Industry Wire

Geplaatst door F5 Networks

Benelux-consument vindt beveiliging belangrijker dan privacy

Amsterdam, 18 mei 2016 – Consumenten hebben niet veel vertrouwen in sommige bedrijven als het gaat om de bescherming van persoonlijke gegevens. Toch zijn heel wat mensen bereid hun persoonlijke gegevens te delen, in ruil voor het gratis gebruik van de aangeboden dienst(en). Dat blijkt uit onderzoek van F5 Networks onder 7.000 mensen in de EMEA-regio.

Driekwart van de ondervraagden (70%) is bezorgd dat hun data in verkeerde handen kan vallen en 64% is er zelfs van overtuigd dat hun privacy in het gedrang komt. De meeste angst hebben mensen voor social media-merken en marketingbedrijven. 75% van de mensen verklaarde dat zij geen van beide vertrouwt als het gaat om de behandeling van persoonlijke gegevens. Slechts 21% is ervan overtuigd dat deze bedrijven de gegevens van de consument ook daadwerkelijk efficiënt kunnen beschermen tegen hackers.

Toch worden deze angsten door grootschalig aan de kant geschoven om gratis gebruik te maken van de diensten van een bedrijf. Meer dan de helft van de EMEA-consumenten was bereid de geboortedatum (53%), burgerlijke staat (51%) en persoonlijke interesses (50%) te delen. De Benelux-consumenten staan met 64% zelfs bovenaan als het gaat om het delen van de geboortedatum. In het Midden-Oosten was de helft van de ondervraagden zelfs bereid zijn of haar mobiel nummer te geven. Daartegenover verklaarde bijna een vijfde (18%) dat ze totaal geen persoonlijke gegevens zou delen. De consumenten uit het Verenigd Koninkrijk lopen hierin met 33% voorop.

Vertrouwen versus verwachtingen
Consumenten kijken naar banken als de meest betrouwbare bedrijven (76%), en ze achten hen ook het best in staat hun data te beschermen (73%), in vergelijking tot andere sectoren. Toch is er een zekere ontevredenheid met betrekking tot de gebruikte methodes om data te beschermen. De consument is van mening dat banken (77%), gevolgd door bedrijven uit de gezondheidssector (71%), de publieke sector en de overheid (74%), meer inspanningen moeten verrichten ter bevordering van een grotere veiligheid.

Twee derde van de ondervraagde consumenten (67%) is ervan overtuigd dat bedrijven en organisaties hun authenticatie moeten verbeteren voor meer veiligheid.

“Er zijn grote verschillen tussen de types bedrijven, die mensen vertrouwen inboezemen als het gaat om de bescherming van persoonlijke gegevens,” zegt Mike Convertino, CISO en VP, Information Security bij F5 Networks. “De traditionele spelers zoals banken of overheidsinstanties worden veruit als betrouwbaar gepercipieerd. Toch delen consumenten massaal hun persoonlijke gegevens via sociale media. En laat dat nu nét het type bedrijven zijn dat we het minst vertrouwen als het gaat om de bescherming van onze persoonlijke data.”

“Ongeacht de sector of industrie, organisaties die werken met gegevens van consumenten, moeten ervoor zorgen dat de bescherming ervan in overeenstemming is met de steeds grotere eisen van de consumenten. We worden ons steeds meer bewust van de risico’s van het delen van persoonlijke gegevens, en het wordt ook steeds belangrijker om security en databescherming op poten te zetten die voldoende bescherming biedt tegen de gevaren van cyberterrorisme, maar die de klantenervaring niet in de weg staat”, aldus Convertino.

Het debat: privacy of bescherming?
De EU General Data Protection Regulation (GDPR) die onlangs werd goedgekeurd door het Europees Parlement, maakt het voor burgers in de EU mogelijk een klacht in te dienen, en zelfs een schadevergoeding te verkrijgen, wanneer hun persoonlijke gegevens worden misbruikt binnen de EU. Op de vraag wat zij verstaan onder “misbruik”, antwoordde twee derde (67%): het zonder toestemming uitwisselen van persoonlijke gegevens.

In de nasleep van het debat tussen Apple en de FBI omtrent het unlocken van smartphones, is 43% van de ondervraagden akkoord met de stelling dat de nationale veiligheid belangrijker is dan de persoonlijke privacy en dat technologiebedrijven de overheid toegang moeten geven tot geblokkeerde toestellen. Deze cijfers waren het hoogst in de Benelux (49%) en het Verenigd Koninkrijk (50%), maar veel lager in bijvoorbeeld Saudi-Arabië (37%).

Het belang van de nationale veiligheid scoorde hoger dan de privacy van consumenten (met 12%), maar er is flink wat onenigheid over wie de verantwoordelijkheid draagt als het gaat om de bescherming tegen cyberterrorisme. Meer dan een vijfde van de consumenten (21%) is van mening dat iedereen voor zijn eigen bescherming moet instaan, terwijl meer dan het dubbele van de ondervraagden (43%) vindt dat het de taak is van de overheid om zijn burgers te beschermen. Het is maar de vraag of consumenten ten volle beseffen dat zij een vitale rol spelen in de bescherming tegen externe bedreigingen, en er is nog een lange weg te gaan in het verdelen van de verantwoordelijkheid.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht