Geplaatst door Provincie Zuid Holland

De bewoningsgeschiedenis van Zuid-Holland in 3D op het station

Van Steentijd tot Gouden Eeuw! De film Treinreizigers in de tijd is vanaf 25 september een week lang te zien op de grote videoschermen van Den Haag CS, Rotterdam CS en Leiden CS. Elke 3 minuten komt de korte 3D-animatiefilm over de bewoningsgeschiedenis van Zuid-Holland voorbij.

Deze animatiefilm ‘(Trein)reizigers in de tijd’  is gemaakt naar idee van het jonge bedrijf Archeo3D, in nauwe samenwerking met het Rijksmuseum van Oudheden (RMO). De provincie heeft de film financieel ondersteund. Het RMO heeft een expositie ingericht waarin een langere versie van de 3D-film wordt getoond.

Voor het eerst wordt onze historie op deze manier voor een breed publiek toegankelijk gemaakt. De provincie Zuid-Holland vindt het belangrijk het historisch en archeologisch erfgoed te beschermen om te kunnen delen met inwoners. Dat doet de provincie onder meer vanuit de Subsidieregeling publieksbereik archeologie.

Meer archeologie in Zuid-Holland

De provincie Zuid-Holland is een rijk archeologisch gebied. In de natte, veenachtige bodem blijven resten goed bewaard en zijn daarmee van onschatbare waarde voor kennisverrijking van onze historie. De provincie wil archeologie helpen ontdekken, beschermen, en beleefbaar maken voor een breed publiek.

Bent u geïnteresseerd in archeologie en wilt u meer weten over evenementen die worden georganiseerd, vindplaatsen en musea? Kijk op www.beleefarcheologie.nl.

Ook subsidie ontvangen?

Heeft u ook een goed idee om archeologie breder bekend te maken bij de inwoners van Zuid-Holland? Van 1 januari tot en met 15 maart 2018 kan er weer subsidie worden aangevraagd in de Subsidieregeling publieksbereik archeologie.