Industry Wire

Geplaatst door AutoTrack

AutoTrack generatie onderzoek: invloed online reviews, artikelen en tv slechts 10% bij keuze voor auto

Amsterdam, 28 juni 2017 – Er zijn steeds minder jongeren die een auto bezitten* en als ze er wel een hebben, kiezen ze steeds vaker voor goedkope modellen en tweedehands auto’s. Gezien alle online mogelijkheden, zou je verwachten dat generatie Z (jongeren die nu 18-24 jaar oud zijn) vooral vertrouwt op online bronnen en vergelijkingssites als het om de aankoop van een tweedehands auto gaat. Maar niets is minder waar. De mening van vrienden, familie en kennissen weegt bij deze groep met 37% het zwaarst. Dat blijkt uit het AutoTrack Generaties onderzoek. Ook generatie Y (25 – 35 jaar) hecht veel waarde aan de mening van vrienden, familie en kennissen; 27,4% geeft aan de mening van hun omgeving mee te laten tellen in de afwegingen.

TV reclame nauwelijks van invloed op selectieproces
Het is een bekend gegeven dat jongeren steeds minder directe TV kijken, ze kijken vaker via uitgesteld kijken of uitzending gemist. Uit het onderzoek van AutoTrack blijkt ook dat de invloed van TV-reclame op het selectieproces van een auto zeer klein is. Slechts 10% vindt TV, samen met online reviews en artikelen, belangrijk in de zoektocht naar een andere auto. Uit een recente poll op de website van AutoTrack blijkt ook dat maar 6,7% van de bezoekers zich laat beïnvloeden door blogs en vlogs van experts. Deze bronnen worden gebruikt in combinatie met autoportals die voor alle generaties nog altijd een belangrijk oriëntatiekanaal zijn. Verder vindt de leeftijdsklasse vanaf 35 jaar advies van een autodealer en het gebruik van een autoportal belangrijker dan advies van familie en bekenden.

Persoonlijk contact en vertrouwen belangrijk in aanvulling op online oriëntatie
Erna Staals, directeur van AutoTrack: “Als je advies inwint over de aanschaf van een tweedehands auto, is naast de online oriëntatie ook het persoonlijke contact en het vertrouwen dat daarmee gepaard gaat van groot belang. Bij generatie Y en Z ligt daarbij de nadruk op persoonlijke gesprekken met familie, vrienden en kennissen en babyboomers winnen liever persoonlijk advies in bij hun vaste autobedrijf of dealer.”

Favoriete auto per generatie
AutoTrack introduceerde vandaag ter gelegenheid van het generaties onderzoek de AutoTrack Occasion Test op Facebook. Via deze test kunnen mensen er achter komen welk type auto het beste past bij hun karakter. Uit data van AutoTrack blijkt heel duidelijk de voorkeur van generaties voor specifieke types auto met bijbehorende voorkeuren.

Over het AutoTrack generaties onderzoek
Het AutoTrack generaties onderzoek is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy en gebaseerd op kwalitatief onderzoek (N=14 diepte interviews met een diverse doelgroep), kwantitatief onderzoek onder 412 autokopers en 504 consumenten die zich oriënteren op een auto en 144 consumenten die langer dan een jaar geleden een auto hebben gekocht en nu niet overwegen om een auto te kopen. Het onderzoek is aangevuld met recente cijfers van bezoekers van de AutoTrack website en *data uit het CBS onderzoek van februari 2017 over ‘Nederlanders en hun auto’.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht