Dataiku benoemt Rik van der Wansem tot Account Director Public Sector

Dataiku, het platform voor ‘Everyday AI’, stelt Rik van der Wansem aan als Account Director Public Sector. Van der Wansem brengt veel expertise met zich mee op het gebied van data science en analytics binnen de publieke sector. Daarnaast heeft hij een bewezen staat van dienst in het helpen implementeren van een sterke data-strategie en -cultuur binnen grote organisaties.
Rik van der Wansem werkte eerder bij Salesforce en Esri waar hij verantwoordelijk was voor het datagedreven maken van organisaties zoals het ministerie van Defensie, de nationale Politie en Schiphol. Bij Dataiku gaat hij zijn kennis en ervaring op dit vlak inzetten om overheidsorganisaties te helpen met strategische besluitvorming door gegevens te gebruiken en te verrijken door middel van kunstmatige intelligentie en machine learning.
Volgens Van der Wansem liggen er veel kansen voor de publieke sector op het gebied van data science. “Er wordt veel geëxperimenteerd met AI en Machine Learning. Vaak gebeurt dit in innovatie omgevingen zoals een datalab. De uitdaging zit hem in de volgende stap. Hoe ga je van innovatie naar productie? En hoe borg je dit binnen de organisatie? Dit gaat niet alleen over techniek, maar ook over processen en mensen”, aldus Van der Wansem. “Dataiku biedt de mogelijkheid om modellen vanuit de innovatie snel, veilig, vindbaar en trainbaar over te zetten naar productie. Wij brengen Data Science en eindgebruiker samen in één platform. Modellen gaan zo eerder naar de productieomgeving en leveren sneller toegevoegde waarde aan de business. Hiermee verdient een organisatie de gedane investeringen in AI en Machine Learning ook sneller terug.”
“Rik is een grote aanwinst voor het Nederlandse Dataiku-team. Met zijn kennis over data- strategie en culturen, en brede ervaring in de publieke sector is hij de aangewezen persoon om overheidsorganisatie te ondersteunen in hun evolutie naar een datagedreven overheid. Hij heeft een duidelijke visie en weet deze ook begrijpelijk over te brengen”, aldus Jurriaan Krielaart, Regional Vice President Netherlands bij Dataiku.
Over Dataiku
Dataiku is het platform voor ‘Everyday AI’ dat bedrijven in staat stelt gebruik te maken van één centrale oplossing voor het ontwerpen, implementeren, besturen en beheren van AI- en analytische toepassingen. Sinds de oprichting in 2013 is het bedrijf toonaangevend in het democratiseren van data en het mogelijk maken van organisatiebrede samenwerking. Vandaag de dag gebruiken meer dan 450 bedrijven wereldwijd Dataiku om hun gebruik van data en AI te integreren en te stroomlijnen, waarbij verschillende use cases worden aangestuurd, van fraudedetectie tot supply chain optimalisatie. Blijf met ons verbonden op onze blog, Twitter (@dataiku) en op LinkedIn.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.