Geplaatst door Apple

Dankzij een snellere CPU en GPU plus ondersteuning voor nog meer centraal geheugen, maakt M2 Ultra betere Mac-prestaties dan ooit mogelijk

CUPERTINO, CALIFORNIË, 5 juni 2023 — Apple heeft vandaag M2 Ultra aangekondigd, een nieuw System-on-a-Chip (SoC) waarmee de prestaties van Mac geweldig zullen verbeteren en de M2-serie verder wordt uitgebreid. M2 Ultra is de grootste en veelzijdigste chip die Apple ooit heeft gemaakt. Daardoor zijn de nieuwe Mac Studio en Mac Pro op hun beurt de krachtigste Mac-desktops ooit. M2 Ultra wordt vervaardigd met behulp van de 5-nanometertechnologie van de tweede generatie en Apple’s eigen baanbrekende UltraFusion-technologie om het oppervlak van twee M2 Max-chips met elkaar te verbinden en zo de prestaties te verdubbelen. M2 Ultra heeft maar liefst 134 miljard transistors: 20 miljard meer dan M1 Ultra. Het centrale geheugen ondersteunt tot maar liefst 192 GB aan capaciteit, een toename van 50 procent ten opzichte van M1 Ultra. Verder heeft de chip een geheugen­bandbreedte van 800 GB/s – twee keer de bandbreedte van M2 Max. De krachtige CPU van M2 Ultra is 20 procent sneller dan die van M1 Ultra. Verder is de grotere GPU tot wel 30 procent sneller en de Neural Engine tot 40 procent sneller.1 Om razendsnelle ProRes-acceleratie mogelijk te maken heeft de chip bovendien een media engine met het dubbele vermogen van M2 Max. Dankzij al deze innovaties zorgt M2 Ultra dat alle Mac-prestaties opnieuw met grote sprongen vooruitgaan.

“M2 Ultra levert verbluffende prestaties en mogelijkheden voor zelfs de meest veeleisende workflows van onze professionele gebruikers, zonder dat dit ten koste gaat van het toonaangevend lage energieverbruik van Apple silicon,” aldus Johny Srouji, Senior Vice President Hardware Technologies bij Apple. “De gigantisch verbeterde prestaties van de CPU, de GPU en de Neural Engine in combinatie met de enorme geheugenbandbreedte in één SoC maken M2 Ultra tot de krachtigste chip ter wereld die ooit is gemaakt voor gebruik in een personal computer.”

Baanbrekende UltraFusion-technologie

M2 Ultra bestaat uit twee M2 Max-chips die met elkaar zijn verbonden door middel van UltraFusion, de toonaangevende, speciaal ontwikkelde pakkettechnologie van Apple. Bij UltraFusion zorgt een silicone interposer dat beide chips via meer dan 10.000 signalen met elkaar worden verbonden. Zo ontstaat een bandbreedte van meer dan 2,5 TB/s, met vrijwel geen vertraging tussen beide processors.

Door de UltraFusion-architectuur lijkt M2 Ultra voor de software uit één enkele chip te bestaan. Zodoende hoeft code niet te worden herschreven om de extreme prestaties van M2 Ultra te benutten. Dit maakt UltraFusion werkelijk uniek binnen de industrie.

Ongekende prestaties en energiezuinigheid

De 24-core CPU van M2 Ultra bestaat uit 16 high performance-cores van de volgende generatie en 8 high efficiency-cores van de volgende generatie, die samen tot wel 20 procent snellere prestaties mogelijk maken dan M1 Ultra. Op een Mac Studio met M2 Ultra kunnen kleurtechnici in DaVinci Resolve tot 50 procent sneller video’s verwerken dan op een Mac Studio met M1 Ultra.

De GPU kan worden geconfigureerd met 60 of 76 cores van de volgende generatie. Dat zijn tot 12 meer cores, oftewel een verbetering tot maar liefst 30 procent vergeleken met de toch al bijzonder krachtige GPU van M1 Ultra. Het renderen van 3D-effecten met Octane gaat op een Mac Studio met M2 Ultra tot 3x sneller dan op een Mac Studio met M1 Ultra.2

Baanbrekend centraal geheugen

Het kenmerkende centrale geheugen van Apple silicon biedt een verbluffende bandbreedte, zeer weinig vertraging en een ongekende energiezuinigheid. M2 Ultra onderscheidt zich door een bandbreedte van 800 GB/s voor het systeemgeheugen, veel meer dan op alle pc-modellen. Verder is een configuratie met maar liefst 192 GB aan centraal geheugen mogelijk, waarmee je workflows kunt uitvoeren die op een pc simpelweg niet mogelijk zijn. Zo kun je met M2 Ultra bijvoorbeeld op één systeem immense machinelearning-trainingstaken uitvoeren die zelfs de krachtigste discrete GPU’s niet kunnen verwerken.3

