Geplaatst door SAP

Basiq Dental verbetert klantinzicht en efficiency met SAP S/4HANA Cloud en SAP Datasphe

Basiq Dental heeft met succes SAP S/4HANA Cloud en SAP Datasphere geïmplementeerd. De nieuwe oplossing stroomlijnt de bedrijfsprocessen, verbetert de datakwaliteit en biedt waardevolle inzichten die de concurrentiepositie van Basiq Dental versterken. Bovendien heeft het bedrijf hiermee een stevige basis gelegd voor AI-functionaliteit. SAP-partner Ctac begeleidde het traject.

Basiq Dental is een groothandel in dentale gebruiks- en verbruiksartikelen. Het bedrijf levert aan tandartspraktijken en -ketens over heel Europa en staat bekend om zijn concurrerende prijzen en hoge leverbetrouwbaarheid.

De afzetmarkt is de laatste jaren sterk veranderd, met een toenemende consolidatie van tandartspraktijken. Om te overleven en te groeien in deze competitieve omgeving, moet Basiq Dental bedrijf zich onderscheiden van de concurrentie. Het bedrijf had behoefte aan een betere datavisualisatie om de behoeften van de klanten te begrijpen en gerichte marketingacties te voeren.

Gefragmenteerd

Bovendien kampte Basiq Dental met integratie-uitdagingen. Het IT-landschap was gefragmenteerd. Het bestond uit diverse, niet-geïntegreerde systemen en tools, waaronder een aangepaste SQL-serverdatabase en meerdere custom tools ontwikkeld door het interne IT-team. Door die versnippering had Basiq Dental meerdere ‘bronnen van waarheid’ en complexe dataflows. Daardoor was datacontrole en -verificatie een tijdrovend proces.

“Onze oude infrastructuur maakte het moeilijk om snel te reageren op marktveranderingen en beperkte onze mogelijkheden om diepgaande klantinzichten te verkrijgen”, constateert Luuk Nouwens, BI Manager bij het bedrijf. “We realiseerden ons dat we een solide en toekomstbestendige oplossing nodig hadden om onze data effectief te beheren en onze klantgerichte strategieën te versterken.”

Om deze uitdagingen aan te pakken, koos Basiq Dental voor SAP S/4HANA Cloud, in combinatie met SAP Datasphere. Die laatste fungeert als een centrale opslagplaats voor alle data van het bedrijf, en is onlangs voorzien van een keur aan nieuwe functionaliteiten. Zo beschikt het datamanagementplatform over een ‘knowledge graph’, waarmee organisaties verborgen inzichten en patronen kunnen ontdekken in hun applicaties en systemen.

Voordelen

De implementatie van SAP S/4HANA Cloud en SAP Datasphere biedt volgens Nouwens diverse voordelen voor Basiq Dental:

Betere datakwaliteit en -integriteit
De gecentraliseerde dataopslag in SAP Datasphere zorgt voor een betrouwbare en consistente dataview, waardoor Basiq Dental betere beslissingen kan nemen op basis van data.

Stevige basis voor AI-toepassingen
SAP Datapshere is onlangs voorzien van allerlei nieuwe functies die de kwaliteit en de output van Business AI-toepassingen verbeteren. De nieuwe knowledge graph-functie kan rijke verbanden tussen entiteiten in bedrijfsdata leggen. Dat voorziet deze gegevens van belangrijke context en zorgt ervoor dat AI-toepassingen deze data beter begrijpen. Basiq Dental legt hiermee een stevige basis voor AI-functionaliteit, doordat gegevens van de juiste businesscontext zijn voorzien.

Verhoogde efficiency
De gestroomlijnde processen in SAP S/4HANA Cloud leiden tot efficiëntere processen, waardoor Basiq Dental tijd en geld bespaart.

Verbeterde klantgerichtheid
Met behulp van de data-inzichten uit SAP Datasphere en SAP Embedded Analytics in S/4HANA kan Basiq Dental gerichter marketingacties uitvoeren en de behoeften van de klanten beter beantwoorden.

Max Post, consultant data-analyse bij Ctac, benadrukt de impact van deze transformatie: “Dankzij de integratie van SAP’s oplossingen kan Basiq Dental zijn datastrategie herdefiniëren. Ze kunnen nu naadloos navigeren door de complexiteiten van de tandheelkundige markt, en profiteren van verbeterde inzichten en operationele efficiëntie.”

Toekomstplannen

Basiq Dental is van plan om de voordelen van SAP S/4HANA Cloud en SAP Datasphere verder te benutten in de toekomst. Zeker als het gaat om die laatste oplossing. Nouwens: “We hebben onlangs ook SAP Integration Suite in onze infrastructuur opgenomen. Zo hebben we inmiddels een stevige basis voor groei en toekomstige AI-toepassingen, zoals rapportages over verschillende bronnen heen. Voor nu zijn we dankzij onze gestroomlijnde data-architectuur en geavanceerde analytics beter uitgerust dan ooit om onze marktpositie te behouden en verder uit te bouwen.”

Link podcast: https://podcast.opensap.info/business-innovation-with-sap/2024/04/05/sap-datasphere-as-a-future-proof-scalable-and-stable-solution-for-basiq-dental/