“Accepteer gewoon het feit dat het internet op een dag zal verdwijnen”

De nieuwe kracht van digitaal ervaren en geïnformeerde klanten is in staat bedrijven en bedrijfsprocessen volledig op zijn kop te zetten. Voor klanten maakt het internet al onderdeel uit van elke aankoopbeslissing en zij eisen van bedrijven dat zij hen met hetzelfde digitale begrip tegemoet komen. Voldoende reden voor de internetgemeenschap om de juiste oplossing voor dit fenomeen te vinden. 360 professionele webontwikkelaars, designers, marketing- en content-experts en editors kwamen dit jaar tijdens de Europese TYPO3 Conferentie “T3CON15” in Amsterdam bij elkaar om te praten over de status van digitale transformatie, de nieuwe betekenis van content en de behoefte van webontwikkelaars om aan deze veranderde eisen te voldoen.
Volgens Alain Veuve, lid van het Bestuur van de TYPO3 Association, zal het internet in zijn huidige vorm in de nabije toekomst verdwijnen. Het zal echter een nieuwe, nog meer alomtegenwoordige rol spelen als de ruggengraat voor bijna alle acties van een moderne maatschappij. Hoewel computers nog steeds moet worden geleerd hoe zij hun taken uitvoeren, zullen ze in de toekomst nauwelijks nog op te merken zijn.
De huidige status van de digitale transformatie van de maatschappij en economie toont dat deze paradigmaverschuiving met een ongelooflijke snelheid zal plaatsvinden. Ontwikkelingen waarvoor momenteel nog steeds 100 jaar nodig zijn, zullen spoedig in slechts 20 jaar worden voltooid. Webontwikkelaars moeten zich voorbereiden op een tijdperk van constante verandering, waarvan de kern een digitale maatschappij, technologie en economie zal zijn met een nieuwe onderlinge afhankelijkheid. Momenteel is duidelijk dat er na een langzame acceptatie van digitale technologieën door gebruikers een ontwrichtende sprong plaatsvindt door de vercommercialisering van deze technologieën, die al voor enorme kostenverlagingen heeft gezorgd en ook de basis vormt voor verdere ontwikkelingssprongen.
Babak Zand, een expert op het gebied van contentstrategieën, is ervan overtuigd dat bedrijven in de toekomst alleen concurrerend kunnen zijn door middel van hun content. De nieuwe digitale klant eist daarom dat we kritisch kijken naar de content waarmee bedrijven momenteel hun klanten benaderen. Vele bedrijven hebben deze veranderingen weliswaar opgemerkt, maar proberen nog steeds antwoorden te vinden voor steeds meer gefragmenteerde, maar digitaal ervaren klantsegmenten door middel van brede content marketing. Dit leidt ertoe dat bedrijven content produceren zonder de klant centraal te stellen. In de toekomst zal het belangrijker zijn om een meer conceptuele aanpak te kiezen. Zand stimuleert bedrijven daarom om een duurzame contentstrategie op te stellen, zodat content ook via de toekomstige communicatiekanalen aan klanten kan worden aangeboden. Hij geeft toe dat dit een pijnlijk proces zal zijn dat zelfs de structuur van de bedrijven zelf zou kunnen veranderen. Bedrijven doen er echter goed aan om snel te reageren op veranderingen in het informatie- en communicatiegedrag van hun doelgroepen.
Francois Protopapa, een expert op het gebied van analyse van klanteninzichten, besprak de manier waarop massagegevens de klantervaring via vele verschillende kanalen verandert. Bedrijven moeten niet meer met gegevens werken, maar de gegevens voor hen laten werken. Momenteel produceren klanten enorm veel gegevens over hun individuele gedrag, die mechanisch worden verzameld en geanalyseerd. Desondanks is bijna geen enkel bedrijf in staat de content van deze gegevens volledig te benutten. Het inzicht dat gegevens verhalen over klanten vertellen, is nog onvoldoende doorgedrongen. Hier zal de uitdaging in de toekomst zijn om allerlei soorten interne, externe, gestructureerde of ongestructureerde gegevens van contentmanagementsystemen, e-commerce platforms en allerlei soorten databronnen aan elkaar te koppelen, en daarbij geavanceerde data-integratie en data-analysetechnologieën toe te passen.
Het voorbeeld van Hapag-Lloyd Cruises, een bedrijf dat luxe cruises aanbiedt, laat zien hoe dat dit moet gebeuren. De website, die is aangepast om een modernere look te creëren, werd zodanig ontwikkeld dat aan de eisen van rijke klanten met specifieke verwachtingen voor een website werd voldaan. De uitdaging daarbij was dat er, met name voor reizen in het hoge prijssegment, direct een pagina op het scherm moest verschijnen. Zelfs een paar milliseconden vertraging waarin een pagina niet wordt geladen, kan voldoende zijn om het koopgedrag negatief te beïnvloeden. Dankzij speciale TYPO3-technologieën slaagden de ontwikkelaars erin om pagina’s direct te laten verschijnen. De site werd daarom onderscheiden met de TYPO3 Award in de categorie ‘eCommerce’ in Amsterdam.
Tijdens de T3CON15 conferentie kregen deelnemers ook de kans meer te weten te komen over de toekomst van open source CMS software, die zal wijzen naar een volledig TYPO3 ecosysteem in de toekomst. De Release Candidate voor TYPO3 CMS 7LTS (Long-Term-Support Solution) is met onmiddellijke ingang beschikbaar. De definitieve release werd aangekondigd voor 10 november 2015, tijdens de conferentie.
Meer informatie over T3CON vindt u op http://t3con.eu; belangrijke sessies en andere video’s zijn te vinden op het Youtube-kanaal van TYPO3: https://www.youtube.com/user/typo3/videos
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.