Brainbay en DatHuis lanceren app voor makelaars die woningmarkt transparanter moet maken

Van makelaars wordt steeds meer transparantie verwacht. DatHuis lanceert daarom, in samenwerking met data analytics-bedrijf brainbay, een app waarmee makelaars waardechecks van huizen kunnen aanbieden aan consumenten. Dat consumenten zo meer inzicht krijgen in de waarde(opbouw) van een huis, moet het vertrouwen in de makelaardij helpen verhogen. Makelaarskantoor Hoekstra en Van Eck pioniert met deze waardechecks.
Tool moet vertrouwen in makelaars terugbrengen
Joel Konijn, CEO van DatHuis: “Gegeven recente ontwikkelingen kan het vertrouwen in de makelaardij wel een oppepper gebruiken. Transparant zijn over de totstandkoming van de waarde van een woning kan helpen dat vertrouwen te verhogen. Een woning is voor de meeste consumenten de grootste aankoop van hun leven, terwijl informatie hierover nergens online terug te vinden is voor de consument. Deze transparantie in woningprijzen zorgt hopelijk voor een hoger vertrouwen in de makelaardij.”
Konijn: “We werkten het afgelopen jaar samen met brainbay om deze oplossing voor makelaars mogelijk te maken. Via een app op hun website kunnen makelaars consumenten bedienen met een waardebepaling op basis van transactiegegevens. Dit gratis rapport bevat de meest recente transacties van vergelijkbare objecten, inclusief koopsommen. Hierdoor wordt direct het verschil zichtbaar met de waarde van de opgegeven woning en kan de makelaar dat verschil duiden. Zo snapt de consument hoe een woningprijs tot stand komt.”
Vivantus Groep pioniert
Hoekstra en Van Eck, Henriks Makelaardij en Brockhoff Makelaars maken onderdeel uit van de Vivantus Groep, de grootste NVM-makelaar van het land. Alle drie de kantoren maken gebruik van de nieuwe waardechecks. Rob Arts, Commercieel Directeur bij Vivantus Groep: “Consumenten zoeken naar steeds meer manieren om zich te informeren. Dankzij deze app hebben we een onderscheidend product om potentiële klanten nog beter te informeren. De combinatie van transactiegegevens en advies van een deskundige makelaar zorgt ervoor dat een potentiële huizenkoper (of verkoper) optimaal geïnformeerd is voor de grootste aankoop of verkoop van diens leven.”
De brainbay waardecheck is tot stand gekomen door een samenwerking tussen DatHuis en brainbay. Fonger Ypma, Directeur bij brainbay: “Als NVM-dochteronderneming beheren we de grootste transactiedatabase, handhaven de datakwaliteit en maken met DatHuis de data toegankelijk voor NVM-makelaars. Deze waardechecks stellen makelaars in staat om nog meer waarde toe te voegen voor hun klanten.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.