5 september 2025 – TikTok heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: elke maand maken komen meer dan 200 miljoen mensen in Europa* naar het platform. Zij uiten en vermaken zich, ontdekken nieuwe hobby’s of vaardigheden en laten hun bedrijf groeien.
Dat is een toename ten opzichte van de 175 miljoen mensen vorig jaar, en nadert een derde van de totale bevolking binnen de EER en het VK. In Nederland verwelkomen we inmiddels 6,7 miljoen mensen per maand.
Met de groei van onze community neemt ook de bijdrage van TikTok aan het Europese ecosysteem toe. Kleine bedrijven bereiken nieuwe klanten, culturele instellingen vinden een breder publiek, #BookTok inspireert een nieuwe golf lezers en onze speciale STEM-feed stimuleert de volgende generatie denkers. TikTok is uitgegroeid tot een platform voor creatieve en inspirerende verhalen uit Europa.
Economische impact groeit mee
Inmiddels zijn miljoenen bedrijven actief op TikTok in heel Europa. Van zelfstandigen tot internationale merken: dankzij het unieke aanbevelingssysteem van TikTok kunnen bedrijven nieuwe klanten bereiken die ze anders niet zouden vinden, ook zonder een groot aantal volgers te hebben.
Experts van Oxford Economics hebben vastgesteld dat de activiteiten van het midden- en kleinbedrijf (mkb) op TikTok €629 miljoen aan het Nederlandse bbp hebben toegevoegd en meer dan 6.000 banen ondersteunen.
Culturele impact
TikTok is trots om officieel partner te zijn van evenementen zoals het filmfestival in Cannes, waarmee we voor het vierde jaar op rij de rol van het festival in de wereldwijde cultuur vieren. In samenwerking met Tomorrowland vestigden we een nieuw record voor de grootste livestream van een live evenement ooit: wereldwijd keken meer dan 11 miljoen unieke gebruikers naar het hoofdpodium via TikTok LIVE.
Op sportgebied hebben we iconische sportevenementen ondersteund, zoals de Tour de France en Six Nations Rugby. Of het nu gaat om samenwerkingen met het Duitse herenvoetbalteam tijdens het EK 2024, of met TeamGB en ParalympicsGB bij de Olympische Spelen in Parijs: TikTok biedt een unieke manier om deze evenementen te beleven, met sporters die exclusieve beelden delen van achter de schermen.
In de kunst- en cultuurwereld hebben we gezien hoe instellingen zoals het Concertgebouw, Het Nationale Theater en het Anne Frank Huis TikTok hebben gevonden, waardoor zij een nieuw publiek bereiken.
Sociale impact
#BookTok inspireert een nieuwe generatie lezers en stimuleert zo de verkoop van boeken van auteurs op TikTok. We werken samen met literaire evenementen in heel Europa, van de Frankfurter en Turijnse boekenbeurzen tot het Hay Festival in het VK en het Nederlandse Boekenbal. Uit onderzoek van de UK Publishers Association blijkt dat 59% van de jongeren tussen de 16 en 25 jaar hun passie voor lezen hebben ontdekt dankzij BookTok.
Vorig jaar lanceerden we een speciale Science, Technology, Engineering and Maths (STEM) feed in Europa, waar we educatieve en inspirerende STEM-content bieden. We hebben lokale content toegevoegd in meer Europese talen, en inmiddels bezoekt 25% van de tieners wereldwijd de STEM-feed wekelijks.
TikTok werkt ook samen met lokale ngo’s om hun impact te vergroten. In Nederland werken we onder andere samen met COC Nederland, de oudste LHBTQIA+-belangenorganisatie ter wereld. Samen stimuleren we de dialoog tussen creators en community, en helpen we het COC om hun bereik op TikTok te vergroten.
Steeds meer politieke figuren en instellingen gebruiken TikTok om in contact te komen met burgers: van de Franse president Macron @emmanuelmacron, de Duitse bondskanselier Friedrich Merz @merzcdu, de Poolse premier Donald Tusk @donald_tusk, de voorzitter van het Europees Parlement @metsola.roberta, de Italiaanse premier Giorgia Meloni @giorgiameloni_ufficiale tot de Britse overheid @ukgov.
Marlene Masure, General Manager Content Operations Europa, zegt: “Onze Europese community wordt steeds groter, met inmiddels meer dan 200 miljoen mensen die regelmatig naar TikTok komen om zich te vermaken, nieuwe hobby’s of vaardigheden te leren en een inkomen te verdienen.”
“Naarmate onze community groeit, stijgt ook de economische, culturele en maatschappelijke bijdrage die TikTok levert aan het ecosysteem van Europa. Van nieuwe doelgroepen in contact brengen met kunst, tot het inspireren van een nieuwe generatie lezers en het laten groeien van kleine bedrijven. TikTok draagt op een positieve manier bij aan talloze verhalen.”
“Op TikTok zijn ideeën uitgegroeid tot carrières, passies tot succesvolle bedrijven en niche-interesses tot bloeiende communities. Ik wil de meer dan 200 miljoen mensen in Europa bedanken die TikTok maken tot wat het vandaag is.”