Industry Wire

Geplaatst door Capgemini

Account-to-account payments en instant payments klaar om nieuwe innovatiegolf aan te jagen

De opkomst van instant payments en Account-to-Account (A2A) payments zal de betaalsector opnieuw vormgeven, aldus het World Payments Report 2025van het Capgemini Research Institute. Naar verwachting zullen instant payments in 2028 goed zijn voor 22% van alle girale transactievolumes wereldwijd.
 
De betalingssector heeft de afgelopen twee decennia een dramatische transformatie ondergaan. Digitale technologieën, zoals wallets, peer-to-peer (P2P)-betalingen en contactloze betalingen, zijn steeds populairder geworden. Regelgeving heeft ook een cruciale rol gespeeld bij het stimuleren van innovatie en het waarborgen van consumentenbescherming. Als gevolg hiervan is het ecosysteem van betalingen nu meer verbonden en geharmoniseerd, en ook efficiënter en veiliger.
Azië-Pacific regio vooraan bij adoptie girale transacties
Het aantal girale transacties steeg tot 1.411 miljard in 2023 en zal naar verwachting stijgen tot 1.650 miljard in 2024. Omdat klanten tegenwoordig de voorkeur geven aan een frictieloze betaalervaring, zal deze trend zich naar verwachting voortzetten, aangezien verwacht wordt dat girale transacties in 2028 zullen zijn opgelopen tot 2.838 miljard.
Op dit moment is Azië-Pacific (APAC) een van de snelst groeiende regio’s voor girale transacties met een stijging van 20% op jaarbasis in 2024, vergeleken met Europa (16%) en Noord-Amerika (6%). Wereldwijd zien de meeste leidinggevenden in de sector (77%) de groei van e-commerce als de belangrijkste aanjager van de verschuiving naar girale transacties.
A2A payments uitdaging voor traditionele card-systemen
Account-to-Account (A2A) instant-payment-oplossingen bieden een snellere en kosteneffectieve manier om te betalen en omzeilen dure kaartnetwerken. Volgens het rapport dreigt de stijgende populariteit van deze oplossingen de dominantie van traditionele betaalkaarten aan te tasten, waarbij schattingen suggereren dat ze 15-25% van de toekomstige volumegroei van kaarttransacties kunnen compenseren. Omdat afwikkelingsvergoedingen en rentekosten een belangrijke bron van winst zijn, zouden financiële instellingen dit als een groot risico kunnen zien, met het potentieel om gevestigde bedrijven in de sector miljarden aan gederfde inkomsten te kosten.
De Wero wallet van het European Payments Initiative zal de adoptie van A2A-betalingen waarschijnlijk versnellen, met een voorspelde daling van 37% in kaarttransacties tegen 2027 in heel Europa.
 
