Geplaatst door Woonbedrijf

Baanbrekende stap richting geïntegreerd rapporteren

De meeste organisaties publiceren een jaarverslag; een overzicht van wat er in het betreffende jaar is gebeurd, met een financiële verantwoording. Uiteraard stelt ook Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl (Woonbedrijf), woningcorporatie in Eindhoven, ieder jaar een jaarverslag op. Naast de gebruikelijke rapportage, presenteert Woonbedrijf dit jaar de rapportage op een heel vernieuwende manier; online, gemakkelijk toegankelijk en onderscheidend. Iconen, infographics, kleurgebruik en een heldere structuur zorgen voor een transparante weergave van de kerncijfers. Alle hoofdstukken uit het volkshuisvestingsverslag en het financiële verslag zijn gerubriceerd en geven in één oogopslag de gewenste informatie op de website www.woonbedrijfinbeeld.com.

Op deze website presenteert Woonbedrijf sinds 2012 haar activiteiten als visueel jaarverslag. Dat werd maandelijks door ongeveer 1.000 bezoekers bekeken en geraadpleegd. Alle projecten, (buurt-) activiteiten en resultaten werden daar al visueel gemaakt. De beelden en filmpjes zijn vooral voor bewoners veel toegankelijker en herkenbaarder zijn dan lange stukken tekst. Zo ontstaat een levendig beeld van Woonbedrijf en waar zij als woningcorporatie voor staat.

Overzichtelijk
Woonbedrijfinbeeld.com is vernieuwd en nu kun je, naast de activiteiten, ook de feiten en cijfers uit het jaarverslag bekijken als overzichtelijke infographics. Dit is een unieke manier om moeilijk leesbare cijfers en tabellen meer toegankelijk te maken. De bezoeker kan – indien gewenst- ook verder de diepte in, door naar de tekst van het jaarverslag over dat onderwerp te gaan. In deze tijd waarin internet het mogelijk maakt om veel sneller en transparanter te zijn, vindt Woonbedrijf het gepast om zo haar jaarverslag te presenteren.

Eigen selectie
Deze manier is natuurlijk makkelijker en aantrekkelijker om te lezen. Zeker voor samenwerkingspartners en klanten. Bovendien is alles deelbaar via social media. Daarnaast kan een persoonlijk pdf-bestand worden samengesteld. Je kunt eenvoudig een selectie maken van de gewenste hoofdstukken en deze downloaden. Het is niet meer nodig om het volledige verslag te printen, als je maar een deel nodig hebt. De hele site is ‘responsive’, dus ook goed leesbaar op tablet en smartphone.