Geplaatst door Unisys

Consortium geleid door Unisys met Uni Systems en Wavestone verbetert gegevensbeveiliging en versterkt slimme grenscontrole voor de EU

Leusden – Unisys, wereldwijd bedrijf in IT-oplossingen, kondigt een vierjarige overeenkomst aan met de Europese Unie, in samenwerking met Uni Systems en Wavestone. Het consortium, geleid door Unisys, gaat advies uitbrengen over het ontwerp van grote Europese IT-systemen. Hiermee ondersteunen ze eu-LISA, het Europees agentschap voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht. Het contract, ter waarde van €181 miljoen, werd toegekend op basis van diepgaande kennis van de sector die het consortium heeft geleverd.

Ondersteuning bij slimme systemen

De samenwerking bestrijkt een breed scala aan diensten. Het consortium zal end-to-end ondersteuning bieden: van het definiëren van en adviseren over nieuwe diensten tot het houden van toezicht op het testen tot de kwaliteitscontrole en de oplevering van projecten. Bovendien ondersteunt het consortium bij de uitrol van nieuwe slimme technologie, waaronder biometrische authenticatie en mobiele ondersteuning. Deze slimme systemen verbeteren de doorstroom van reizigers, waardoor wachttijden bij grenscontroles verminderen en een hoger veiligheidsniveau wordt geboden.

Het contract werd toegekend aan het consortium als onderdeel van een openbare aanbesteding voor het Transversal Engineering Framework (TEF). Dit raamwerk omvat het ontwerp, de levering, het testen en de ondersteuning van kernsystemen en interoperabiliteitscomponenten. Het consortium is verantwoordelijk voor zowel de levering van kritieke infrastructuur als voor de naleving van de vereisten op het gebied van compliance, beveiliging en gegevensbescherming.

Ruime expertise

Het door Unisys geleide consortium werd geselecteerd vanwege zijn diepgaande kennis van de wetgeving en het ontwerp van de EU-grenscontrole, evenals de ervaring in het beheer van kritieke informatiesystemen. Deze expertise is het resultaat van tientallen jaren van studies en projecten ter ondersteuning van de EU-strategie voor slimme grenscontrole. De technische experts van het consortium werken samen om de applicatie-infrastructuur van eu-LISA te integreren en te zorgen voor kwaliteitscontrole.

“We werken al meer dan tien jaar samen met de EU. Dit contract vertegenwoordigt de toewijding van het team en de diepgaande kennis van de sector op het gebied van migratie en binnenlandse zaken”, aldus Bill Brown, senior Vicepresident en Algemeen Directeur Business platforms & Services bij Unisys. “Technologie speelt een cruciale rol in een veiliger en beter Europa. We zijn verheugd om eu-LISA te ondersteunen en uiteindelijk de korte- en langetermijnvisie te verwezenlijken. Reizen wordt gemakkelijker en het vrij reizen in Europa maakt dankzij deze samenwerking een snelle verbetering door.”

Nikos Psimogiannos, internationaal Business Unit Director bij Uni Systems: “We zijn vereerd met het vertrouwen van eu-LISA in dit strategische contract. De cruciale rol van de diensten in het contract voor de uitvoering van het Europese asiel-, grensbeheer- en migratiebeleid en de enorme omvang ervan, duiden de sterke marktpositie van Uni Systems. Hiermee ondersteunen we bovendien de strategieën van onze klanten in 26 landen.”

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Over eu-LISA

eu-LISA is het agentschap van de Europese Unie dat is opgericht om een langetermijnoplossing te bieden voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen. Deze systemen zijn essentieel bij de uitvoering van het Europese asiel-, grensbeheer- en migratiebeleid. eu-LISA werd in 2011 opgericht om het beheer van de buitengrenzen van de EU te versterken, door een efficiënter gebruik van IT-hulpmiddelen en -technologieën. Een essentieel onderdeel van de missie van het agentschap is het aanbieden van speciale technologie om de bescherming van Europese burgers te waarborgen en de interne veiligheid te vergroten. Het agentschap beheert momenteel Eurodac, het tweede generatie Schengeninformatiesysteem (SIS), en het Visuminformatiesysteem (VIS). Bovendien ontwikkelt eu-LISA het inreis-uitreisysteem (EES), het Europese reisinformatie en -autorisatiesysteem (ETIAS) en het Europees Strafregisterinformatiesysteem van derde landen en staatlozen (ECRIS-TCN).

Over Uni Systems

Uni Systems, onderdeel van de Quest Group en een langdurig strategisch ICT-partner van financiële instellingen, publieke organisaties en telecomoperators en ondernemingen in de Europese regio, levert sinds 1964 geïntegreerde oplossingen en diensten. Tegenwoordig investeert het bedrijf aanzienlijk in zijn Europese markt en toont een bewezen staat van dienst van prestaties in complexe en missiekritische IT-projecten in meer dan 26 landen via haar dochterondernemingen in België, Roemenië, Luxemburg, Italië en Spanje. Ga voor meer informatie naar www.unisystems.com.

Over Wavestone

In een wereld waarin kennis van transformatie de sleutel tot succes is, is het de missie van Wavestone om grote bedrijven en organisaties te informeren en te begeleiden bij hun meest kritieke transformaties, waarbij een positief resultaat voor alle stakeholders centraal staat. Dat is wat we de ‘the positive way’ noemen. Wavestone brengt meer dan 3000 medewerkers samen in acht landen. Het is een toonaangevende onafhankelijke speler op de Europese adviesmarkt. Wavestone is beursgenoteerd aan de Euronext Parijs en erkend als Great Place to Work®. Voor meer informatie: www.wavestone.com.