AI inzetten met winst: hoe topbedrijven experimenten omzetten in resultaten
Amersfoort -11 december 2025 – NTT DATA, wereldwijd leider in AI, digitale bedrijfsvoering en IT-diensten, publiceert vandaag het 2026 Global AI Report: A playbook for AI leaders. Dit rapport, gebaseerd op nieuw benchmarkonderzoek van het bedrijf, laat zien hoe “AI-leiders” zich onderscheiden van concurrenten in hun strategie en uitvoering.
De analyse is gebaseerd op een enquête onder 2.567 senior executives in vijfendertig landen en vijftien sectoren. Slechts vijftien procent van de deelnemende organisaties kwalificeerde als “AI-leider”, met name dankzij duidelijke AI-strategieën, grondig uitgewerkte werkmethodes en doelgerichte uitvoering. Deze bedrijven rapporteren een aanzienlijk hogere omzetgroei en hogere winstmarges vergeleken met andere organisaties.
“Al enige tijd ligt de verantwoordelijkheid voor het inzetten van AI bij het hele management. Het vraagt om een breed gedragen bedrijfsvisie”, zegt Yutaka Sasaki, voorzitter en CEO van de NTT DATA Group. “Ons onderzoek toont aan dat een kleine groep AI-leiders deze technologie gebruikt om zich te onderscheiden, te groeien, en nieuwe manieren te bedenken waarop de combinatie van mens en machine waarde kan creëren.”
Strategie
Zogenoemde AI-leiders behandelen AI als een kernmotor voor groei en passen hun strategie daarop aan door:
Strategisch en snel te handelen: AI-leiders lopen op kop door AI te koppelen aan de bedrijfsstrategie, en hun strategie en snelheid om te zetten in bovengemiddelde financiële resultaten.
Gerichte end-to-end aanpak: Topbedrijven focussen op de meest waardevolle domeinen en herzien hun workflows volledig voor extra economische voordelen.
Flywheel-effect: Vooraanstaande bedrijven creëren een cyclus waarin een eerste reeks investeringen snel resultaat opleveren, waardoor ze opnieuw kunnen investeren om verder te groeien.
Kernprocessen heruitvinden: De sterkste groeiers ontwikkelen hun kernapplicaties met geïntegreerde AI in plaats van oppervlakkige extra functies aan bestaande processen toe te voegen.
Uitvoering
AI-leiders onderscheiden zich door robuuste fundamenten, gemotiveerde medewerkers, ingebouwde adoptie en governance, en samenwerking met experts.
Veilig en schaalbaar: AI-leiders bouwen infrastructuren die zowel veilig als schaalbaar zijn. Ze lokaliseren of verplaatsen AI-systemen voor private of soevereine AI en investeren om knelpunten in de infrastructuur weg te nemen.
Expert-first AI: Topbedrijven gebruiken AI om de kracht en impact van ervaren, hooggeschoolde medewerkers te versterken in plaats van hen te vervangen.
Verandering die blijft: AI-adoptie wordt gezien als een organisatiebrede verandering, waarbij constructief change management wordt toegepast om weerstand te beperken.
Governance op schaal: AI-governance centraliseren, toezicht op enterprise-niveau formaliseren en gespecialiseerde Chief AI Officers (CAIO’s) de bevoegdheid geven om risico’s te beheren en innovatie te sturen.
Partner-gedreven groei: Strategisch samenwerken met externe partners en gebruik maken van outcome-based modellen om de waarde van AI sneller te realiseren.
“Eens de AI- en de bedrijfsstrategieën op elkaar zijn afgestemd, is de slimste stap om één of twee domeinen te kiezen die het meeste waarde opleveren, en deze volledig opnieuw vorm te geven met AI”, zegt Abhijit Dubey, CEO en CAIO van NTT DATA. “Door deze gerichte end-to-end aanpak te ondersteunen met sterke governance, moderne infrastructuur en vertrouwde partners, zetten de huidige AI-leiders pilotprojecten om in winst en lopen ze voor in de markt.”
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd tussen september en oktober 2025 bij respondenten wereldwijd, ook in België, Nederland en Luxemburg. De respondenten omvatten C-level executives, senior managers en andere hogere stafleden uit bedrijven in technologie, productie, bankwezen, financiële dienstverlening, gezondheidszorg, consumentensector en andere sectoren.
Het volledige 2026 Global AI Report: A playbook for AI leaders kan je hier downloaden
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.