Geavanceerde speciale technologieën ter ondersteuning van machinelearning, videobewerking en meer

M2 Ultra integreert de nieuwste eigen Apple technologieën direct op de chip voor maximale prestaties en een optimale efficiëntie:

• M2 Ultra heeft een 32-core Neural Engine die 31,6 biljoen berekeningen per seconde mogelijk maakt. Dat is 40 procent sneller dan met M1 Ultra.
  • De krachtige media engine presteert twee keer beter dan die van M2 Max, zodat video’s nog sneller kunnen worden verwerkt. De engine maakt speciale, door de hardware ondersteunde H.264-, HEVC- en ProRes-encoding en -decoding mogelijk, waardoor M2 Ultra tot wel 22 streams met 8K ProRes 422-video kan afspelen – veel meer dan welke pc-chip ook.
  • De display engine ondersteunt maximaal zes Pro Display XDR’s, samen goed voor meer dan 100 miljoen pixels.
  • In combinatie met de veilige opstartprocedure en antihacktechnologieën in runtime biedt de nieuwste Secure Enclave een werkelijk eersteklas beveiliging.

Beter voor het milieu

Omdat M2 Ultra zo energiezuinig is, biedt deze chip nieuwe mogelijkheden voor zelfs de meest veeleisende professionele gebruikers, zonder daarbij het milieu uit het oog te verliezen. De bedrijfsvoering van Apple zelf is al CO₂‑neutraal. Het plan is nu om de uitstoot in 2030 over de gehele linie op nul te laten uitkomen, dus vanaf de productie door onze toeleveranciers tot aan het moment dat onze producten aan het einde van hun levenscyclus komen. Dat betekent dat tegen die tijd elke chip die Apple maakt van ontwerp tot productie 100 procent CO₂-neutraal is.

Overgang naar Apple silicon voor alle Macs voltooid

Met M2 Ultra in de nieuwe Mac Pro draait de gehele Mac-lijn nu op Apple silicon. Dat is niets minder dan een revolutie in de wereld van laptops en desktops. Dit is het begin van een nieuw tijdperk voor Mac, mogelijk gemaakt door de constante innovatie van Apple silicon.

Over Apple Met de introductie van de Macintosh in 1984 ontketende Apple een ware revolutie op het gebied van persoonlijke technologie. Tegenwoordig loopt Apple wereldwijd voorop met zijn innovatieve iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV. De vijf softwareplatforms van Apple (iOS, iPadOS, macOS, watchOS en tvOS) zorgen voor een naadloze ervaring op alle Apple devices en geven toegang tot baanbrekende diensten als de App Store, Apple Music, Apple Pay en iCloud. De ruim 100.000 medewerkers van Apple doen er alles aan om de beste producten ter wereld te maken en de wereld beter achter te laten dan hij was.

1. Vergeleken met de vorige Mac Studio met Apple M1 Ultra, 20‑core CPU, 64‑core GPU en 64 GB RAM.
  2. Vergeleken met Mac Studio-systemen van de vorige generatie met Apple M1 Ultra, 20‑core CPU, 64‑core GPU, 128 GB RAM en een SSD van 8 TB.
  3. Tests uitgevoerd door Apple in april 2023, waarbij gebruik is gemaakt van prototypen van Mac Studio met Apple M2 Ultra, 76-core GPU en 192 GB RAM, en pc’s met NVIDIA RTX A6000-graphics met 48 GB GDDR6. Prestaties gemeten met bepaalde openbaar verkrijgbare transformator-modellen. De tests zijn uitgevoerd met specifieke computersystemen en geven de prestaties van Mac Studio bij benadering weer.

Over Apple

Met de introductie van de Macintosh in 1984 ontketende Apple een ware revolutie op het gebied van persoonlijke technologie. Tegenwoordig loopt Apple wereldwijd voorop met zijn innovatieve iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV. De vijf softwareplatforms van Apple (iOS, iPadOS, macOS, watchOS en tvOS) zorgen voor een naadloze ervaring op alle Apple devices en geven toegang tot baanbrekende diensten als de App Store, Apple Music, Apple Pay en iCloud. De ruim 100.000 medewerkers van Apple doen er alles aan om de beste producten ter wereld te maken en de wereld beter achter te laten dan hij was.