Consumentenvertrouwen neemt toe in tweede half jaar zegt de e-commerce sector

Impact van sector op milieu staat hoog op de agenda
Eindhoven – Volgens professionals uit de e-commerce komt er in de tweede helft van dit jaar een einde aan het lage consumentenvertrouwen. Bijna de helft van hen (44%) verwacht dat het consumentenvertrouwen het komende half jaar zal toenemen. Sterker nog, het uitzonderlijk lage consumentenvertrouwen van begin dit jaar zit de sector volgens driekwart (72%) voorlopig niet in de weg. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 1.400 digital commerce professionals door Organisatie Groep Zuid, de organisatie achter het grootste e-commerce evenement van de Benelux: de Webwinkel Vakdagen. Daarnaast is 74 procent van de professionals optimistisch. Zij verwachten voorlopig niet dat de sector het zwaar gaat krijgen.
Milieu nummer één prioriteit
De professionals zijn optimistisch, maar denken ook aan de gevolgen van hun business op het milieu. Zo maakt één op de drie (32%) zich zorgen over de belastende impact van de e-commercesector. Vrijwel iedereen (94%) vindt dan ook dat e-commerce bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om een milieuvriendelijk beleid te voeren. Zo probeert de sector er met man en macht voor te zorgen dat de aarde behouden blijft.
Han Bosman, founder en CEO van Organisatie Groep Zuid: “De e-commerce sector groeit hard en die groei remt voorlopig niet af. Dit typeert ook het succes van organisaties binnen deze sector. Het vermogen om zich aan te passen aan de snel veranderende technologie, consumententrends en het bieden van een gepersonaliseerde ervaring in alle fases van het aankoopproces, maken dat digital commerce partijen slagen. Momenteel zitten we in een fase waarin het consumentenvertrouwen volgens het CBS zeer laag is. De sector lijkt zich hier geen zorgen om te maken. Ze verwachten dat het vertrouwen de komende maanden gaat toenemen en als dat gebeurt, zal er in de digital commerce wereld ook extra ruimte komen voor investeringen, innovaties en nog meer succes. Op naar volgend jaar!”
—
Over het onderzoek
In de periode tussen xx en xx na de organisatie van de Webwinkel Vakdagen zijn 1.400 digital commerce professionals ondervraagd. Het onderzoek is uitgevoerd door MarktEffect.
Over de Webwinkel Vakdagen
De Webwinkel Vakdagen zijn al meer dan 17 jaar hét ontmoetingsplatform voor de gehele digital commerce branche. Op 23 & 24 januari 2024 vindt alweer de 17de editie van het grootste e-commerce-event van de Benelux plaats in de Jaarbeurs Utrecht. De Webwinkel Vakdagen kenmerken zich door het brede aanbod aan thema’s en de unieke combinatie op de beursvloer en het hoogwaardig lezingenprogramma. Dat zal tijdens de editie in 2024 niet anders zijn. De partners en inspiratie die nodig is, voor het realiseren van (blijvend) online succes staan op de Webwinkel Vakdagen.
Over Organisatie Groep Zuid
Organisatie Groep Zuid (OGZ) organiseert al meer dan 25 jaar spraakmakende en inspirerende vakbeurzen, congressen en special interest beurzen. Dit doet OGZ volledig onafhankelijk, wat betekent dat ze vrij zijn om hun beurzen van A tot Z naar hun eigen standaarden en hun manier neer te zetten. Zo is OGZ in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een vaste waarde in het Nederlandse beurzenlandschap. OGZ heeft een ruim gevuld portfolio dat continu uitgebreid wordt met producties in uiteenlopende sectoren. Zo heeft OGZ al honderdduizenden bezoekers, exposanten van toonaangevende merken en inspirerende (inter)nationale sprekers samengebracht op hun beurzen en congressen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.