Geplaatst door CIO of the Year Award

Bouke Hoving (KPN) CIO of the Year 2017

AMSTERDAM, 22 november – Bouke Hoving, CIO van KPN, is winnaar van de CIO of the Year Award 2017. Hij dankt de uitverkiezing aan de transformatie van KPN naar een klantgedreven organisatie met een geïntegreerd en gebruikersvriendelijk aanbod van producten en diensten. “Hij heeft voor zijn bedrijf echt het verschil gemaakt”, motiveerde juryvoorzitter Bernhard van Oranje de keuze.

De uiteindelijke winnaar scoorde hoog op alle onderdelen van het selectieproces. Zowel binnen het kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek door The Boston Consulting Group (BCG), het intensieve leiderschapsassessment van Linqhu, als het afsluitende jurygesprek behoorde hij tot de besten. Binnen de Nederlandse CIO-gemeenschap geldt hij bovendien als een gewaardeerde en toegankelijke inspirator. “We hebben met Bouke Hoving een leider gekozen die zijn visie goed kan verwoorden en alles in het werk stelt om zijn organisatie verder vooruit te helpen. Dat heeft hij bewezen goed gedaan”, aldus Van Oranje.

De bekendmaking vond gisteren plaats tijdens CIODAY2017 in de Amsterdamse Beurs van Berlage. Ruim 750 hoge IT-functionarissen waren hiervan getuige. Genomineerd voor de CIO of the Year Award 2017 waren: Arthur Govaert (Radboudumc), Bouke Hoving (KPN), Jaco van Goudswaard (Kadaster), Leo Brand (Vopak), Olli Hyyppä (NXP) en Ton van Rhijn (CZ).

Omnichannel-klantervaring
Het productaanbod van KPN op de consumentenmarkt is dankzij de CIO en zijn mensen een geïntegreerde bundel, met een prima omnichannel-klantervaring die begint bij digitaal. Neem de KPN-consumenten-app, die net zo werkt als internetbankieren. Een andere in het oog springende innovatie is dat Chinese WeChat-gebruikers met een Nederlandse simkaart in heel Europa de Chinese omgeving kunnen blijven gebruiken. Intussen richten de CIO en zijn team zich op nieuwe mogelijkheden. “Nu het netwerk steeds meer ‘software-defined’ wordt, ontstaan er allemaal nieuwe businessmodellen.”

Rob Beijleveld, CEO van ICT Media en initiatiefnemer van de CIO of the Year Award, prijst KPN’er Hoving om zijn unieke combinatie van intelligentie en daadkracht. “Het is ongelooflijk wat hij heeft aangedurfd en uiteindelijk heeft verwezenlijkt. Laat ik eerlijk zijn: er waren meer kandidaten die aanspraak maakten op de Award. Maar als je kijkt naar wat er daadwerkelijk is geleverd, dan is Bouke voor dit jaar de juiste man.”

Digital accelerator index

Bij de CIO of the Year Award is ook dit jaar weer een strikt en objectief proces gevolgd, waarbij de prijs is toegekend aan degene die het hoogst scoort op geleverde prestaties en de manier waarop hij of zij in zijn/haar rol en functie staat. In de beoordeling door BCG en Linqhu telden zaken mee als performance, perceptie door de business en persoonlijke competenties. Een in het oog springend verschil met voorgaande jaren is dat er in het BCG-onderzoek meer aandacht is geschonken aan de zogenaamde ‘digital accelerator index’, waarbij de echte digitale enablers kunnen worden geïdentificeerd. Op basis van dit alles sprongen er dit jaar wederom meerdere CIO’s uit. De afsluitende bijeenkomst in de Pinnacle Tower in Amsterdam gold als een laatste validatie van het doorlopen selectieproces.

Jurygezelschap
De kernjury werd dit jaar wederom gevormd door Marc Schuuring (Boston Consulting Group), Tjibbe van der Zeeuw (Linqhu), Rob Beijleveld (ICT Media) en Hotze Zijlstra (CIO Magazine). Marcel Krom (CIO Platform Nederland en PostNL) werd tijdens de finale jurygesprek waargenomen door Sjourd Wijdeveld (CIO SHV Energy). Bernhard van Oranje (Levi9) was wederom juryvoorzitter. Nieuw in het gezelschap was Arnoud Klerkx (Kramp), die voor de verkiezing van 2018 plaats zal maken voor de winnaar van de CIO of the Year Award van 2016: Ron van Kemenade (ING).