijn. Met de 2days-app krijg je een selectie van de beste evenementen die allemaal direct te boeken zijn met slechts een paar tikken op je telefoon. Je bent binnen enkele seconden klaar om te gaan,’ zeggen de jonge internetondernemers.

Matchen van vraag en aanbod ook gunstig voor cultuursector
‘We merken dat mensen steeds meer op het laatste moment besluiten wat ze in hun vrije tijd gaan doen. Het is voor veel culturele instellingen en uitgaansgelegenheden moeilijk om deze spontane planners te bereiken. Door één centraal platform te geven voor alle spontane planners lossen we dit probleem op,’ vertelt Besseling. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 30% van de kaarten onverkocht blijft. Een belangrijke reden hiervoor is dat mensen, vanwege de enorme hoeveelheid aanbod, vaak niet weten dat een evenement plaatsvindt. Om te zorgen dat evenementen beter vindbaar en toegankelijker worden, werkt 2days samen met verschillende culturele instellingen, uitgaansgelegenheden, producenten en promotors. ‘2days is een fantastische service voor het Amsterdamse uitgaansleven. We doen mee met 2days omdat we geloven dat deze service een nieuw publiek gaat aantrekken en kan zorgen voor algemene promotie van cultuur en uitgaan,’ aldus Jon Heemsbergen, marketing manager van poppodium de Melkweg in Amsterdam.

100.000 gebruikers en nationale groei
‘Een eerste bètaversie van de app hebben we onder zo’n 100 vrienden verspreid. We waren verbaasd hoe snel het aansloeg. Mensen vinden het zo leuk dat ze meerdere malen per week de app bekijken, om zo goed op de hoogte te zijn van wat er speelt. Onze gebruikersgroep verdrievoudigd daarbij elke maand en we hebben nu al enkele duizenden gebruikers verzameld zonder aan noemenswaardige marketing te doen. De groei komt voornamelijk door mond-tot-mond-reclame. Mensen gaan immers vaak met anderen naar evenementen toe. Wat dat betreft heeft onze app ook een verbindende functie tussen mensen onderling. Die functie wordt versterkt door sociale features, zoals WhatsApp-integratie, die ervoor zorgen dat gebruikers makkelijk vrienden kunnen uitnodigen en events kunnen delen. De doelstelling is om dit jaar 100.000 gebruikers te krijgen in Amsterdam en het concept verder breed uit te rollen naar andere steden in Nederland,’ aldus Dekker.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht