Industry Wire

Geplaatst door AWS

3 slimme winkeltechnologieën om retailers te inspireren en de winkelervaring te transformeren

Of je nu online of in een fysieke winkel koopt, winkelen moet gemakkelijk, eenvoudig en plezierig zijn. In de ogen van de klant is de retailer of het merk één entiteit, ongeacht het verkoopkanaal. Daarom verwachten klanten dat het winkelen vloeiend verloopt terwijl ze tussen digitale en fysieke contactpunten schakelen en dezelfde ervaring en gemak hebben in de winkel én online.

“De meest voorkomende pijnpunten die klanten ervaren tijdens het winkelen in fysieke winkels zijn lange rijen bij de kassa, artikelen die niet op voorraad zijn, problemen met het vinden van producten, gebrek aan hulp en weinig tot geen productinformatie”, legt Joanne Joliet, Head of Worldwide Fashion & Apparel bij Amazon Web Services (AWS), uit. Joliet benadrukt: “Deze ergernissen hebben geen invloed op klanten terwijl ze online winkelen, omdat er nooit een wachtrij voor de kassa is, zoekmachines maken het vinden van artikelen gemakkelijk, productdetails zijn direct beschikbaar en onmiddellijke hulp is een chatvenster verwijderd. Deze digitale gemakken leggen de lat hoger voor de verwachtingen van de klant voor alle contactpunten van een retailer.”

De sterke groei van de e-commerceverkoop van het afgelopen jaar kan het belang van winkels gemakkelijk overschaduwen. Het is echter van cruciaal belang dat deze gemakken ook inherent worden aan de fysieke detailhandel, zodat klanten een consistente ervaring hebben op alle contactpunten van een retailer. Onderzoek heeft aangetoond dat klanten een gepersonaliseerde winkelervaring willen wanneer ze winkelen in een fysieke winkel die vergelijkbaar is met een online reis. Dat omvat erkenning als loyale klant, relevante aanbiedingen en promoties, of andere gepersonaliseerde voordelen.

 

Hier zijn drie slimme winkelverbeteringen die retailers kunnen gebruiken om elk van de veelvoorkomende uitdagingen waarmee klanten worden geconfronteerd aan te pakken en van winkelen een positieve ervaring te maken.

  1. Probleemloze betalingen in de winkel: Lange rijen bij de kassa zijn frustrerend en kunnen een goede winkelervaring verpesten. Om frustratie van klanten en het achterlaten van de winkelwagen te voorkomen, is het de moeite waard om snelle en gemakkelijke betaalmethoden in te stellen. Mobiele checkouts bijvoorbeeld breiden zich uit naar andere retailsectoren, met name de kledingindustrie. Nike, dat altijd vooroploopt op het gebied van innovatieve ervaringen voor zijn klanten, gebruikt een functie van een mobiele app genaamd “Instant Checkout” om winkelbezoekers in staat te stellen een artikel op te halen, het te scannen met de Nike app en rechtstreeks te betalen met hun geregistreerde creditcard.
  2. Gepersonaliseerde interacties: met online winkelen kan een retailer elke klik van de klant zien, evenals de tijd die aan een artikel is besteed, en of de klant een product kiest of niet. De online-ervaring biedt een goed inzicht in de voorkeuren en het gedrag van klanten, waardoor retailers gegevens kunnen verzamelen om gepersonaliseerde ervaringen te creëren. Lotte Mart, een Koreaanse hypermarkt, gebruikt de cloud om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen aan zijn terugkerende klanten om hun betrokkenheid te vergroten, het aankooppercentage van nieuwe producten te verhogen en, belangrijker nog, hun loyaliteit te vergroten.
  3. Gezondheids- en veiligheidstechnologieën: hoewel veel mensen ongeduldig zijn om op de normale manier terug te keren naar winkels, hebben retailers de plicht om de gezondheid en veiligheid van hun klanten te beschermen. Met behulp van cloudgebaseerde computer vision-oplossingen, robotica en digital shelf edge-technologieën kunnen retailers de winkelomstandigheden in real-time overzien om het klantenverkeer en de dichtheid te bewaken. Dit maakt het mogelijk om te drukke winkelomgevingen te detecteren, fysieke afstand te bewaren en ervoor te zorgen dat klanten zich op een drukke dag gemakkelijk door de winkel kunnen verplaatsen. Managers kunnen veiligheidsrisico’s aanpakken, zoals gemorste producten of grote displays die het zicht of de stroom blokkeren, voordat er ongelukken gebeuren. Door dit soort problemen proactief te verminderen, voelen klanten zich zeker in de winkel en kunnen verkopers zich concentreren op klantenservice.

Om te transformeren naar de slimme winkel van morgen, moeten retailers beginnen met aan de klant te denken en zichzelf vragen te stellen als: “wie is mijn klant?” en “wat zijn de belangrijkste ergernissen bij het winkelen in mijn winkel?” Door deze te verwijderen en de klantervaring in de winkel te verbeteren, zullen verkopers meer klanttevredenheid, grotere klantloyaliteit en meer verkopen krijgen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht