Geplaatst door Atos

Atos door IDC uitgeroepen tot Leider in Smart Cities in Europa

Amstelveen, 8 maart 2021 – Atos is door IDC gepositioneerd als leider in Smart Cities in Europa in haar rapportage ‘MarketScape: European Professional Services for Smart Cities 2020 Vendor Assessment’. In dit onderzoek analyseert IDC de negen belangrijkste aanbieders van oplossingen op het gebied van Smart Cities die zich onderscheiden met oplossingen die voor burgers waarde creëren, een bijdrage leveren aan inclusiviteit, duurzaamheid en CO2-reductie. In Nederland maakt Atos met een combinatie van data steden als Hilversum en Eindhoven veiliger, slimmer en productiever. Met het platform MyCity brengt zij in beide gemeenten de beschikbare data van burgers, overheid en bedrijfsleven op één plek samen om daarmee de leefbaarheid in deze steden te vergroten.

In haar onderzoek doet IDC de aanbeveling dat steden en lokale gemeenschappen Atos in overweging nemen als zij op zoek zijn naar een betrouwbare aanbieder van Managed Services om werkplekken te transformeren of IT-infrastructuren van steden te migreren naar nieuwe multi-cloud omgevingen. Hetzelfde is volgens haar van toepassing als zij een platform nodig hebben om data binnen stedelijke ecosystemen te delen en innovaties die voortkomen uit Europees onderzoek en innovaties hierin in te bedden. Het onderzoek benadrukt ook de grote expertise van Atos als leverancier van systemen voor het waarborgen van de veiligheid in publieke ruimtes. Hierbij wijst zij op de voortrekkersrol die Atos vervult vanwege haar omvangrijke investeringen in big data, data-analyse, cybersecurity en op de bescherming van haar intellectuele eigendom in de publieke sector.

Van slimme straatverlichting tot real time verkeersinformatie
Atos ondersteunt steden en gemeenschappen in heel Europa, waaronder Nederland. Zoals tijdens het project City Pulse in Eindhoven, waarbij zij big data inzet voor real time reactiesystemen om de publieke veiligheid te waarborgen in Stratumseind in Eindhoven: de langste en meest drukbezochte straat van Nederland, die elk weekend door 15.000 tot 20.000 mensen wordt bezocht. Het uitgaansgebied is ingericht met camera’s en sensoren die beeld en geluid registreren, WiFi-gegevens oppikken en de temperatuur en bezettingsgraad van parkeergarages meten. Zo analyseert City Pulse of afwijkende patronen in het gedrag van het uitgaanspubliek, die een teken kunnen zijn van opstootjes of criminaliteit. In Hilversum werkt Atos met zes partners aan een veiligere, slimmere en productievere stad. Bijvoorbeeld door energiezuinige straatverlichting die automatisch feller wordt als iemand langsloopt. Ook krijgen burgers real time verkeersinformatie en inzicht in vrije parkeerplaatsen. Maatregelen die zorgen dat er minder vervoersbewegingen zijn, waardoor de luchtkwaliteit in de stad verbetert. Al deze informatie wordt zowel in Eindhoven als Hilversum geleverd door sensoren en camera’s op strategische plekken in de stad, maar er zijn ook veel bestaande data beschikbaar. Door deze data te koppelen, real-time te verwerken en door te geven aan inwoners, lokale ondernemers en bezoekers draagt het Smart City-concept bij aan een grotere leefbaarheid in beide gemeenten.

“Covid-19 heeft de transitie in een stroomversnelling gebracht van een technologisch-centrische visie op Smart Cities naar resultaatgerichte programma’s die waarde bieden aan burgers en de veerkracht tegen crises kunnen vergroten”, vertelt Massimiliano Claps, Research Director in European Government van IDC. “Atos biedt een ruim aanbod van oplossingen voor steden en gemeenschappen: van consulting en systeemimplementaties tot gebruiksgericht ontwerpen en Managed Services. Zij onderscheidt zich door een sterke cultuur op het gebied van Research & Development die haar in staat stelt snel in te spelen op innovaties – zoals op het gebied van kwantum computing, edge computing en kunstmatige intelligentie – en verbindingen te maken met lokale ecosystemen van wetenschappers en startups in heel Europa.”

“We zijn erg blij dat we door IDC zijn erkend als leider op het gebied Smart Cities in Europa. We geloven dat deze erkenning ons vermogen weerspiegelt om ons Urban Data Platform, dat wordt aangedreven door Fiware, in te zetten om lanten te ondersteunen met de meest efficiënte end-to-end services die de ruggengraat vormen van Smart Cities of gemeenschappen die zich willen voorbereiden op digitale transformaties”, vertelt Albert Seubers, Director Global Strategy IT in Cities van Atos.

Efficiënter opereren in het publieke domein
Atos ontwerpt, bouwt en beheert digitale publieke dataplatforms die zijn gebaseerd op Open Source en open standaarden. Dit doet zij met het doel steden te helpen om in het publieke domein efficiënter te opereren, veerkrachtige gemeenschappen te versterken en duurzame ontwikkeling te stimuleren en tegelijkertijd de integriteit van data te beschermen. Atos richt zich op de gehele publieke dataketen en hanteert een pragmatische aanpak om in samenwerking met lokale spelers gebruikscases te ontwikkelen gericht op mobiliteitsdiensten, geografische informatiesystemen gericht op verduurzaming en CO2-reductie, stedelijke planning en crisismanagement, het bevorderen van een gezonde leefstijl en inclusiviteit.
Meer informatie over de dienstverlening van Atos op het gebied van Smart Cities is hier te vinden.

Over Atos
Atos is toonaangevend in digitale transformaties met een jaaromzet van meer dan 11 miljard euro. Het bedrijf biedt werk aan 105.000 collega’s in 71 landen. Atos is de Europese leider in Cloud, Cybersecurity en High Performance Computing. Zij vervult een voortrekkersrol bij het aanbieden van diensten en producten die zijn gericht op CO2-reductie en richt zich op veilige en duurzame digitale transformaties voor haar klanten. Atos opereert onder de namen Atos en Atos | Syntel en staat genoteerd aan de CAC40 Paris stock index.

Het is de missie van Atos om mede vorm te geven aan de toekomst van informatietechnologie. Haar expertise en diensten ondersteunen de ontwikkeling van kennis, onderwijs en onderzoek gebaseerd op een multiculturele aanpak en dragen bij aan wetenschappelijke en technologische excellentie. Wereldwijd stelt de Groep haar klanten, medewerkers en burgers in staat op een bewuste en duurzame manier te leven, werken en zich te ontwikkelen in een veilige informatie omgeving.