Geplaatst door Beedrop

Beedrop.be: de Vlaamse Ryanair van de logistiek

De online marktplaats voor voeding heeft een glansrijk jaar achter de rug. Beedrop verdubbelde haar omzet en verwelkomde meer dan 120 nieuwe handelaars en producenten. Beedrop telt vandaag 39 lokale markten met telkens ca. 40 000 inwoners. Alle Oost-Vlamingen, een deel van de West-Vlamingen en een deel van Vlaams-Brabanders kunnen terecht bij beedrop. Beedrop versnelt dit jaar haar groei en plant de lancering van maar liefst 40 nieuwe regio’s in Vlaanderen, en een 1ste in Nederland.

Beedrop.be: de Vlaamse Ryanair van de logistiek
Low-cost pakjesdienst voor voeding Beedrop.be ziet omzet verdubbelen in 2017

Het succes is een direct gevolg van het unieke aanbod tegen ongezien lage prijs voor zowel handelaar, producent als consument. Beedrop zorgt namelijk niet alleen voor de online aanwezigheid maar ook voor een low-cost gecombineerde ophaling en leveringen. Ook de betaling wordt gegarandeerd voor de aanbieder. Op die manier kan de handelaar of producent gratis levering aan haar online klanten aanbieden. Zo doen de aangesloten aanbieders zelfs beter dan de grote winkelketens, die vandaag in België geen gratis levering kunnen aanbieden aan hun klanten. Het is voor die aanbieders de kans om opnieuw marktaandeel terug te winnen van de supermarkten.

Door de logistieke organisatie volledig te herdenken en te rationaliseren, lijkt Beedrop wel de Ryanair van de logistiek: de low-cost logistieke oplossing van Beedrop valt in elk geval in de smaak bij de inmiddels bijna 400 lokale aanbieders van voeding en dranken, en bij de meer dan 5 000 regelmatige gebruikers.

Wat Vlaamse en internationale e-commerce onderzoekers concluderen, toont Beedrop aan in de praktijk
Consumenten verkiezen goedkoop online winkelen boven snelle levering.

Terwijl in 2016 zowel het Vlaams Instituut voor de Logistiek (met het E-green-project) als McKinsey (reshaping last-mile delivery) met dezelfde conclusies kwamen, bouwde Beedrop voort aan het gecombineerd afleveren van pakketten. Uit die onderzoeken bleek namelijk dat consumenten voor 70% tot 80% van hun online aankopen bereid zijn iets langer te wachten als zij daarvoor minder moeten betalen. En net door een beperkt aantal levermomenten per week in te bouwen, kunnen pakketten gecombineerd afgeleverd worden. Dat gecombineerd aanbieden maakt het dan weer een stuk milieuvriendelijker én goedkoper.

Beedrop liet deze ecologische effecten van haar concept rond collectief boodschappen doen onderzoeken door onafhankelijk bureau Trendhuis, met de financiering van het Vlaams Instituut voor de Logistiek. De cijfers zijn zeer opvallend en worden heel binnenkort bekendgemaakt.

Beedrop lanceert de “Beedrop-rekening”: het meest flexibele e-commerce betaalsysteem in België
Direct contact tussen koerier en consument maakt meer flexibele e-commerce betalingen mogelijk
Uit interne analyse bij Beedrop bleek dat het aantal onbetaalde rekeningen bij Beedrop minimaal was. Het persoonlijke en regelmatige contact tussen de consument en de beedrop-koerier is daar ongetwijfeld niet vreemd aan. De Beedrop-koerier geeft de online handelaar opnieuw een gezicht. Wat vroeger de melkboer was, is nu de Beedropkoerier. En niemand heeft blijkbaar graag schulden bij de melkboer…

Daarom lanceert Beedrop nu een innoverend en uiterst flexibel betaalsysteem. Gebruikers kunnen namelijk zelf kiezen wanneer en hoeveel ze willen overschrijven op hun Beedrop-rekening. Alle leveringen worden dan geheel transparant van de rekening afgeboekt. Een overzicht en details zijn vlot raadpleegbaar.

Vandaag kunnen gebruikers hun rekening aanvullen d.m.v. overschrijving, Payconiq en Cashfree. De Beedrop-gebruiker hoeft dus helemaal niet meer thuis te zijn opdat de levering kan worden afgerekend. De koerier weet namelijk waar de levering mag afgezet worden en de betaling gebeurt ervoor of erna, of met het saldo op de Beedrop-rekening. Als de klant toch thuis is bij levering, kan hij of zij meteen ook de levering aan de koerier betalen of de rekening aanvullen met de bancontactkaart of met de maaltijdchequekaart.

Er zijn reeds enkele bijkomende betalingsmogelijkheden gepland. Deze zullen allen worden gekoppeld aan de Beedrop-rekening. Zo zal binnenkort ook de mogelijkheid bestaan om online te betalen met Monizze (dus zonder de fysieke maaltijdchequekaart), of domiciliëring (SDD). Ook hier is Beedrop één van e-commerce pioniers in de voedingssector.

Wat doet Beedrop? Beedrop.be brengt lokale aanbieders van voeding online en onder één dak, en promoot die bij de online consument. Daarnaast zorgt Beedrop.be voor het oppikken, leveren en betalen van de goederen. De speciaalzaak, lokale producent of landbouwer krijgt op die manier onmiddellijk toegang tot de snelst groeiende onlinemarkt. De consument geniet van gratis levering van authentieke, lokale producten, gegarandeerd aan winkelprijs.