Industry Wire

Geplaatst door TU Delft

Autonoom voertuig WEpods verder ontwikkeld met Europese subsidie

De Europese subsidieaanvraag ‘Interreg Automated Transport’ is woensdag 21 december toegekend. Hiermee kan het WEpod project met de twee zelfrijdende busjes, WURby en WElly, drie jaar worden voortgezet. De Interreg subsidie is een gezamenlijke aanvraag door de Provincie Gelderland en 27 partners in het Nederland Duitse grensgebied, waaronder de TU Delft. Het WEpod project wordt uitgebreid naar de regio Noordrijn-Westfalen.

Grensoverschrijdende testritten

De testritten en doorontwikkeling van de software van de WEpods in FoodValley gaan door. De voertuigen blijven tussen Ede en Wageningen rijden. Daarnaast komen er grensoverschrijdende testritten. Op vliegveld Weeze gaat getest worden met mensen en pakketten én er komt een proef met autonoom rijdende trucks in konvooi. Belangrijke onderwerpen blijven de doorontwikkeling van de techniek en software, wet- en regelgeving en veiligheid. Kenmerkend voor het project blijft het delen van zowel de technische kennis als de kennis rond maatschappelijke vraagstukken die met zelfrijdend vervoer samenhangen.

Lees meer in het nieuwsbericht van de Provincie Gelderland.

TU Delft en WEpods

Diverse TU Delft onderzoekers zijn betrokken bij dit project. Pieter Jonker, hoogleraar vision based robotics, zal samen met Robot Care Systems het onderzoek naar het sensorsysteem van de WEpods voortzetten. Riender Happee, Programme Manager Automotive, gaat kijken naar de mens-machine interactie: de interactie tussen een automatisch rijdend voertuig en andere verkeersdeelnemers. Hiervoor zal hij met andere onderzoekers diverse verkeersscenario’s met verschillende (kwetsbare) weggebruikers onderzoeken. Ook onderzoekt hij de acceptatie en de visie op comfort van de gebruikers van een zelfrijdend voertuig.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht