Industry Wire

Geplaatst door Fourthline

Deepfakes, siliconen maskers en valse documenten: online criminelen gaan steeds verder in pandemie

Amsterdam, 26 april 2021 – De pandemie heeft ons dagelijks leven drastisch veranderd. Niet in de minste plaats doordat we bijna alles online doen; van shoppen tot bankzaken. Online criminelen spelen hier massaal op in en zijn vernuftiger dan ooit, blijkt uit data van miljoenen checks door het Nederlandse Fourthline. Zo zag de KYC-expert in 2020 voor het eerst dat criminelen fraude pleegden door banken en financiële instelling op het verkeerde been te brengen met siliconen maskers en deepfakes. In meer dan de helft (53%) van alle fraudepogingen die Fourthline onderschept in Europa gaat het om identiteitsfraude. Hierbij probeert een fraudeur met een officieel door de overheid uitgegeven ID-bewijs een rekening te openen. Middels de technologie, die steeds slimmer en beter wordt, doet de fraudeur zich voor als de persoon op het ID-bewijs.

Online criminelen gaan geraffineerd te werk
Het Nederlandse Fourthline controleert jaarlijks digitaal miljoenen klanten voor onder meer DEGIRO, Solarisbank, bol.com en de mobiele bank N26. De Know Your Customer (KYC) experts van Fourthline zien daarbij dat online criminelen steeds geraffineerder te werk gaan. Naast dat fraudeurs beter zijn geworden in het vervalsen van een officieel door de overheid uitgegeven ID-bewijs, zijn ze ook bewuster van iemands digitale identiteit in het algemeen. Bijvoorbeeld het maken van social media-accounts die overeenkomen met het valse ID-bewijs. Fourthline ziet geregeld valse ID-bewijzen voorbij komen die exact overeenkomen met de informatie op een Facebook of LinkedIn account, inclusief volledige naam, geboortedatum, geboorteplaats en connecties met (nep) vrienden en familie.

Krik Gunning, CEO bij Fourthline: “Het belang van fraudebestrijding is door COVID-19 extra duidelijk geworden. En de uitdagingen worden alleen maar groter. Toezichthouders en burgers verlangen dat online fraude stevig wordt aangepakt, terwijl we tegelijkertijd ook alles online moeten regelen. Dat vraagt om steeds slimmere technologie en diepgravende data-analyses om criminelen geen ruimte te geven. Bij Fourthline voeren we honderden checks uit en breiden deze bijna dagelijks uit met nieuwe checks en technologie om criminelen voor te blijven.”

Uitdaging voor banken
Wereldwijd worden vooral banken geconfronteerd met de enorme toename van frauduleus gedrag. De voorbije jaren hebben toezichthouders de kwaliteitseisen voor het bestrijden van fraude en witwassen al enorm gescherpt. Bestaande dossiers van klanten moeten met terugwerkende kracht gescreend en gecheckt worden. Tegelijkertijd heeft corona ervoor gezorgd dat ook bankzaken volledig (mobiel) online geregeld kunnen worden. Het gevolg daarvan is dat er enorme toename is van het openen van bankrekeningen waarbij er dus miljoenen aangemaakte accounts gecontroleerd moeten worden op gestolen of vervalste documenten die op de zwarte markt aangeboden worden.

Over Fourthline
Het in Amsterdam gevestigde bedrijf Fourthline, opgericht in 2017, is een van Europa’s snelst groeiende fintech-bedrijven voor digitale KYC. Fourthline helpt banken en fintechs met hun poortwachtersfunctie door elke dag de identiteit van duizenden nieuwe klanten te verifiëren.

Hoe werkt dat? Wanneer een klant een financieel product aanvraagt, maakt die een foto van zijn of haar ID, een selfie en voegt nog wat gegevens in. En dan starten de checks op de achtergrond. Fourthline voert honderden controles uit op onder meer het ID-document, biometrische gegevens, gegevens over de mobiele telefoon, verblijfplaats en wereldwijde sanctielijsten. De klant geeft informatie in 30 seconden en Fourthline voert alle controles in 2 minuten daarna uit. De algoritmes en AI controleren alle gegevens en kijken of zaken als de geolocatie van de telefoon en het adres overeenkomen.

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht