Geplaatst door ABN AMRO

ABN AMRO Clearing biedt zakelijke klanten infrastructuur voor fractioneel beleggen

ABN AMRO Clearing biedt zakelijke klanten zoals brokers een nieuwe infrastructuur waarmee zij hun eindklanten fractioneel kunnen laten beleggen. Dat houdt in dat een klant kan beleggen in een deel van een aandeel en niet alleen in een volledig aandeel.

Mobiele broker BUX, een klant van ABN AMRO Clearing , is de eerste klant die hier gebruik van maakt. Particuliere beleggers bij BUX kunnen sinds begin januari bijvoorbeeld voor 10 euro een deel van een Tesla aandeel kopen. Het slaat direct aan. Inmiddels zijn er in de eerste 9 dagen meer dan tienduizend fractionele beleggingen gedaan door klanten van BUX.

In Verenigde Staten enorme vlucht
Fractioneel beleggen is in de Verenigde Staten al langer mogelijk en heeft daar een grote vlucht genomen. Er is een enkele Europese broker die gebruik maakt van de Amerikaanse infrastructuur. Aangezien er dan hordes te nemen zijn op juridisch en toezicht vlak is ABN AMRO Clearing anderhalf jaar geleden gestart om zelf een infrastructuur te ontwikkelen en dit in Europa aan te bieden. Vanaf begin deze maand is deze nieuwe dienst in de markt en kunnen er straks ook Europese aandelen fractioneel worden verhandeld.

Banking as a Service
Klanten van een broker zoals BUX kunnen al langer hun beleggingen doen vanaf een bankrekening bij ABN AMRO Clearing (Banking as a Service). Vanaf die rekening kunnen nu dus zowel volledige als deelaandelen worden gekocht en verkocht. Via een innovatief administratiesysteem dat in de cloud is gebouwd kan exact worden bijgehouden welke deelaankopen een belegger heeft gedaan zonder dat ABN AMRO per fonds meer dan 1 (volledig) aandeel extra hoeft aan te kopen.

Slimme technologie
Met behulp van slimme en betrouwbare technologie ontstaan er steeds meer mogelijkheden om beleggers op maat te bedienen. Rutger Schellens, CEO van ABN AMRO Clearing: “We zijn actief in de zakelijke markt en ontwikkelen diensten voor retail brokers zoals BUX. Met dit soort innovaties kunnen we klanten aan ons binden en onze impact en inkomsten verder vergroten.”
Yorick Naeff, CEO van BUX: “De lancering van fractioneel beleggen markeert een nieuw hoofdstuk in het normaliseren van beleggen in Europa. BUX is de eerste Nederlandse broker die fractioneel beleggen in individuele aandelen aanbiedt aan particuliere beleggers, en leidt hiermee de evolutie van mobiele brokers in Europa.”