“De aanhoudende stijging van het aantal girale transacties is een keerpunt voor banken en aanbieders van betalingsdiensten. De data wijzen op een onvermijdelijke verschuiving naar een toekomst van instant en open betalingen”, aldus Jeroen Hölscher, Global Head of Payment Services bij Capgemini. “De vooruitgang die is geboekt met Pix in Brazilië en UPI in India laat duidelijk zien dat het succes afhangt van de samenwerking tussen de private en publieke sector. Hoewel sommige financiële instellingen hun bestaande payment hub kunnen upgraden of gebruik kunnen maken van gedeelde bankinfrastructuur, blijft het een feit dat consumenten instant eisen en dat bedrijven bereid zijn een premie te betalen voor innovatieve oplossingen die echte bedrijfsproblemen oplossen. Het is nu tijd om die fundamenten te leggen.”
Financiële instellingen wereldwijd niet voorbereid op instant payments
Twee op de drie leidinggevenden in de betaalsector zien de uitbreiding van instant payments als essentieel voor het stimuleren van girale transacties. Banken moeten dus inspelen op de adoptie van instant payments, maar zorgen over fraude hinderen vooruitgang. Omdat banken geen robuuste verdediging hebben en er liquiditeitsproblemen kunnen ontstaan, kiezen veel banken ervoor om instant payments te ontvangen, maar niet te verzenden. Volgens het onderzoek kan momenteel slechts 25% van de banken instant payments ontvangen en is 53% volledig in staat om ze te verzenden en te ontvangen.
Voor dit rapport heeft Capgemini de enquêteresultaten aan de hand van diverse business- en technologieparameters geëvalueerd om inzicht te krijgen in de mate waarin banken voorbereid zijn op de overstap naar directe betalingen. Uit het rapport blijkt dat slechts 5% van de banken zich in hoge mate heeft voorbereid op het gebied van bedrijfsprocessen en technologie om hun positie als koplopers op het gebied van de invoering van directe betalingen te verstevigen. 13% van de Europese banken kan bogen op een sterke technologische basis voor directe betalingen. Dit is met name relevant voor EU-banken en betalingsdienstaanbieders (PSP’s) met de deadline van oktober 2025 voor de Instant Payment Regulation (IPR) in het verschiet, die alle banken verplicht om volledige functionaliteit voor het verzenden en ontvangen van instant payments aan te bieden.
Voor corporate treasury managers in de verzekerings-, retail- en automobielsector zorgen inefficiënties in crediteuren- en debiteurenprocessen voor een aanzienlijke cashflow-hoofdpijn. Meer dan 80% maakt nog steeds gebruik van handmatige, op papier gebaseerde processen voor de reconciliatie van rekeningen, waardoor bijna 7% van de omzet vast komt te zitten in de waardeketen. Dit kan betekenen dat miljarden dollars blijven liggen die gebruikt zouden kunnen worden om bedrijfsactiviteiten te financieren. Instant payments en open finance kunnen een nieuwe weg voorwaarts zijn voor deze ondernemingen door real-time zichtbaarheid van cash te bieden.
Open finance wereldwijd in een vroeg stadium van adoptie
Een belangrijke katalysator voor transformatie sinds de lancering van het World Payments Report in 2004 is de Europese Payment Service Directive (PSD2) van 2018. Door te pionieren met open banking, is de weg vrijgemaakt voor de huidige groeiende open-finance-beweging. Het rapport benadrukt hoe open finance consumenten en bedrijven mondiger maakt en de invoering van directe betalingen katalyseert. Ondanks het enorme potentieel om het financiële landschap te veranderen, is de vooruitgang momenteel beperkt door verschillen in regelgeving en marktinitiatieven. Australië, Brazilië, India en Singapore zijn enkele van de weinige landen die initiatieven nemen om het delen van data toegankelijker en gemakkelijker te maken voor individuen en bedrijven die deelnemen aan een open financieel systeem.
Volgens het rapport vinden financiële instellingen het een uitdaging om open finance volledig te omarmen vanwege problemen met niet-gestandaardiseerde API’s, beperkte controle over het gebruik van data en een gebrek aan prikkels om gegevens te delen met derden. Slechts 17% van de banken is vergevorderd met het testen of lanceren van open-finance-producten, terwijl 39% zich in de planningsfase bevindt en effectbeoordelingen uitvoert. Nog eens 23% van de banken aarzelt en wacht op duidelijkheid over de regelgeving.
Methodologie
Het World Payments Report 2025 is gebaseerd op inzichten uit twee primaire bronnen – de mondiale bedrijvenenquête 2024 en de mondiale enquêtes en interviews onder leidinggevenden op het gebied van bankieren en betalen die in 2024 zijn gehouden. Deze primaire onderzoeksbronnen omvatten inzichten uit 15 markten: Australië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Hongkong, Italië, Nederland, Saoedi-Arabië, Singapore, Spanje, Zweden, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het wereldwijde bedrijfsonderzoek ondervroeg 600 corporate treasurers uit drie sectoren: verzekeringen, detailhandel en de auto-industrie. Er werd gekeken naar factoren die van invloed zijn op de verstoring van betalingen, verwachtingen van zakelijke banken, tevredenheidsniveaus, drijfveren van bankrelaties, uitdagingen op het gebied van cashmanagement en opkomende betalingsdiensten zoals op directe betalingen gebaseerde use cases en realtime treasury-systemen. Deelnemers gaven ook inzicht in de volwassenheid van instant payments en het automatiseren van debiteuren/betalingen. Het rapport bevat ook inzichten uit gerichte interviews en enquêtes met meer dan 200 senior payment executives van toonaangevende banken (tier I en tier II), financiële dienstverleners, payment service providers, brancheorganisaties en centrale banken uit alle drie de regio’s: Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië-Pacific en het Midden-Oosten.

Over Capgemini
Capgemini is wereldwijd partner van bedrijven die hun business willen transformeren en managen door de kracht van technologie in te zetten. Hierbij laat de Group zich leiden door zijn bestaansreden: menselijke energie vrijmaken door middel van technologie voor een inclusieve en duurzame toekomst. Als een maatschappelijk verantwoorde en multiculturele marktleider met 360.000 mensen in meer dan 50 landen, heeft de Group meer dan 50 jaar ervaring en expertise in uiteenlopende sectoren. Klanten vertrouwen hun zakelijke behoeften toe aan Capgemini: van strategie en ontwerp tot operationeel beheer. Dit gebeurt door gebruik te maken van innovaties in cloud, data, kunstmatige intelligentie, connectiviteit, software, digital engineering en platforms. De Group behaalde in 2023 een omzet van 22,5 miljard euro. Get the Future You Want | www.capgemini.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht