Industry Wire

Geplaatst door MyAdbooker

Adverteren in stadions is met programmatic buying in een nieuwe, nog lucratievere en efficiëntere fase beland’

Tijdens de Overijsselse streekderby PEC Zwolle – Heracles (2-1) viel er niet alleen op het veld het nodige te genieten – neem alleen al de twee fraaie goals van PEC-aanvaller Youness Mokhtar. Ook op de digitale schermen, op en rond het Mac3parkstadion van PEC Zwolle, vond iets bijzonders plaats. Als eerste stadion in Europa werd er via programmatic buying een mediacampagne uitgezonden, waarmee door datakoppeling realtime ingespeeld werd op het spannende wedstrijdverloop.

Inspelen op gebeurtenissen tijdens de wedstrijd

Online gereedschap- en onderdelenshop Zamro had de primeur met zes dynamische uitingen die op specifieke momenten aan de doelgroep werden vertoond. Bij een goal was bijvoorbeeld een animatie te zien waarop werd gejuicht. En wanneer de spanning steeg, kwam een sfeervolle animatie in beeld waarin verschillende gereedschappen de ‘wave’ deden.

Door de geavanceerde programmatic technologie is het adverteren in stadions in een nieuwe efficiëntere fase beland. Programmatic buying biedt sportorganisaties de mogelijkheid adverteerders meer gerichte exposure te bieden vergeleken met de huidige reclametechnieken hetgeen kan leiden tot hogere inkomsten.

Bart van Teutem (Zamro): ‘Doordat we de schermen programmatic in konden kopen, waren we in staat om via een simpele configuratie verschillende uitingen op verschillende momenten te tonen en zo in te spelen op de gebeurtenissen in de wedstrijd. De campagne kwam hierdoor erg goed tot zijn recht!’

CS DIGITAL MEDIA ZORGT VOOR EXTRA EXPOSURE

De programmatic primeur van Zamro was onderdeel van een grote mediacampagne. De ambitieuze webwinkel kocht via programmatic buying ook zendtijd in op tankstations van Shell, digitale zendmasten gesynchroniseerd met radiocommercials en last but not least het Sportnetwerk Xscreen. Dit landelijke netwerk betreft 100” inch schermen op sportlocaties waar men dit weekend massaal Formule 1 en Eredivisie voetbal op keken, terwijl er tegelijkertijd realtime commerciële banners voorbij komen.

De innovatieve campagne van Zamro is mogelijk gemaakt door exploitant CS Digital Media in combinatie met SSP MyAdbooker en Buying Platform OutMoove. CS Digital Media verzorgt al jaren de verkoop van reclameruimte op het interne televisiecircuit van het PEC Zwolle-stadion. Afgelopen jaar is de exposure hiervan aanzienlijk uitgebreid door de plaatsing van twee 25m2 grote ledwalls. De schermen zijn gepositioneerd aan de voorzijde van het stadion pal langs de N35, die met 300.000 passanten per week geldt als een van de drukste verkeersaders rondom Zwolle.

MYADBOOKER: INNOVATIE IN DIGITAL OUT OF HOME

MyAdbooker bracht in 2014 als eerste partij programmatic buying voor Digital Out Of Home (DOOH) op de markt. Na een korte pilotperiode werden de eerste succesvolle klantcases ontwikkeld. Onlangs werd MyAdbooker nog genomineerd voor de IAB Programmatic Award in de categorie ‘innovatieve strategie.’

Sebastian Op het Veld (Head of Campagnes MyAdbooker): ‘Door online technologie toe te passen in een tradiotioneel offline medium kunnen we grote stappen zetten in de evolutie van de oudste vorm van adverteren. De Nederlandse DOOH markt loopt hiermee jaren voor op de rest’

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht