Black Friday: FOMO is drijfveer voor Gen Z- en Millennial-shoppers

Amsterdam, 19 november 2024 – Retail technologieplatform Voyado heeft onderzocht* hoe Nederlandse consumenten denken over Black Friday en Black Week 2024. Meer dan de helft (51%) van de consumenten die bekend zijn met Black Friday (98%), geeft aan dat kortingen een belangrijke rol spelen bij hun beslissing om tijdens Black Week te winkelen. Met 73% zijn het vooral Gen Z-shoppers (16-24 jaar) die zich hierdoor laten beïnvloeden. ‘FOMO’ – de angst om iets te missen – blijkt daarnaast een sterke drijfveer te zijn voor shoppers tussen de 16 en 34 jaar.
FOMO voedt druk om te winkelen
Bijna een derde van alle Black Friday-shoppers (32%) ervaart een zekere mate van druk om tijdens Black Week aankopen te doen. Gen Z-consumenten (16–24 jaar) ervaren de meeste druk (57%), gevolgd door jonge Millennials (25-34 jaar) met 49%. Binnen deze groepen gaf respectievelijk 59% van de Gen Z-shoppers en 62% van de Millennials aan dat FOMO de belangrijkste reden is voor de druk om tijdens Black Week iets te kopen.
Het onderzoek brengt ook interessante regionale verschillen in kaart. Consumenten in de Randstad ervaren meer druk om te kopen in vergelijking met andere regio’s. Met name 41% van de consumenten die winkelen tijdens Black Friday in Utrecht, 40% in Den Haag en 36% in Amsterdam gaf aan de druk van Black Friday te voelen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat zij waarschijnlijk vaker geconfronteerd worden met Black Friday advertenties in winkelstraten.
Online of offline winkelen?
Zoals verwacht geeft meer dan de helft (54%) van de consumenten die tijdens Black Friday winkelen de voorkeur aan online shoppen tijdens Black Week. De belangrijkste redenen voor deze voorkeur zijn de grotere kans op betere kortingen online dan in fysieke winkels en het vermijden van drukte in winkelstraten (29%). Bijna een kwart (24%) van de Black Friday-shoppers geeft de voorkeur aan deals in de winkel, en 10% winkelt hybride, zowel online als offline.
Dit onderstreept het belang van een omnichannel aanpak, wat retailers een strategische kans biedt om verkoop te stimuleren via een combinatie van online en unieke in-store ervaringen. Door click-and-collect-modellen of bijzondere winkelervaringen te creëren, kunnen bedrijven het gemak van e-commerce combineren met de persoonlijke betrokkenheid van fysieke winkels.
Mathijs Ruigrok, Country Manager Benelux bij Voyado, zegt: “De resultaten van ons onderzoek benadrukken hoe belangrijk het is voor retailers om op te vallen tijdens Black Friday. Met consumenten die hun aankopen van tevoren plannen en druk ervaren om te kopen, is het cruciaal voor retailers om de juiste producten bij de juiste klanten te promoten. Consumenten zijn beter geïnformeerd dan ooit, en hoewel kortingen belangrijk zijn, is vertrouwen een even belangrijke factor. Om het meeste uit dit cruciale winkelseizoen te halen, moeten retailers hun data effectief gebruiken door klanten te segmenteren op basis van productinteresse, aankoopgeschiedenis, locatie en meer. Zo kunnen zij ervoor zorgen dat hun aanbiedingen de juiste snaar raken en echt tot de klant spreken.”
Wachten met kopen
Productvoorkeuren variëren ook, waarbij 43% van de Nederlandse Black Friday-shoppers aangeeft te wachten om persoonlijke elektronica aan te schaffen tijdens Black Week. Bovendien wacht 35% van de consumenten op de kortingsperiode om mode en/of kleding en woninginrichting/huishoudelijke apparaten te kopen. Dit weerspiegelt een groeiende trend van prijsbewuste consumenten die aankopen plannen rondom grote verkoopmomenten.
Naast het aanbieden van opvallende deals tijdens promotionele evenementen zoals Black Friday, richten retailers zich steeds meer op het opbouwen van langdurige klantloyaliteit om herhaalaankopen en mond-tot-mondreclame aan te moedigen. Merken die prioriteit geven aan klantgerichtheid, zorgen niet alleen voor verkopen tijdens grote evenementen, maar ook voor duurzame relaties die verder reiken dan kortingsperiodes.
* Het onderzoek, uitgevoerd tussen 1 en 5 november 2024, ondervroeg 1.000 respondenten in Nederland en onthulde belangrijke inzichten in het uitgavenpatroon van consumenten tijdens de kortingsweek.
-EINDE-
Over Voyado
Voyado is een SaaS-bedrijf dat retailmerken helpt bij het creëren van hyperrelevante winkelervaringen, het vergroten van klantloyaliteit en het stimuleren van bedrijfsgroei.
Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Stockholm, Zweden, en telt meer dan 300 medewerkers in Noord-Europa. Voyado groeit snel met klanten wereldwijd. Voor meer informatie, bezoek voyado.com.
Methodologie
Het onderzoek werd uitgevoerd door Censuswide, onder een steekproef van 4.014 respondenten (16+) in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland (2.010, 1.000 en 1.004 respondenten respectievelijk). Alle cijfers in dit bericht hebben betrekking op de Nederlandse steekproef. De gegevens werden verzameld tussen 1 en 5 november 2024. Censuswide houdt zich aan de richtlijnen van de Market Research Society en volgt de MRS-gedragscode en de ESOMAR-principes. Censuswide is ook lid van de British Polling Council.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.