Geplaatst door BioCatch

BioCatch publiceert jaarverslag over AI-impact op digitale fraude en financiële criminaliteit

Amsterdam, 25 april 2024 – Bijna 70% van de 600 ondervraagde fraude-, antiwitwas-, risico- en compliance-experts zegt dat criminelen slimmer zijn in het gebruik van kunstmatige intelligentie voor financiële misdaden dan banken in het gebruik van deze technologie om ze tegen te houden. Dat blijkt uit het eerste globale AI-gerichte fraude- en financiële rapport van BioCatch, wereldleider in digitale-fraudedetectie en financiële-misdaadpreventie.

Daarnaast gaf de helft van de ondervraagde experts aan dat ze een toename zagen in het aantal financiële criminele activiteiten in het afgelopen jaar, en verwachten ze dat deze trend zich in 2024 zal voortzetten. En dat is niet de enige zorgwekkende trend die het nieuwe rapport aanhaalt: criminelen maken steeds vaker gebruik van AI, zelfs met minimale technische kennis of financiële expertise. Ze verbeteren zo de kwaliteit, omvang en effectiviteit van hun digitale bankfraudes en financiële misdaadschema’s.

Maar liefst 91% van de respondenten geeft aan dat hun organisatie momenteel stemverificatie voor grote klanten heroverweegt vanwege de opkomst van stemkloontechnologie door AI. Meer dan 70% van de respondenten gaf aan dat hun bedrijf vorig jaar synthetische identiteiten opmerkte bij het aannemen van nieuwe klanten. Synthetische identiteiten zijn kunstmatig gecreëerde of vervalste persoonlijke gegevens die door AI worden gegenereerd, vaak met het doel om zich voor te doen als echte individuen of om frauduleuze activiteiten uit te voeren. Deze identiteiten kunnen variëren van nepaccounts tot deepfakes.

Andere belangrijke onderzoeksresultaten:

AI (nu al) een dure dreiging:
Meer dan de helft van de ondervraagde organisaties rapporteerde verliezen tussen $5 en $25 miljoen door AI-aangedreven aanvallen in 2023.

Financiële instellingen gebruiken ook AI:
Bijna drie kwart van de ondervraagden zegt dat hun werkgever AI gebruikte om fraude en/of financiële misdaden op te sporen, terwijl 87% zegt dat AI de snelheid verhoogde waarmee hun organisatie reageert op potentiële bedreigingen.

We moeten samenwerken:
Meer dan 40% van de respondenten zegt dat hun bedrijf fraude en financiële criminaliteit afhandelde in afzonderlijke afdelingen die niet samenwerkten. Bijna 90% van de ondervraagden stelt dat financiële instellingen en overheidsinstanties meer informatie moeten delen om fraude en financiële criminaliteit te bestrijden.

AI helpt bij het delen van informatie:
Bijna alle respondenten zijn van plan om AI in te zetten om het delen van informatie over risicovolle personen tussen verschillende banken in de komende twaalf maanden te bevorderen.
“Kunstmatige intelligentie kan elke vorm van oplichting versterken”, zegt Tom Peacock, Directeur Global Fraud Intelligence bij BioCatch. “Het past de taal, jargon en eigennamen naadloos aan voor elk individueel slachtoffer, inclusief het type oplichting, afbeeldingen, audio en/of video. Met AI hebben we te maken met een grenzeloze vorm van oplichting, wat financiële instellingen dwingt om nieuwe strategieën en technologieën te omarmen om hun klanten te beschermen.”

“We kunnen niet langer vertrouwen op onze ogen en oren om digitale identiteiten te verifiëren”, zegt Jonathan Daly, Chief Marketing Officer bij BioCatch. “Het AI-tijdperk vereist nieuwe zintuigen voor authenticatie. Onze klanten hebben bewezen dat signalen van gedragsintentie financiële instellingen in staat stellen om deepfakes en stemkloons in realtime op te sporen en zo het geld van mensen veilig te houden.”

De fraudeurs van vandaag zijn georganiseerd en sluw”, zegt CEO Gadi Mazor van BioCatch. “Ze werken samen en delen direct informatie. Om de groeiende fraude statistieken wereldwijd aan te pakken, moeten fraudebestrijders, inclusief technologieleveranciers zoals wij, samen met banken, toezichthouders en wetshandhavers, hetzelfde doen. We zijn ervan overtuigd dat onze recente samenwerking met The Knoble deze discussie bevordert en de waargenomen barrières voor betere, zinvollere samenwerking en fraudepreventie zal wegnemen.”

Over BioCatch
BioCatch bevindt zich in de voorhoede van digitale fraudedetectie en is een pionier op het gebied van biometrische intelligentie gebaseerd op geavanceerde cognitieve wetenschap en machine learning. BioCatch analyseert duizenden gebruikersinteracties om een digitale bankomgeving te ondersteunen waar identiteit, vertrouwen en gemak hand in hand gaan. Vandaag de dag vertrouwen meer dan 28 van ’s werelds toonaangevende 100 banken en 152 van de grootste 500 banken op BioCatch Connect™ om fraude te bestrijden, digitale transformatie te vergemakkelijken en klantrelaties te versterken. BioCatch’s Client Innovation Board, een initiatief van de industrie met American Express, Barclays, Citi Ventures, HSBC en National Australia Bank, werkt samen aan creatieve en innovatieve manieren om klantrelaties te benutten voor fraudepreventie. Met meer dan tien jaar aan data-analyses, 90 geregistreerde patenten en ongeëvenaarde expertise blijft BioCatch vooroplopen in innovatie om toekomstige uitdagingen aan te gaan. Ga voor meer informatie naar www.biocatch.com.