Geplaatst door Bosch

CES 2019: Bosch versterkt leiderspositie als IoT-bedrijf

Las Vegas, Nevada – Het Internet of Things (IoT) verandert onze wereld steeds ingrijpender. Tijdens CES 2019 in Las Vegas stelt Bosch zijn recentste verwezenlijkingen voor: van een shuttleconcept dat nieuwe perspectieven opent op het vlak van mobiliteit, en slimme, zelflerende grasmaaiers tot een geconnecteerde koelkast die advies geeft over het bewaren van voedingsmiddelen. Het aanbod van Bosch op ’s werelds grootste beurs voor consumentenelektronica is gigantisch. “Bij Bosch beseften we al vroeg dat het potentieel van het IoT enorm is. We geven als bedrijf al bijna tien jaar actief vorm aan de geconnecteerde wereld”, zegt dr. Markus Heyn, lid van de Raad van Bestuur. “Door onze software- en IT-expertise geleidelijk aan uit te breiden bekleden we nu een leiderspositie op het gebied van IoT.” Bosch beschikt over zijn eigen IoT-cloud en kan terugblikken op meer dan 270 projecten rond mobiliteit, slimme huizen, slimme steden en landbouw. Het aantal geconnecteerde sensoren en apparaten via de Bosch IoT Suite bedraagt momenteel 8,5 miljoen, een stijging met bijna 40 procent sinds vorig jaar.

Een belangrijke factor voor verdere groei en nieuwe zakelijke opportuniteiten op het gebied van het Internet of Things is artificiële intelligentie (AI). Ook hier speelt Bosch een doorslaggevende rol in het aansturen van nieuwe ontwikkelingen. “Om het potentieel van het IoT ten volle te benutten moeten we het combineren met AI. En onze IoT- en AI-activiteiten parallel verder ontwikkelen”, zegt Heyn. Volgens hem vullen beide domeinen elkaar aan: “Het IoT vereist intelligentie. Het gebruik van geconnecteerde apparaten om gegevens te verzamelen kan de ontwikkeling van AI aanzienlijk stimuleren. Bovendien kunnen geconnecteerde apparaten alleen intelligent worden en conclusies leren trekken door middel van AI. We streven vooral naar concrete verbeteringen in het dagelijkse leven: meer tijd, meer veiligheid, meer efficiëntie en meer comfort.” Heyn neemt als voorbeeld branddetectie op basis van videobeelden: door intelligente beeldanalyse kunnen bewakingscamera’s binnen enkele seconden vuur identificeren, nog vóór de sensoren van het systeem de hitte en rook hebben gedetecteerd. Op die manier kan een brand aanzienlijk sneller gedetecteerd worden dan met een reguliere brand- of rookmelder. De kostbare minuten die daardoor gewonnen worden, kunnen levens redden.

Een tweede factor die bepalend is voor succes in het IoT-tijdperk, zijn samenwerkingen. Bosch kiest voor een gezonde mix van gevestigde en opkomende spelers en sloeg recent de handen in elkaar met de Canadese platformontwikkelaar Mojio. Samen ontwikkelden ze het eerste geïntegreerde IoT-platform voor geconnecteerde voertuigen: bij een ongeval identificeert een speciaal algoritme van Bosch waar en wanneer het ongeval plaatsvond en hoe ernstig het is. Via de Mojio-cloud worden de gegevens onmiddellijk doorgespeeld aan de nooddienst van Bosch, die vervolgens automatisch de lokale hulpdiensten contacteert. Tegelijkertijd wordt er via sms of de Mojio-app een bericht gestuurd naar een vooraf ingestelde lijst van ontvangers. “Samen met Mojio koppelen we voertuigen rechtstreeks aan de cloud, waardoor de hulpdiensten bij een ongeval sneller dan ooit ter plaatse kunnen zijn”, vertelt Mike Mansuetti, directeur van Bosch Noord-Amerika. Halfweg volgend jaar zullen bijna een miljoen bestuurders in Noord- Amerika en Europa kunnen gebruikmaken van deze

IoT-oplossing voor noodsituaties.
IoT op de weg: Bosch stelt de geconnecteerde mobiliteit van de toekomst voor
Bosch ontwikkelde intern een shuttleconcept en zorgt daarmee voor een wereldprimeur op CES. Het voertuig biedt allerlei oplossingen op het gebied van automatisering, connectiviteit en elektrificatie. Als voorsmaakje kunnen bezoekers van CES deze nieuwe vorm van mobiliteit zelf testen. Zelfrijdende shuttles zullen binnenkort immers rondrijden in steden over de hele wereld. “Dit concept sluit aan bij onze visie van een mobiliteit die emissie-, ongevallen- en stressvrij is”, voegt Heyn toe. Bosch levert niet alleen de onderdelen en systemen, maar biedt ook een nieuwe reeks mobiliteitsdiensten aan, waaronder reservatie-, deel- en connectiviteitsplatformen en parkeer- en herlaaddiensten. Bosch is ervan overtuigd dat dergelijke geconnecteerde diensten onmisbaar zijn voor de mobiliteit van de toekomst. Het marktvolume van deze diensten wordt overigens hoog ingeschat: hoewel het in 2017 al om 47 miljard euro ging, wordt geschat dat het marktvolume tegen 2022 tot 140 miljard euro zal stijgen (bron: PwC). Bosch wil hier dan ook een aandeel in hebben en streeft met zijn nieuwe oplossingen naar dubbele groeicijfers. Voor Heyn is er geen twijfel mogelijk: “In de toekomst zal elk voertuig op de weg gebruikmaken van de digitale diensten van Bosch, die we zullen samenbrengen in een slim en naadloos geconnecteerd ecosysteem.”

