Boomerang, part of Publicis Groupe, gooit het roer om in de digitale campagne voor de 150e verjaardag

Boomerang, part of Publicis Groupe gooit het roer om in de digitale campagne voor de 150e verjaardag van Heineken®
De digitale campagne zal dit jaar nog wereldwijd op 68 markten verschijnen
Amsterdam, 4 september 2023 – Boomerang, part of Publicis Groupe, heeft samen met lead agency LePub, een wereldwijde digitale campagne gelanceerd voor de 150e verjaardag van Heineken®. De campagne haakt in op hoe het merk over de hele wereld vaak verkeerd wordt uitgesproken, gespeld of zelfs wordt geserveerd op een andere manier dan eigenlijk de bedoeling is.
Om internationale affectie en lokale brand loyalty te vieren, gaat Heineken® deze aanpassingen niet uit de weg. In plaats daarvan worden ze omarmt door middel van de boodschap dat het niet gaat om hoe ‘Heineken®’ gespeld wordt maar om genot en het samen hebben van plezier, op wat voor manier dan ook.
De campagne is de meest uitgebreide global campagne van Heineken® tot nu toe, waarbij het overkoepelende verhaal naadloos wordt gecombineerd met inzichten over hoe het bier op verschillende plekken op verschillende manieren wordt genuttigd.
Fikret Fetahovic, Chief Production Officer bij Boomerang: Het is echt een geïntegreerde en lokaal aangestuurde global campagne. Ze hebben we de assets voor de verschillende markten over de hele wereld afgestemd op hun lokale activiteiten.’ Denk bijvoorbeeld aan limited-edition flessen (Nigeria) of opzettelijke spelfouten als ‘wineken’ voor Heineken® uit een wijnglas of ‘iceneken’ voor Heineken® met ijs (Nederland en Zwitserland). Ook wordt er gebruik gemaakt van lokale infuencers om de compagneboodschap kracht bij te zetten en het Gen Y & Z-publiek te bereiken (Duitsland, Italië & Maleisië).
Sebastiaan Poublon, Business Dynamic Lead bij Boomerang, zegt dat, om deze aanpak te laten werken en op elke markt autenthiek aan te laten voelen, de campagne zo is opgebouwd dat losse briefings specifiek voor de behoeften van verschillende markten kunnen worden uitgevoerd. ‘In onze video automation tool zijn bijvoobeeld templates van alle assets beschikbaar in verschillende ratios met verschillende SKU’s per markt. Deze aanpak was een primeur voor zowel ons bij Boomerang als voor Heineken®.’
In een reactie op de campagne zegt Dio Santos, Creative Director bij Boomerang, dat, wanneer je weet dat consumenten niet geven om merkverjaardagen, je het anders aan moet pakken en je beter de gezelligheid van samenzijn kunt vieren. ‘We hebben digital en social content gemaakt die alle leuke manieren waarop wordt genoten van Heineken® omarmen en wereldwijde openheid en inclusiviteit aanmoedigen.’
‘Voor andere merken kan een aanpak als deze een risico zijn,’ concludeert Fikret Fetahovic. ‘Maar wanneer je jezelf niet te serieus neemt en open-minded en inclusief bent over de verschillende manieren waarop mensen wereldwijd van je product genieten, zoals Heineken® dat gedaan heeft, heb je de zeldzame kans om iets te vieren dat wereldwijd oprecht en lokaal authentiek aanvoelt.
Voor meer informatie:
Sara Palmbush
futurefactor
sarap@futurefactor.com
Over Boomerang een deel van Publicis Groupe
Boomerang is een in Amsterdam gevestigd creatief bureau met een wereldwijde focus dat al meer dan tien jaar langdurige brand impact maakt door middel van menselijke connectie. Sinds de fusie met Publicis Groupe in 2021 heeft Boomerang toegang tot de wereldwijde mogelijkheden van de groep. Boomerang combineert real-time culturele inzichten, eersteklas creativiteit en dynamische productie om impactvol werk te leveren voor merken zoals Chocomel, Heineken, Samsung en Shimano.
Over Publicis Groupe
Publicis Groupe [Euronext Parijs, FR0000130577, CAC 40] is wereldwijd marktleider op het gebied van marketing, communicatie en digitale transformatie, aangedreven door een combinatie van creativiteit en technologie. Publicis Groupe heeft zich de afgelopen jaren getransformeerd van holding tot platformbedrijf opererend vanuit één P&L en vanaf één locatie. Georganiseerd rondom schaalbare klantteams met één client lead. Een naadloze synchronisatie van creatie, media, data, pr, productie en commerce.
###
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.