Geplaatst door Adobe

Adobe Campaign maakt real-time personalisatie mogelijk

Amsterdam, 20 juni 2019 – Adobe kondigt een nieuwe update in Adobe Campaign aan, genaamd Triggered Journeys. Adobe Campaign is de e-mail en cross channel marketing tool voor B2C-marketeers. Met behulp van Adobe Experience Platform stelt Triggered Journeys B2C-marketeers in staat om berichten in te stellen die geïnitieerd en gepersonaliseerd worden door acties van klanten, waardoor schaalbare, real-time engagement op maat mogelijk wordt.

Op basis van gecentraliseerde gegevens die in het Experience Platform worden opgeslagen, kunnen merken een op maat gemaakte boodschap voor elke ontvanger maken. Als een ‘gebeurtenis’ wordt herkend door de interactie van een consument met een merk, wordt een cross-channel klantreis bestaande uit een reeks touchpoints (e-mail, pushbericht, in-app) automatisch in gang gezet richting de consument. Een gebeurtenis binnen Adobe Campaign is een activiteit die wordt gedefinieerd door een merk dat is geconfigureerd om specifieke acties op te pikken. Andere voorbeelden van gebeurtenissen die door merken kunnen worden opgezet, zijn onder meer een verandering in loyaliteitsstatus van een klant, betrokkenheid bij klantondersteuning en weer- of locatiewijzigingen.

Automatisering op basis van Adobe Sensei is het belangrijkste onderdeel waardoor Triggered Journeys klanten kan bereiken. Er is hierdoor geen intensief handmatig werk meer nodig. Deze automatisering wordt mogelijk gemaakt door een activering in Adobe Analytics: een primeur in de sector als het gaat om cross-channel klantbetrokkenheid.

Een hotel kan bijvoorbeeld een geofence rond een stad creëren die een gepersonaliseerde betrokkenheid teweegbrengt wanneer een gast de grens van de geofence oversteekt. Afhankelijk van wanneer de grens wordt overgestoken en de beschikbaarheid van de kamer die is geboekt, herkent Triggered Journeys dat de gast in de stad is gearriveerd voordat de kamer klaar is voor oplevering. De gast wordt uitgenodigd zijn of haar bagage op te slaan bij de receptie en deelt aanbevelingen voor activiteiten om de resterende tijd tot het inchecken door te brengen, op basis van onder meer weersvoorspellingen. Bij aankomst in het hotel kan nog een interactie gecreëerd worden, door de gast bijvoorbeeld een kaart van de omgeving te sturen, inclusief de locaties van de eerder aanbevolen activiteiten.

Kristin Naragon, Director of Product Marketing Adobe Campaign: “Triggered Journeys zal een aanvulling vormen op de huidige programma’s van marketeers en het merk in staat stellen een extra stap te zetten om klanten echt aan zich te binden. Er is geen technische achtergrond vereist bij gebruik, want het brengt gegevens samen van andere tools en afdelingen die met klanten werken, zoals de klantenservice of productteams. In tegenstelling tot oudere bedrijfsproducten die berucht zijn om hun statische, stille klantgegevens en het onvermogen om klanten volledig te begrijpen, normaliseert dit proces gegevens in de hele organisatie om een verzorgde klantreis voor iedere klant te leveren.”

“Door tientallen miljoenen gebeurtenissen per seconde te verzamelen, te verwerken en te organiseren vanuit meerdere bronnen en dit te combineren met Adobe Sensei, stelt Experience Platform merken in staat om op de meest betekenisvolle momenten op een persoonlijke manier in contact te komen met individuele consumenten”, voegt Kristin toe.

Momentum met klanten
In de afgelopen maanden hebben verschillende klanten Triggered Journeys getest:

• Verbeter in-store interacties: retailers kunnen het winkelend publiek in fysieke winkels gepersonaliseerde ervaringen bieden, gebaseerd op voorraden, klantgegevens en de fysieke locaties van het individu. Een consument kan bij aankomst in een winkelcentrum een seintje krijgen dat een bepaald kledingstuk nu weer op voorraad is.
  • Verbeter live evenementen: bij sportevenementen of concerten kunnen merken klanten aanspreken zodra ze een aankoop doen, zoals een aanbod voor het upgraden van de zitplaatsen met korting bij het betreden van het stadion.
  • Verbeter de klantenservice: het combineren van service-informatie met klantgegevens voor een betere ervaring. De serviceafdeling van een autofabrikant kan bijvoorbeeld een gratis auto wasbeurt aanbieden, wetende dat een klant gefrustreerd is naar aanleiding van een incident.

Triggered Journeys in Adobe Campaign is later dit jaar beschikbaar. Lees hier meer over de mogelijkheden.