Een laatste hindernis die overwonnen moet worden om deze nieuwe mobiliteit op basis van zelfrijdende shuttles in de praktijk te brengen, is het automatiseren van voertuigen in complexe stedelijke omgevingen. Bosch ziet samenwerkingen hier opnieuw als dé oplossing: in de tweede helft van dit jaar zal San José (in Silicon Valley, Californië) fungeren als teststad voor een autonome zelfrijdende carpooldienst van Bosch en Daimler. Alle partijen hebben al een intentieverklaring ondertekend om hun plannen te realiseren. Bosch en Daimler bundelen de krachten om het verkeer in de steden te verbeteren, de verkeersveiligheid te verhogen en een belangrijke basis te leggen voor het verkeer van de toekomst. Samen willen ze een volledig geautomatiseerd, zelfrijdend systeem (SAE-niveau 4/5) ontwikkelen dat rond het begin van het volgende decennium klaar is voor productie.
IoT in huis: geconnecteerde apparaten vereenvoudigen ons leven

Niet alleen op de weg is er echter vraag naar geconnecteerde producten en diensten die ons leven makkelijker maken: “We werken aan een concept van een geconnecteerde woning met apparaten die zelf kunnen nadenken en begrijpen wat gebruikers willen”, zegt Heyn. Tijdens CES stelt het bedrijf bijvoorbeeld koelkasten voor die verbonden zijn met het internet. Ze herkennen verschillende soorten voedsel en geven advies voor de optimale bewaring ervan. De koelkast herkent automatisch een zestigtal verschillende soorten fruit en groente en vertelt de gebruiker via een app waar hij die het best bewaart. Door levensmiddelen optimaal te bewaren blijven ze langer vers en wordt er minder voedsel verspild.

Een andere nieuwe ontwikkeling is PAI, een projector die het keukenwerkblad omtovert tot een touchscreen. Een geïntegreerde 3D-sensor registreert de handbewegingen van de gebruiker en maakt aanraakbediening mogelijk. Hierdoor kan de gebruiker tijdens het koken of bakken bijvoorbeeld in een handomdraai recepten opzoeken of telefoneren via het internet. PAI werd speciaal ontworpen voor de keuken en is in tegenstelling tot een smartphone of tablet zelfs met vette vingers eenvoudig te bedienen. De projector wordt in februari 2019 gelanceerd in China en zal daarna in de Verenigde Staten op de markt komen.

Verder stelt Bosch tijdens CES ook de Indego S+ voor, een nieuwe robotmaaier met internetverbinding die als een van de eerste op de markt spraakbediening met Amazon Alexa ondersteunt. Bovendien is de Indego S+ de enige robotmaaier die op basis van onlineweersvoorspellingen automatisch het beste moment bepaalt om het gras te maaien. Bosch gebruikt artificiële intelligentie om ervoor te zorgen dat de Indego S+ obstakels op het gazon herkent door data als het motorregime, de acceleratie, de motorsnelheid en de richting te analyseren. “We gebruiken AI om gazononderhoud nog eenvoudiger en praktischer te maken. De Indego past zich aan de tuin aan, waardoor het gazon telkens weer perfect gemaaid wordt”, besluit Heyn.
IoT #LikeABosch: Bosch lanceert digitale imagocampagne rond IoT

Tot slot lanceert Bosch tijdens CES 2019 ook zijn nieuwe IoT-imagocampagne. De campagne is gebaseerd op een hiphopvideoclip waarin de hoofdrolspeler bijzonder goed met het IoT overweg kan. Met de ‘LikeABosch’-campagne betreedt Bosch nieuw terrein. De opvallende aanpak en toon vormen een nieuwe start voor het bedrijf dat in 1886 werd opgericht. Deze PR-stunt speelt in op de ‘like a boss’-video’s en -memes die viraal gingen op het internet en tientallen miljoenen keren bekeken werden. In die video’s voeren alledaagse mensen bizarre stunts uit of slagen ze er op het nippertje in te ontsnappen uit een hachelijke situatie. Door enkele letters te veranderen geeft Bosch met deze IoT-imagocampagne een nieuwe draai aan het populaire internetfenomeen. De protagonist van het filmpje is een jongeman die altijd alles op een rijtje heeft dankzij de geconnecteerde oplossingen van Bosch. Met zijn smartphone in de hand bestuurt hij cool en zelfverzekerd zijn auto en bedient hij de grasmaaier of de koffiemachine. Hij heeft de touwtjes in handen: ‘like a Bosch’.