Geplaatst door Twitter

50% meer discussies op Twitter over vrouwenrechten sinds #MeToo

Vandaag vieren we Internationale Vrouwendag, een dag die in de twintigste eeuw is ontstaan doordat vrouwen opkwamen voor hun rechten. Nog steeds staat 8 maart elk jaar in het teken van de kracht van vrouwen, waarbij solidariteit en strijdbaarheid belangrijke elementen zijn. Het afgelopen jaar werden met onder meer #MeToo en #TimesUp wereldwijd diverse maatschappelijke problemen aangekaart. Uit statistieken blijkt dat Twitter veelvuldig wordt gebruikt om te strijden voor gelijkwaardigheid en vrouwenrechten.

Hashtags als moderne vorm van campagne
Het gebruik van hashtags is vandaag de dag een populaire manier om een sociaal-politiek debat aan te wakkeren. Waar men vroeger met handgeschreven borden de straat op ging, is dit nu door middel van een speciale hashtag dé manier om een maatschappelijk probleem aan de kaak stellen. #MeToo op wereldwijd niveau, #ZegHet in Nederland, #Aufschrei in Duitsland en #BalanceTonPorc in Frankrijk zijn initiatieven die het daglicht zagen op Twitter en een stem gaven aan vrouwen die niet werden gehoord. Dit blijkt ook uit de cijfers:

Discussies over vrouwenrechten zijn significant toegenomen
Discussies over vrouwenrechten zijn met 50 procent toegenomen in de afgelopen zes maanden in in vergelijking met het halfjaar daarvoor (inclusief termen als feminisme, vrouwenrechten en gendergelijkheid).

#MeToo verandert de wereld – miljoenen tweets, tientallen landen
Sinds oktober 2017 zijn er wereldwijd meer dan 8 miljoen tweets verstuurd met de hashtag #MeToo. Wat begon als een enkele tweet, veranderde snel in een mondiale beweging. Twitteraars uit 67 landen nemen actief deel aan de discussie op Twitter.

Nederlandse initiatieven
In Nederland zijn er diverse organisaties die zich inzetten voor gelijke behandeling van vrouwen. Een mooi voorbeeld is WOMEN Inc.*. Al sinds 2004 heeft WOMEN Inc. de missie om de kansen van vrouwen in Nederland te vergroten op de thema’s geld, gezondheid en beeldvorming. Dit doen ze door vrouwen zelf aan te spreken en onderwerpen breder maatschappelijk op de agenda te zetten, bij politici, media, bedrijfsleven, instituten, wetenschappers en overheden. De organisatie streeft naar een wereld waarin vrouwen gelijkwaardig zijn aan mannen. Managing Director Christine Swart over het belang van Internationale Vrouwendag:

“Vaak krijgen wij de vraag, is Internationale Vrouwendag nou nog nodig? Het antwoord is ja, want nog steeds maakt het in Nederland uit of je als jongetje of meisje wordt geboren. En dit kan en moet anders. Door de komst van nieuwe media als Twitter worden nieuwe en meerdere stemmen in de maatschappij gehoord, van mannen en vrouwen. Met hashtags als #MeToo, #SheInspiresMe, #behandelmealseendame of #maakookhetverschil worden wij allemaal geïnspireerd om gedachten en ervaringen uit te wisselen. Bij WOMEN Inc. zeggen we altijd ‘Laat je horen!’, want alle verandering begint bij individuen die zich durven uitspreken, bij mannen en vrouwen die voor zichzelf en elkaar opkomen.”

Felienne Hermans, assistent professor op de TU Delft, zet zich al jaren in om meisjes klaar te stomen voor de digitale maatschappij:

“De kennis van programmeren die ik wil overdragen biedt meisjes en jongens, zowel jong als oud, veel nieuwe mogelijkheden in het dagelijks leven. Hoe later kinderen in aanraking komen met computers, hoe meer ze het idee krijgen: dit is niets voor mij. Veel kinderen van lage socio-economische afkomst hebben geen computer, of geen computer met internet thuis. Ook weten we uit onderzoek dat meisjes op heel jonge leeftijd al vooroordelen over hun eigen prestaties ontwikkelen. Meisjes van een jaar of acht, negen, zeggen al: ik denk niet dat ik kan programmeren. Daar wil ik wat aan veranderen. Later in het leven zullen ze er ook profijt van hebben, bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt en het goed begrijpen van nieuws (Het nieuws is een groot een software bulletin!), maar ook gewoon omdat je de mooiste en gekste dingen maken. “Om deze missie te delen met jong en oud is Twitter een mooi platform, want ik heb zowel docenten en geïnteresseerde ouders en nieuwsmedia kunnen bereiken.”

#HereWeAre
Om ongehoorde stemmen te verheffen en te versterken, introduceerde Twitter de hashtag #HereWeAre. De hashtag werd geïntroduceerd in een tweet van Twitter CMO Leslie Berland’s tijdens CES als antwoord op het gebrek aan vrouwelijke sprekers en maakte eerder dit jaar impact in de tech-industrie.

Speciale emoji
Ter ere van #IWD2018 introduceert Twitter een nieuwe emoji. Deze is te activeren door #InternationalWomensDay te gebruiken.

*Voor Internationale Vrouwendag maakte WOMEN Inc. een video waarin zij enkele mooie voorbeelden uitlichten van initiatieven uit het afgelopen jaar die gelijkwaardigheid stimuleren.