Geplaatst door HPE

BASF en HPE bouwen supercomputer voor wereldwijd chemisch onderzoek

BASF SE en Hewlett Packard Enterprise (NYSE: HPE) kondigen vandaag een samenwerking aan voor een van ’s werelds grootste supercomputers voor industrieel chemisch onderzoek. Met de nieuwste generatie HPE Apollo 6000-systemen digitaliseert de supercomputer de wereldwijde onderzoeken van BASF.

“De nieuwe supercomputer zal de toepassing en ontwikkeling van complexe simulatie- en modelleringsaanpakken bevorderen. Hierdoor ontstaan bij BASF geheel nieuwe onderzoeksmogelijkheden”, aldus dr. Martin Brudermueller, Vice Chairman of the Board of Executive Directors en Chief Technology Officer bij BASF. “De supercomputer is met zowel experts van HPE als BASF ontworpen en ontwikkeld om tegemoet te komen aan onze behoeften.”

Het nieuwe systeem maakt het mogelijk om complexe vragen te beantwoorden en verkort de tijd op resultaat aanzienlijk. In alle onderzoeksgebieden worden resultaten, waar eerder maanden voor stonden, in enkele dagen bereikt. Als onderdeel van de digitaliseringsstrategie van BASF plant het bedrijf een aanzienlijke uitbreiding van mogelijkheden om met de supercomputer virtuele experimenten te doen. Daarnaast helpt de supercomputer bij het verkorten van de time-to-market en het verminderen van de kosten, bijvoorbeeld door katalyseprocessen nauwkeuriger te simuleren of door het ontwerp van nieuwe polymeren (kettingmoleculen) te versnellen met vooraf bepaalde eigenschappen.

“In de huidige datagedreven economie speelt high performance computing een belangrijke rol bij de vooruitgang in ruimteverkenning, biologie en kunstmatige intelligentie”, aldus Meg Whitman, President en Chief Executive Officer bij Hewlett Packard Enterprise. “We verwachten dat deze supercomputer BASF gaat helpen om zeer complexe berekeningen razendsnel door te voeren. Dit resulteert in een breed scala aan innovaties dat in staat is om problemen op te lossen en de wereld te verbeteren.”

Dankzij Intel® Xeon® processors, een hoge bandbreedte, low-latency Intel® Omni-Path Fabric en HPE managementsoftware, fungeert de supercomputer als een enkelvoudig systeem met een effectieve performance van meer dan 1 Petaflop, waarbij een Petaflop gelijkstaat aan een biljard floating point operations per seconde. Met deze systeemarchitectuur kunnen meerdere nodes tegelijk werken aan zeer complexe taken, waardoor de verwerkingstijd drastisch vermindert.

“Klanten zijn altijd op zoek naar systemen die de beste performance leveren tegen de gunstigste kosten”, aldus Barry Davis, General Manager bij de Accelerated Workload Group van Intel. “Intel® Omni-Path Architecture is speciaal ontworpen om buitengewone prestaties te leveren, terwijl er kosteneffectief geschaald wordt van entry-level high performance computing clusters naar grotere clusters met 10.000 nodes of meer. Dit levert op beide fronten een significant voordeel op.”

De nieuwe supercomputer wordt ontwikkeld en gebouwd door HPE en bevat enkele honderden computernodes. Verder maakt de supercomputer gebruik van HPE Apollo Systems. Dit biedt klanten vereenvoudigd beheer en de flexibiliteit om oplossingen af te stemmen op hun workloads. Bovendien verlaagt het de totale bedrijfskosten.