Industry Wire

Geplaatst door MobileMarketing.nl

‘56% van de mobiele bureau’s heeft zelf een mobiel onvriendelijke website’

Weblog MobileMarketing.nl heeft deze week 283 Nederlandse mobiele bureaus onder de loep genomen en gekeken of hun eigen website wel mobiel vriendelijk is. Slechts 44% van de onderzochte bureau’s blijkt een website te hebben die direct op een smartphone leesbaar is. Bij ruim 1% van de onderzochte bureaus kon de website zelfs niet op een iPhone geopend worden.

MobileMarketing.nl heeft deze week 283 Nederlandse mobiele bureaus onder de loep genomen en gekeken of hun eigen website wel mobiel vriendelijk is. Slechts 44% van de onderzochte bureau’s blijkt een website te hebben die direct op een smartphone leesbaar is. Bij ruim 1% van de onderzochte bureaus kon de website zelfs niet op een iPhone geopend worden.

Mobiele media consumptie
Ruim 60 % van de Nederlanders is in bezit van een smartphone en de mobiele media consumptie groeit hard. Nieuwssites zoals NU.nl en De Telegraaf hebben al geruime tijd veel meer mobiele bezoekers dan via de pc. Mobiele bureaus roepen daarom veel bedrijven op om mobiel te gaan. Het is daarom opmerkelijk dat zij zelf hun zaken vaak niet goed voor elkaar hebben.

Onderzoek 2012
Ruim 6 maanden geleden heeft MobileMarketing.nl reeds bij 203 mobiele bureaus gekeken of zij een mobile website of een mobile optimized website hadden. Dit was toen bij 58% niet het geval. Bij dit nieuwe onderzoek is nog strikter gekeken of de teksten van responsive websites zonder inzoom handelingen direct te lezen zijn. Een responsive website schaalt namelijk wel automatisch naar schermgrootte, maar teksten en visuals zijn bij matige site bouw op sommige devices nog steeds slecht leesbaar.

Richard Otto (MobileMarketing.nl) “”De uitkomst bij veel ‘mobiele’ bureau doet sterk denken aan een slager die zijn eigen vlees niet eet. Er zijn nog ontzettend veel bedrijven die nog niet mobiel zijn, maar wanneer je als bureau de markt serieus neemt en deze ook wil overtuigen, dien je mobiel in je DNA te hebben en minimaal zelf ook mobiel te zijn.”

IAB
IAB Taskforce mobile kwam in oktober 2012 met cijfers dat 80% van de top-200 merken in Nederland nog geen mobiele website hebben, terwijl met een smartphone penetratie van 60% steeds meer consumenten de mobiel als primair communicatie kanaal gebruiken. Dat nog steeds meer dan de helft van de bureau’s die het nut en noodzaak aan adverteerders dienen over te brengen zelf nog geen geen mobile friendly website gebruiken geeft goed aan dat de markt nog niet volwassen is.

Huidig onderzoek
Het onderzoek is in week 24 verricht onder 283 bureaus, die mobile websites en/of apps ontwikkelen voor merken. Websites zijn geopend met een iPhone 5. Er is gekeken of de betreffende bureaus een mobile site of een voor de smartphone geoptimaliseerde site hebben.

Over MobileMarketing.nl
De weblog MobileMarketing.nl is sinds maart 2013 onderdeel van Adformatie Groep. De blog dient als een onafhankelijk platform dat al het nieuws binnen Mobile Marketing & – Advertisingbranche in kaart brengt. Daarnaast zijn er mobile cases vinden en kunnen mobile marketing experts van diverse organisaties hun kennis delen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht