Industry Wire

Geplaatst door DELA

DELA breidt lopende campagne #MourningRoutines uit met podcastreeks over rouw onder jongvolwassenen

Na de succesvolle start van de socialcampagne #MourningRoutines voegt coöperatie DELA nu een nieuwe laag toe aan het initiatief: verdieping in de vorm van podcasts. Daarmee krijgt de lopende campagne, die rouw onder jongvolwassenen bespreekbaar maakt via social media, een vervolg dat inspeelt op de behoefte aan herkenning, erkenning én ruimte voor verdieping.

De campagne, ontwikkeld door contentbureau Yune, maakt rouw zichtbaar aan de hand van persoonlijke routines die mensen helpen om met verlies om te gaan. Door deze mourning routines te delen op TikTok en Instagram, wordt een voor jongeren herkenbare en toegankelijke toon aangeslagen. Creators als Niek Roozen, Niels Oosthoek en Lieke Augustijn delen daarin hun eigen verhalen en nodigen volgers uit hetzelfde te doen. De socialcampagne werd direct opgepikt en leidde in korte tijd tot duizenden reacties en gedeelde ervaringen.

Verlies bespreekbaar maken, ook in audio

Met de toevoeging van drie podcastafleveringen krijgt de campagne nu een verdiepende inhoudelijke laag. In populaire formats als Borrelpraat, Drie Kwartjes en De Grote Gwen en Geraldine Show wordt rouw openhartig besproken. De afleveringen gaan in op thema’s die bij veel jongeren leven, zoals hoe rouw doorwerkt in vriendschappen, werk en identiteit.

‘Met de social campagne hebben we het gesprek over rouw onder jongvolwassenen geopend. We willen laten zien dat er geen goed of fout is bij het verwerken van verlies. En dat erover praten helpt, ook op plekken waar je het misschien niet verwacht zoals social media of podcasts’, zegt Nienke van den Nieuwenhof, manager merk en communicatie DELA. ‘We zien dat jongeren zich hierin herkennen en op zoek zijn naar steun. Dit toont aan dat deze campagne belangrijk is.’

De podcastafleveringen starten vanaf 7 mei op Spotify en andere grote podcastplatforms. In Borrelpraat is content creator Niek Roozen te gast. Hij praat over zijn eigen ervaring: ‘Zelf vind ik rouwen lastig: hoe rouw ik goed? En hoe kom ik meer bij mijn gevoel?’ De persoonlijke verhalen laten zien dat het verwerken van verlies geen lineair proces is. Het is rommelig, pijnlijk, en soms onverwacht mooi. Er is geen goed of fout als het gaat om rouwen.

Strategie: rouw verweven met het dagelijks leven

Uit onderzoek van DELA blijkt dat twee op de drie jongvolwassenen geen hulp zoeken na verlies, terwijl zij juist kwetsbaar zijn voor mentale problemen. #MourningRoutines speelt in op dat inzicht door het gesprek over rouw te verankeren in het dagelijks leven en de belevingswereld van jongeren. Denk aan het dragen van een kledingstuk van een overledene, een dagelijks kopje koffie in een dierbare mok, of het luisteren naar ‘hun’ liedje in de auto – kleine routines die grote betekenis dragen.

Thijs Jaski, Managing Director bij Yune: “We zagen hoe groot de afstand is tussen hoe jongeren zich online uiten en de rauwe werkelijkheid van rouw. Door mourning routines te koppelen aan vertrouwde formats en gezichten, ontstaat ruimte voor openheid, troost én herkenning.”

Podcastrelease:

  • 7 mei: Drie Kwartjes
  • 10 mei: De Grote Gwen en Geraldine Show
  • 14 mei: Borrelpraat

Over DELA
DELA is een coöperatie die zich al ruim 85 jaar inzet voor het verzorgen en verzekeren van uitvaarten, met als missie: “Samen sta je sterker.” Naast uitvaartverzekeringen biedt DELA praktische ondersteuning en financiële zekerheid rondom afscheid en rouw.

Credits:
Bureau: Yune
Concept: Savenna Hof, Denise Groen
Account: Arlette Haak, Thijs Jaski
Strategie: Pepijn van de Pol
Productie: Maret Trouerbach, Roos Advocaat
Design: Roel Hei
Edit: Vincent Fenger
DELA: Simone Beysens, Merel Brans, Mechteld van Moergestel, Lisan Kroot, Elin Pulles, Nienke van den Nieuwenhof

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht