Geplaatst door De Advocatenwijzer

De Advocatenwijzer krijgt investering van 250.000 euro

Juridisch zoekplatform De Advocatenwijzer heeft succesvol een volgende ronde financiering opgehaald. Een consortium van partijen investeert EUR 250.000 plus een call optie aan De Advocatenwijzer voor een tweede tranche begin 2016.

Advocaten hebben het nog steeds moeilijk in Nederland. Het aantal faillissementen blijft hoog en de concurrentiedruk neemt verder toe; zo schrijft ook de Rabobank in haar recente rapport over de sector. Buitenlandse toetreders nemen innovatieve werkmethoden mee die beter aansluiten bij de manier waarop rechtzoekenden in Nederland, particulieren en consumenten, inmiddels hun advocaat zoeken. Het gevolg is een enorme vlucht van startups en investeringen in zogenaamde LegalTech ondernemingen.

Mismatch
Inmiddels vindt meer dan 50% van alle rechtzoekenden, particulier of zakelijk, een advocaat via internet. Dat terwijl advocaten zelf nog steeds de meerderheid van hun marketinginvesteringen richten op traditionele methoden als printpublicaties en seminars.

Die mismatch was voor de Advocatenwijzer in 2014 reden de markt op te komen. Inmiddels uitgegroeid tot het leidende juridisch zoekplatform van Nederland. “Deze investering zal ons helpen onze leiderschapspositie in de markt te versterken. Dat betekent betere content voor rechtzoekenden en meer leads voor onze leden”, aldus Mechteld van den Oord, mede-oprichter van De Advocatenwijzer. Mechteld vervolgt: “We hebben het afgelopen jaar het aantal leden van ons platform met meer dan 400% zien groeien. Het Advocatenwijzerteam zelf is ook gegroeid en telt inmiddels 12 man. Met deze recente investering gaan we het volume en de kwaliteit van onze campagnes verbeteren en zodoende nog meer rechtzoekenden helpen met de beste juridische hulp.”

Dat de formule van De Advocatenwijzer aanslaat blijkt bijvoorbeeld uit de campagne ‘Alimentatiecheck’, waar Nieuwsuur en het Financiële Dagblad onlangs verslag van deden. Binnen een uur na lancering van de campagne ontving De Advocatenwijzer al meer dan 60 aanvragen. In totaal bood het platform meer dan 1000 rechtzoekenden juridische hulp. Andere succesvolle campagnes van De Advocatenwijzer hebben onder andere betrekking op de Wet Werk en Zekerheid en Echtscheiding.

Naast aandacht voor De Advocatenwijzer specifiek, gaat de laatste tijd ook meer aandacht uit naar ‘LegalTech’ in zijn algemeenheid. In navolging van een golf aan investeringen in de Verenigde Staten en recentelijk het Verenigd Koninkrijk, lijkt nu ook in Nederland een grote interesse te zijn ontstaan in ondernemingen die innovatie brengen in de juridische sector.

Mechteld zelf kreeg eerder die aandacht als finalist bij de Viva400 verkiezing, als de jonge vrouwelijke ondernemer die ‘een gat in de markt’ had gevonden. “Nooit gedacht dat ik als voormalig advocaat ooit nog eens in de spotlight zou staan als leider van een Techbedrijf dat voornamelijk bestaat uit vrouwelijke teamleden”, zo besluit Mechteld.

Over De Advocatenwijzer
De Advocatenwijzer is hét juridische zoekplatform van Nederland. Rechtzoekenden vinden er bruikbare juridische informatie en, zo nodig, een advocaat of jurist. Advocaten werven er nieuwe cliënten. Inmiddels bezoeken zo’n 30.000 zakelijke en particuliere rechtzoekenden per maand de website van De Advocatenwijzer. Na de oprichting in 2014, is de onderneming inmiddels uitgegroeid tot absolute marktleider. Oprichters van De Advocatenwijzer zijn Mechteld van den Oord, Ron van Valkengoed en Bjorn Sprengers.

Over Mechteld van den Oord
Na jaren als advocaat bij grote Zuidas-kantoren te hebben gewerkt, gooide Mechteld in 2014 het roer om en richtte ze De Advocatenwijzer op. Belangrijkste drijfveer voor die stap was een schreeuwende afwezigheid van een adequate oplossing voor rechtzoekenden om de juiste advocaat te vinden. Mechteld wordt in de media of op congressen regelmatig uitgenodigd om haar visie te delen op vernieuwing in de advocatuur.