Industry Wire

Geplaatst door BvA

bvA introduceert initiatief om ‘positive change’ van leden te versnellen

Vandaag organiseerden bvA en DLA Piper het event ‘No washing, no hushing. Er wordt steeds kritischer gekeken naar duurzaamheidsreclame en door toenemende regelgeving worden bedrijven terughoudender in hun communicatie. bvA vindt het positief dat er wordt toegezien op de feitelijke juistheid van claims, maar wil voorkomen dat de terughoudendheid in communicatie van adverteerders de noodzakelijke transities vertragen. Het is zonde als merken te voorzichtig worden, aangezien juist merken een grote bijdrage kunnen leveren aan de positieve verandering in gedrag en beeldvorming.

Sterk geloof in eigen vak

Onderzoek onder marketeers toont aan dat de motivatie voor het bijdragen aan positivechange bijzonder groot is: 81% denkt dat hun business een fundamentele draai gaat maken, 74% vindt hun huidige marketing niet verenigbaar met een duurzame toekomst en 94% vindt dat marketeers meer moeten durven en experimenteren om echte verandering te realiseren. Tegelijkertijd is er een sterk geloof in het eigen vak, want maar liefst 93% denkt dat marketing een belangrijke rol kan spelen in de duurzaamheidtransitie.

Zeven stappen naar innovatie

Het blijkt in de praktijk echter soms lastig voor merken om de positieve bijdrage te realiseren. Daarom heeft bvA aan de ervaren strategie- en duurzaamheidsexperts Jasper Bronner en Willem van der Schoot gevraagd een blauwdruk te ontwikkelen voor de realisatie van impactvolle en duurzame innovaties. De blauwdruk richt zich op vier innovatiegebieden die in zeven stappen worden uitgewerkt. Het stelt bedrijven in staat op een compacte manier impactvolle ideeën te verrijken, te toetsen en te concretiseren.

Het doel van de aanpak is te komen tot concepten met relevante en aantoonbare duurzaamheidsvoordelen, aldus Henriette van Swinderen, directeur van bvA.Als dat van het begin het uitgangspunt is, zul je ook niet zo snel in discussies over greenwashingterechtkomen en is het maken van goed onderbouwde claims ook niet meer zo ingewikkeld.

#24 van 24 challenge

bvA-leden kunnen zelf met deze aanpak aan de slag of onder begeleiding van JasperBronner en Willem van der Schoot een programma volgen waarin al deze facetten terugkomen. In deze 24 van 24 Challenge’ wordt in 24 uur toegewerkt naar concrete concepten die het bedrijf direct kan uitvoeren en die voor positive change zorgen. Henriette van Swinderen: We hopen dat veel merken deze challenge aangaan en dat dit initiatief hen helpt hun positieve impact te vergroten”.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht