Geplaatst door Mastercard

Steeds meer Nederlanders kopen online cadeaus voor hun geliefden, een stijging van 71% in e-commerce transacties

Of het nu een klein romantisch gebaar of een extravagante verrassing is voor je geliefde, Nederlanders shoppers over de hele wereld lijken meer te besteden op de meest romantische dag van het jaar dan ooit. Uit de jaarlijkse “Mastercard Love Index”, welke een analyse maakt van de betaalkaarttransacties gedurende een periode van drie jaar, is gebleken dat bestedingen in Nederland is toegenomen met 59 procent. Het totale aantal transacties omhoog is gegaan met 76%. En terwijl de meerderheid van de aankopen nog in de persoon gebeurt, is er toch 71 procent toename van het aantal online transacties in vergelijking met Valentijnsdag 2014.

Als u nog geen cadeau heeft voor uw geliefde, u bent niet alleen. Uit gegevens bleek dat de meerderheid van de Valentijn aankopen op het laatste moment in Nederland gebeuren. De afgelopen drie jaar waren er 1.400.000 transacties op 13 februari.

Liefde gaat ook in Nederland door de maag. Uitgaven voor de traditionele Valentijngeschenken zoals bloemen steeg met 7% de afgelopen drie jaar, maar de uitgaven in restaurants steeg met 90%, wat goed was voor 71% van alle transacties.

“Wellicht is de manier waarop we ‘ik hou van je’ zeggen veranderd in de afgelopen jaren, het laten zien dat we van iemand houden op 14 februari is populairder dan ooit. De Mastercard Love Index wijst op belangrijke mondiale en regionale trends die sommige retailers onbetaalbaar inzicht geven in hoe klanten de meest romantische dag van het jaar doorbrengen”, aldus Arjan Bol, Country Manager bij Mastercard Nederland.

De totale studie omvat het winkelgedrag van consumenten in meer dan 200 gebieden over de hele wereld.