Chat GPT niet LHBTIQA+ vriendelijk; menselijke schrijvers nodig voor inclusieve liefdesverhalen

Amsterdam, 27 juli 2023 – Een liefdesverhaal tussen twee mannen? Een romantische passage met een transgender of een queer? Dit schrijft Chat GPT niet zonder expliciet te worden geïnstrueerd door de gebruiker. Achter dit schrijnende feit kwam het bedrijf Storytel. Wanneer je Chat GPT de opdracht geeft om een liefdesverhaal te schrijven, wordt dit in eerste instantie altijd tussen een man en een vrouw geschreven. Om inclusieve verhalen te kunnen vertellen, hebben we menselijke auteurs nodig.
Dat Chat GPT het werk van velen makkelijker kan maken, hebben we de afgelopen periode ondervonden. Het platform vindt snel antwoorden op vragen en inspireert ons wanneer wij binnen dezelfde gedachtegang blijven hangen. Dat Chat GPT door machine learning alle verhalen van ons verleden pakt en daardoor altijd heterosexuele liefdes fabriceert, laat ook zien dat we vroeger niet goed bezig waren. We zitten nu in een wereld van transitie waar we steeds inclusiever worden. Chat GPT zou daarin mee moeten gaan en niet terugkijken.
Menselijke auteurs brengen emoties over en beschikken over het vermogen om boeken te schrijven die resoneren met het leven zelf. Verhalen die inspireren, ons aan het denken zetten en ons anders naar de wereld laten kijken. Een AI programma zoals Chat GPT mist dit vermogen, waardoor het nooit in eerste instantie een inclusief liefdesverhaal zal schrijven.
Tijdens deze Amsterdam Pride zijn door de hele stad posters zichtbaar waar wordt verwezen naar klassieke liefdesverhalen, in een LHBTIQA+ omgebouwde versie (zoals Adam & Evert, Tirza & Jane, Romeo & Julius), verhalen die nooit door AI zouden zijn ontwikkeld.
Met deze campagne wil Storytel aantonen dat zij zich actief inzet om hun brede aanbod aan luisterboeken en e-boeken inclusief te houden. Het platform bezit namelijk een van de grootste collecties aan LHBTIQA+ luisterboeken en nodigt haar gebruikers uit om de diverse verhalen te ontdekken die de schoonheid van inclusieve romantiek belichten. Om de Amsterdam Pride te vieren, biedt Storytel tijdelijk een langere proefperiode aan. Via de QR-code op de posters kunnen consumenten 30 dagen gratis naar verhalen luisteren.
Over Storytel
Storytel is één van ’s werelds grootste abonnementsdiensten voor het streamen van luisterboeken en e-books, met wereldwijd meer dan 500.000 titels in onze service. Onze visie is om de wereld een meer empathische en creatieve plek te maken met geweldige verhalen, die door iedereen beluisterd en gedeeld kunnen worden, altijd en overal.
Over Kumpany
Kumpany helpt merken, groot en klein, doelgroepen te activeren om echt in contact te komen met hun merk. We creëren een beweging, waarmee we mensen verleiden tot interactie en verbinding. Dat leidt tot live activaties, video’s en interactieve campagnes die het verschil maken. We verzorgen alles: strategie, creatie en productie. Ons bureau staat al bijna 25 jaar bekend om de drive, de altijd fijne samenwerking, langdurige relaties en onze eigen maatschappelijke projecten.
Credits
Account: Jasper Admiraal / Sam Voorham
Creative Director: Auke van Rossum
Strategy Director: Wouter van Rijn
Creative Lead: Floris Kruijer
Design: Linda Kerver
Project Manager / Producer: Sam Voorham
Storytel: Laura Stoorvogel, Pieter Vercruysse en Siroe Burleson
PR: BAAS Amsterdam
Casefilm: Whoohoo
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.