Geplaatst door TRADUS

Boeren trotseren de coronacrisis en gaan online

Amsterdam, 3 april 2020. TRADUS, de wereldwijde handelsbeurs voor gebruikte bedrijfswagens, analyseerde het gebruiksgedrag op het gebied van landbouwmachines op haar platform. Het doel: nagaan of en in welke mate de coronacrisis de branche beïnvloedt. Hoewel de geanonimiseerde analyse van het zoek-, aankoop- en verkoopgedrag met betrekking tot kapitaalgoederen geen volledig beeld geeft, is het toch een relevante indicator voor de situatie en de stemming in de branche. De veranderingen in het gebruiksgedrag van februari tot maart 2020 zijn geanalyseerd en vervolgens vergeleken met de veranderingen van het voorgaande jaar (februari en maart 2019). Hier zijn de resultaten:

Slechts lichte daling van de belangstelling voor tweedehands kapitaalgoederen

Ondanks de huidige uitdagingen, zoals een mogelijk tekort aan seizoenarbeiders uit het buitenland of mogelijk personeelsuitval door ziekte, registreerde TRADUS een relatief kleine daling in de zoekactiviteiten naar tweedehands landbouwmachines en -voertuigen. In maart 2020 zijn deze slechts met ruim zeven procent gedaald ten opzichte van de voorgaande maand. Dit is een zeer kalme reactie van de landbouwsector. Dat wil zeggen in de sector tweedehands landbouwmachines. Ter vergelijking: Tijdens de financiële crisis van 2009 verwachtten deskundigen op het gebied van agrarische kapitaalgoederen, met name landbouwmachines, een daling van tussen de 20 en 40 procent.*

„Normaal gesproken daalt de belangstelling voor kapitaalgoederen sterk in tijden van crisis. De landbouw als systeemrelevante sleutelbranche reageert echter rustig en op voorbeeldige wijze. Dit is uiterst positief, omdat de productiviteit en de nuchterheid van de branche belangrijk zijn om de bevoorrading van de bevolking te garanderen”, aldus Nadja Sörgel, General Manager van TRADUS. Ze voegt eraan toe: „Aangezien fabrikanten zoals John Deere onlangs de sluiting van fabrieken en problemen bij de aanschaf van motoren hebben aangekondigd, geloven wij dat de vraag naar tweedehands alternatieven zelfs kan toenemen. Onder andere ook vanwege de toenemende prijsgevoeligheid in tijden van economische spanning.” Om het zoeken naar geschikte landbouwmachines zo eenvoudig en doelgericht mogelijk te maken, biedt TRADUS de boeren zeer gedetailleerde zoekfilters aan, zoals merk, model, kilometerstand, bouwjaar, land van herkomst en gewicht, tot en met technische specificaties zoals schakeling.

Online als verkoopkanaal voor tweedehands bedrijfswagens boomt momenteel

De analyse van de gegevens liet een sterke groei zien in het aanbod van tweedehands landbouwmachines op het portaal. Van februari tot maart 2020 is het aantal aangeboden landbouwmachines, zoals tractoren, zaai- of oogstmachines, met 44 procent gestegen ten opzichte van de voorgaande maand. Door de ontwikkelingen van het voorgaande jaar had de online beurs een stijging van slechts 23 procent verwacht.

„Het feit dat boeren of bedrijven voor de verkoop van hun tweedehands bedrijfswagens steeds meer op online kanalen vertrouwen, schrijven we toe aan de huidige situatie, omdat contactloze, veilige aankooptransacties alleen online mogelijk zijn”, legt Sörgel uit. Ook op andere gebieden speelt veiligheid bij TRADUS een grote rol: Alleen geverifieerde en geregistreerde kopers en verkopers mogen op het portaal aanbieden of kopen.

*Bron: Gevolgen van de financiële crisis en volatiele markten voor de landbouwsector, Rentenbank