Blurb komt met nieuwe lijn scherp geprijsde boeken en maakt boeken geschikt voor Kindle

Amsterdam, 5 juni 2014Blurb, het onafhankelijke online uitgeefplatform, kondigt aan zijn boeken beschikbaar te maken voor het Kindle platform van Amazon. Daarnaast maakt de indie-uitgever bekend een samenwerking aan te gaan met de Ingram Content Group voor wereldwijde distributie van boeken. In combinatie met de nieuwe lijn scherp geprijsde boeken kunnen auteurs hun boeken wereldwijd verkopen tegen een goede marge.

Dankzij Blurb’s gratis ontwerptools en distributiediensten om zowel boeken als magazines digitaal en geprint te publiceren en te verkopen via de Blurb Bookstore, Amazon, de iBookstore of via de uitgebreide verkoopkanalen van Ingram kan iedereen zijn eigen boek uitgeven. Blurb-auteurs hebben vanaf nu de vrijheid hun werk via verschillende platformen en formats te delen en verkopen.

Reflowable boeken voor de Kindle
Met Blurb BookWright, de gratis ontwerpsoftware van Blurb, is het binnenkort mogelijk fictie- en non-fictie titels of geïllustreerde boeken tot reflowable e-boeken te maken. Door Rich Text Files (RTF) te importeren kunnen auteurs hun Blurb-boek geschikt maken voor verkoop via de Kindle Store. Deze dienst is vanaf eind juli beschikbaar.

Samenwerking Ingram Content Group
De Ingram Content Group is de grootste distributeur van fysieke en digitale content wereldwijd. Dankzij een samenwerking met Ingram biedt Blurb auteurs nu de mogelijkheid om in welk land en in welke taal dan ook hun boek beschikbaar te maken voor tienduizenden online en offline retailers wereldwijd. Deze dienst is vanaf eind juli beschikbaar.

Nieuwe boekformaten
Om auteurs de mogelijkheid te geven de marge op hun boeken te verhogen introduceert Blurb een nieuwe, scherp geprijsde Trade & Pocket-lijn. De beschikbare boekformaten uit deze lijn zijn 5×8, 6×9 en 8×10 paper book formats. De Trade & Pocket-lijn worden uitgevoerd in 89 g/m2 papier en is via print-on-demand (POD) vanaf eind juli beschikbaar.

Blurb aanwezig op Uitgeverscongres 2014
Blurb verzorgt één van de sessie op het Uitgeverscongres 2014. Brenda van Camp, Chief Marketing Officer bij Blurb, spreekt over de toekomst van self-publishing. Zij gaat hierbij in op hoe nieuwe technologie de uitgeverswereld verandert en hoe het tegelijkertijd de markt democratiseert. Tijdens haar presentatie licht ze toe waarom self-publishing niet uitsluitend voor individuele schrijvers is, maar hoe ook traditionele uitgevers kunnen profiteren van deze trend.

“Uitgeven is niet langer uitsluitend voor auteurs”, zegt Brenda van Camp, Chief Marketing Officer bij Blurb. “We hebben de afgelopen 18 maanden achter de schermen hard gewerkt aan de uitbreiding van onze diensten zodat iedereen een boek kan publiceren. Of dit nu een gedrukt boek, e-boek, geïllustreerd boek is of alleen tekst of een combinatie, alles is mogelijk. Maar een boek uitgeven stopt niet bij het maken ervan. Auteurs willen een zo’n groot mogelijk publiek bereiken en daarbij horen bredere distributie en marketingondersteuning.”

———-

Over Blurb
Blurb is een organisatie en community die gelooft in de kracht van boeken, zowel in print als e-books. Het onafhankelijke uitgeefplatform van Blurb is eenvoudig in gebruik, maar flexibel genoeg om van iedereen een professioneel auteur te maken. Of je nu blogger, kok, ontwerper, fotograaf, ondernemer of dichter bent.

Blurb is in 2005 opgericht door Eileen Gittins en gefinancierd door Canaan Partners en Anthem Venture Partners. Het Blurb-platform stelt iedereen in staat om hun werk zelfstandig uit te geven, delen, verkopen en verspreiden. De gratis software van Blurb omvatten naast Blurb’s BookSmart, BookWright en Bookify ook een plugin voor Adobe InDesign en een volledige integratie in Adobe Lightroom. Met meer dan 1 miljoen boekmakers en meer dan 2,8 miljoen unieke titels tot nu toe, helpt Blurb niet alleen iedereen die een schrijver wil zijn, maar bepaalt ook hoe boeken eruit kunnen en moeten zien in de 21ste eeuw.