Geplaatst door CompuMark

Clarivate Analytics versterkt positie met overname TrademarkVision

Strategische overname van innovatieve AI-startup luidt nieuw hoofdstuk in op het gebied van merkonderzoek

Amsterdam, 31 oktober 2018 – Clarivate Analytics, aanbieder van inzichten en analysemogelijkheden om innovatie te versnellen, kondigt vandaag de overname aan van TrademarkVision, een Australische Artificial Intelligence (AI-)startup. De door AI ondersteunde software voor het herkennen van afbeeldingen van TrademarkVision past de principes van gezichtsherkenning toe voor het doorzoeken van artwork, afbeeldingen en zelfs octrooien op 3D-ontwerpen. Hiermee kan bijvoorbeeld worden onderzocht of een beoogd merklogo geen inbreuk doet op een bestaand merk. Met de overname versterkt Clarivate Analytics haar positie op de markt van merkonderzoek. TrademarkVision zal onderdeel gaan uitmaken van CompuMark, marktleider in onderzoeks- en beschermingsoplossingen voor handelsmerken.
Jeff Roy, bestuursvoorzitter van CompuMark: “De overname is een forse investering in ons productaanbod en ons bedrijf in z’n geheel. Door de beste technologie voor herkenning van afbeeldingen te verwerken in onze oplossingen en te investeren in expertise op het gebied van AI hebben we als organisatie een grote stap gezet. TrademarkVision beschikt over bekroonde AI-innovaties en hechte banden met octrooi- en merkbureaus en overheidsinstellingen over de hele wereld. De combinatie hiervan met de hoogwaardige data en expertise van CompuMark biedt kansen voor de ontwikkeling van nieuwe producten voor merkonderzoek die aan de basis staan van de zakelijke oplossingen van de toekomst.”

Effectiever merkonderzoek
TrademarkVision zorgde voor een revolutie in de markt voor merkonderzoek toen het in 2013 ‘s werelds eerste zoekfunctie voor visuele merkcontent introduceerde. 40 procent van alle gedeponeerde merken omvat namelijk afbeeldingen. Toch maken merkprofessionals momenteel nog vooral gebruik van complexe zoekopdrachten op basis van trefwoorden en afbeeldingscodes om onderzoek naar op afbeeldingen gebaseerde merken te doen. CompuMark zet de technologie van TrademarkVision momenteel in binnen haar tool ‘TM go365™’, waarmee merkprofessionals direct merkonderzoek kunnen doen en hun dagelijkse taken effectiever kunnen beheren.

Sandra Mau, oprichter en CEO van TrademarkVision, zal betrokken blijven bij de organisatie, evenals COO Cameron Mitchell en het team van professionals in Australië (Brisbane) en de Verenigde Staten (Pittsburgh). Mau: “Dankzij deze overname kan TrademarkVision een beroep doen op de expertise van CompuMark in de merkbranche en zijn omvangrijke wereldwijde distributiekanalen. Daarmee krijgen merkprofessionals in alle delen van de wereld toegang tot onze geavanceerde oplossingen.”
Investeren in nieuwe technologieën
De verwerving van de technologie van TrademarkVision door CompuMark volgt kort na de ondertekening van een strategische samenwerkingsovereenkomst tussen CompuMark en White Rabbit/Bai Tu, een Chinese aanbieder van merkoplossingen. Dit is de derde overname door Clarivate Analytics in achttien maanden. Eerder nam het bedrijf de technologische startups Kopernio en Publons over. De organisatie blijft investeren in nieuwe technologieën en oplossingen.

Innovation Advisors, een wereldwijde investeringsbank die zich op technologiemarkten richt, begeleidde TrademarkVision bij het overnameproces.