Geplaatst door BSA

BSA | The Software Alliance creëert succesvolle bewustwordingscampagne

Amsterdam, 2 juni 2016 — Al meer dan driehonderd bedrijven in Nederland hebben zich aangemeld voor de Wall of Uncensored Companies van BSA | The Software Alliance. Dit initiatief is onderdeel van de Uncensor Now!-bewustwordingscampagne van BSA | The Software Alliance die op 11 april 2016 van start ging. De Wall of Uncensored Companies is een virtueel podium voor bedrijven die hun zelfcensuur als het gaat om softwarelicenties willen aanpakken met de tools van BSA | The Software Alliance. Het is een lijst die dankzij de campagne steeds langer wordt. De Wall is te zien op bsa.nl/wall en zal via diverse media worden gepromoot.

BSA | The Software Alliance voert de campagne omdat in de praktijk blijkt dat bedrijven vaak al snel aangeven hun softwarelicenties op orde te hebben, terwijl ze dat vervolgens lastig kunnen aantonen. Dat komt doordat ze geen volledig beeld hebben van alle installaties binnen hun organisatie. In feite censureren zij daarmee de werkelijke situatie. BSA | The Software Alliance wil met de Uncensor Now!-campagne een einde maken aan deze vorm van zelfcensuur en roept mkb’ers op een software asset management-beleid (SAM) op te stellen.

BSA | The Software Alliance biedt middelen en programma’s die daarbij helpen en het managen van softwarelicenties gemakkelijker maken. Dergelijke hulpmiddelen zijn beschikbaar via een bedrijfsprofiel op bsa.nl. Bedrijven die dit profiel geactiveerd hebben, verschaffen zichzelf toegang tot deze tools – en verdienen zo een plaats op de Wall of Uncensored Companies.

Vanaf de start van de campagne zijn bedrijven op verschillende manieren gewezen op het belang van software asset management. Zo ontvingen bijna twintigduizend bedrijven een brief met het advies gebruik te maken van tools die beschikbaar zijn op de campagnesite. Daarnaast werden organisaties via een radiocommercial opgeroepen aan het Uncensor Now!-initiatief deel te nemen.

Georg Hernnleben, Senior Director Compliance & External Affairs EMEA van BSA | The Software Alliance: “We zien vaak dat mkb’ers zogezegd hun kop in het zand steken als het gaat om softwarelicenties. Ze denken dat het allemaal wel goed zit, maar hoe kunnen ze dat weten als ze hun situatie niet in kaart hebben gebracht? Goed om te zien dat de Uncensor Now!-campagne zijn vruchten al afwerpt. Zo willen we samen met de bedrijven zorgen voor een eerlijke en veilige digitale wereld.”

Over de Uncensor Now!-campagne

Bijna drie kwart van de bedrijven in Nederland hanteert geen formeel beleid voor softwaregebruik. Daardoor zijn ze vaak niet in staat met honderd procent zekerheid te zeggen dat hun softwarelicenties op orde zijn. De Uncensor Now!-campagne is gecreëerd om deze vorm van zelfcensuur aan te pakken. Want niet de juiste licenties hebben is niet alleen onrechtmatig, een bedrijf riskeert hiermee ook cyberaanvallen. Met de Wall of Uncensored Companies wil BSA | The Software Alliance de mkb’ers die gehoor hebben gegeven aan zijn oproep belonen. Vermelding op de Wall betekent niet dat deze bedrijven voldoen aan wet- en regelgeving omtrent softwarelicenties, maar dat aangeven  stappen in die richting te willen  zetten.

Over BSA | The Software Alliance

BSA | The Software Alliance is de belangrijkste pleitbezorger van de software-industrie ter wereld. De aangesloten leden van de BSA investeren jaarlijks miljarden dollars in de ontwikkeling van softwareoplossingen die de economie stimuleren en het moderne leven verbeteren. De BSA verbreedt de horizon van de digitale wereld door relaties met internationale overheden, het stimuleren van de naleving en afdwingen van intellectueel eigendom, en onderwijsactiviteiten. Daarnaast vergroot de organisatie het vertrouwen in de nieuwe technologieën die deze wereld stimuleren. Meer informatie: www.bsa.org of www.bsa.nl.