Industry Wire

Geplaatst door Oogst

Van den Assem en Oogst winnen Dutch CRO Award

Schoenen e-tailer Van den Assem en Oogst zijn de winnaar geworden van de Dutch CRO Awards in de categorie Personalisation. Met de case ‘Gepersonaliseerde content op basis van Predicted Gender’ werd overtuigend bewezen dat personalisatie niet complex hoeft te zijn en dat met de juiste segmentatie klinkende resultaten te behalen zijn. De awards zijn een initiatief van de DDMA.

Dutch CRO Awards
Op 21 september zijn voor het eerst de DDMA Dutch CRO Awards uitgereikt tijdens een Award avond in Edel, Amsterdam. Meerdere conversie-optimalisatiebureaus streden om de eer in de categorieën Mobile, Ads Testing, Conversion Tests en Personalisation.

Gepersonaliseerde content op basis van predicted gender
Startpunt van de winnende Personalisation case was een analyse waaruit bleek dat er vooral werd geklikt op de header content en weinig op de content van de homepage. De vraag richtte zich op hoe de homepage content relevanter gemaakt kan worden voor de bezoeker, waardoor de resultaten zouden beteren.

Om dit te testen is een experiment opgezet waarbij via een algoritme werd voorspeld of de bezoeker op de homepage een man of en vrouw is. Indien een bezoeker het ‘predicted gender’ label toegekend krijgt, wordt de homepage content gepersonaliseerd op basis van het geslacht. De relevantie van de homepage is sterk verhoogd wat terug te gezien is in een sterke groei in doorkliks en een veel lager bounce percentage. De test is succesvol geïmplementeerd op de website van Van den Assem (www.assem.nl).

De uitslagen uit deze test worden tevens gebruikt om personalisatie breder in te zetten, bijvoorbeeld meer verschillende gender varianten op andere categoriepagina’s, uitverkoop specifieke varianten en hoogsegment/ laagsegment tests, maar kunnen ook worden doorgezet naar nieuwsbrieven en display campagnes.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht